صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹
در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته دین و رسانه دفاع شد؛

بررسی عوامل شکل‌گیری انگاره‌های مثبت و منفی از روحانیت در بین دانشجویان

موضوع مطالعه تطبیقی انگاره روحانی و روحانیت در بین دانشجویان ایرانی و عوامل مؤثر بر آن در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد در پژوهشگاه علوم انسانی دفاع شد.
کد خبر : 491595

به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در آخرین روز از اردیبهشت ماه سال ۹۹ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی میزبان جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشدی با عنوان «انگاره روحانی و روحانیت در بین دانشجویان ایرانی و عوامل مؤثر بر آن؛ مطالعه تطبیقی دانشجویان تهران و مشهد» بود.


محمدرضا محمدی دانش آموخته دوره کارشناسی ارشد دین و رسانه پژوهشگاه علوم انسانی در گفتگو با خبرنگار آنا، هدف از انتخاب این موضوع را ارزیابی انگاره روحانی و روحانیت در بین دانشجویان و جوانان دانست و گفت: علاوه بر این شناخت عوامل مؤثر بر این انگاره (فارغ از مثبت یا منفی بودن آن) هدف فرعی این پژوهش بوده است.


محمدی در خصوص روش تحقیق این پژوهش گفت: در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش «نظریه بنیادین» (نظریه‌پردازی داده محور) استفاده شده است. رویکرد نظریه‌پردازی داده محور، شامل هفت ویژگی کلیدی: حساسیت نظری، نمونه‌گیری و کدگذاری  نظری، طبقه‌بندی و مقایسه مستمر داده‌ها و تحلیل‌ها، یادداشت‌های میدانی، مرور ادبیات تحقیق و تکوین نظریه از داده‌های گردآوری شده است.


این پژوهشگر درباره یافته‌های این پژوهش نیز گفت: با توجه به داده‌های استخراج شده از مصاحبه‌های عمیق انجام شده با دانشجویان شهر تهران و مشهد از نظر آنان بهتر است که روحانیون، سیاست‌های نظارتی و غیرمستقیم را مدنظر قرار دهند و از اشتغال مستقیم مناصب اجرایی و حضور در حوزه های اقتصادی خودداری کنند.


وی در ارتباط با دیگر یافته‌های این پژوهش نیز گفت: از نظر پاسخگویان، علم دین را باید فقط برای دین خواست و نباید آن را  مسیری برای رسیدن به مقاصد دیگر دانست. همچنین از نظر پرسش‌شوندگان بهتر است که انگیزه (ها)ی ورود افراد به حوزه‌های علمیه در ابتدای ورود و از ابعاد مختلف، مورد ارزیابی و پالایش قرار گیرد زیرا از نظر پاسخگویان، هرگاه دین برای رسیدن به اهداف دیگری مورد استفاده قرار گیرد عالمان آن دچار آسیب خواهند شد.


گفتنی است این پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با راهنمایی امیرعبدالرضا سپنجی و مشاوره محمدرضا زایری نگاشته شده است.


انتهای پیام/ 4105


انتهای پیام/

ارسال نظر