از تأکید بر ایدهپردازی دانشجویان فارغالتحصیل تا ثروتاندوزی علمی در دانشگاههای نسل چهارم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از شهرقدس، صبح امروز نخستین نشست کارگروه مرتبط با موضوعات علمی و پژوهشی مدرسه اشتغال دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس با حضور نمایندگان دستگاههای شتابدهنده برج فناوری و نوآوری دکتر قریب در محل این برج در شهر تهران برگزار و بر ضرورت همکاری علمی، اجرایی و پیوند دانشگاه و صنعت در مبارزه با سواد مهارتی تأکید شد.
رئیس مدرسه اشتغال دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، هدف از تشکیل این جلسه را ایجاد ارتباط مؤثر صنعت و دانشگاه بیان کرد و ارائه توانمندیهای دانشجویان عضو مدرسه اشتغال دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای غرب استان تهران در تأمین امکانات علمی و اجرایی در بخشهای مختلف صنایع ازجمله مرکز تحقیقات گیاهان دارویی پیشرفته، فعالیت مرکز تحقیقات مراقبتهای بالینی و ارتقای سلامت دانشگاه در زمینه رفع مسائل مرتبط با سلامت شغلی جامعه با همفکری مدرسه اشتغال را برشمرد.
سیدوحید ساداتپور با اشاره به نقش و اهمیت ارتباط هرچه نزدیکتر و هماهنگی صنعت و دانشگاه، پیوند این دو نهاد در راستای کنترل بیکاری در استان تهران را خواستار شد.
در این نشست مباحثی درباره رفع مشکلات صنایع در زمان بعد از فارغالتحصیلی دانشجویان و نحوه تأمین اعتبارات مالی پروژههای دانشجویان کارآفرین هم عنوان شد و اعضای حاضر در کارگروه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجامشده توسط سازمان متبوع خود در چند ماه گذشته، آمادگی خود را برای همکاری علمی و اجرایی و اهکارهای همکاری مشترک عنوان کردند.
هدف شتابدهنده سیوان حمایت از کسبوکارهای خُرد است
قائم مدیرعامل شتابدهنده C1 و شمسا نیز در این نشست بیان کرد: «با برگزاری جلسات هماهنگی برای راهاندازی چند استارتآپ بهمنظور تحقق دانشگاه حل مسئله هستیم.»
محمد سرکندی با بیان اینکه دانشجو باید به محض فارغالتحصیلی به یک صاحب ایده تبدیل شود، ادامه داد: «دانشگاهها باید به جای فارغالتحصیل، ایدهپرداز و خلّاق علمی در بخش شرکت دانشبنیان تحویل جامعه دهند؛ چراکه اکنون در مرحله نسل چهارم دانشگاهها هستیم که علاوه بر آموزش، پژوهش و فناوری باید نوآوری را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده و فارغالتحصیلان نوآور تحویل جامعه دهند.»
وی افزود: «شمسا شتابدهنده مشترک بین دانشگاه آزاد و سیوان با هدف حمایت از کسبوکارها و شتابدهندههای خرد است که با توجه به نیازها و ظرفیتهای استان تهران، کسبوکارها را حمایت و یا اصطلاحاً شتابدهی میکنند.»
قائم مدیرعامل شتابدهنده C1 و شمسا توضیح داد: «شتابدهنده مادر به نام شمسا کار مدیریت، هماهنگی، نظارت، کنترل کیفیت و ارتباط با معاونت را برعهده دارد و در حوزه فرهنگسازی، راهاندازی مراکز نوآوری و اشتغالزایی فعالیت میکند.
سرکندی درباره تأثیر شتابدهندهها در دانشگاه نسل چهارم بیان کرد: «دانشجو در دانشگاه نسل چهارم میتواند پس از کسب علم، ثروتاندوزی کرده و کسبوکاری راهاندازی کند.»
وی مطرح کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی نیز سعی دارد به دانشگاه کارآفرین تبدیل شود و پس از آموزش، شغل دانشجویان را تضمین کرده و دانشجوی کارآفرین تربیت کند که علاوه بر دانشجو چند نفر دیگر نیز جذب شوند.»
قائم مدیرعامل شتابدهنده C1 و شمسا گفت: «با توجه به امکانات و فضاهای موجود در دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه باید جزء دانشگاههای نسل چهارم قلمداد شود.»
سرکندی در پاسخ به این پرسش که آیا دانشجویانی که وارد دانشگاه نسل چهارم میشوند موفق خواهند شد؟ خاطرنشان کرد: «در فضای اکوسیستم استارتآپی نقشهای مختلفی تعریف میشود و با توجه به توزیع عادلانه امکانات، هرکس با توجه به توانمندی خود میتواند بخشی از این موفقیت را داشته باشد.»
به گزارش آنا، از دیگر موضوعات مورد بحث این نشست میتوان «بررسی و انجام پژوهشهای اجتماعی در مورد پدیده کرونا»، «پژوهشهای فرهنگی و روانشناسی اثرات کرونا»، «روشهای تأمین اعتبار مالی اجرای پروژههای تحقیقاتی»، «هدایت مراکز تحقیقاتی به سمت انجام پروژههای اجرایی»، «حل مسائل و انجام پژوهشهای مورد نیاز استان تهران در حوزه صنعت و تجارت» و «ارائه استاندارهای علمی بخش صنعت» را نام برد.
انتهای پیام/4078/4062/
انتهای پیام/