لزوم آموزش تمرینهای آرامسازی برای کاهش اضطراب در زمان قرنطینه
زهرا سادات گلی در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با اشاره به شیوع ویروس کرونا و قرنطینه و خانهنشینی خانوادهها که موجب ترس و هراس از بههم خوردن تعادل بین هزینه و درآمد خانوادهها و مشکلات فراوانی در ارتباط بین افراد شده است، درباره راهکارهای کمرنگکردن و ازبینبردن اثرات روانی این موضوع اظهار کرد: «این رخداد به واکنشهای روانشناختی که خانوادهها با آن روبهرو میشوند، بازمیگردد.»
وی افزود: «خطاهای شناختی و تفکری بهدلیل استرس شدید بر همه ما وارد شد، اوج گرفت و روی سطح تفکر افراد تأثیر گذاشت و موجب احساسات منفی مانند افسردگی، یأس، خشونت و ... شد. این رفتارهای منفی بهوجود آمدند و نتوانستیم محیطمان را مدیریت کنیم.»
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان ادامه داد: «بیشتر مردم درگیر تفکر غلط هستند و کوچکترین مسئله و مشکل را به فاجعه تبدیل و به هر چیزی ناامیدانه نگاه میکنند. حتی عدهای تصور میکردند که با آمدن کرونا تلاش بیفایده است. در برخی افراد این اتفاق تبدیل به افسردگی شدید شد و تفکرات وسواسگونه شکل گرفت و برخی نیز رفتارهای بیرویه بهداشتی از خود نشان دادند که موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن هم شد.»
گلی بیان کرد: «جمعیتی را نیز دیدیم که به سمت ناچیزانگاری یا ناچیزانگاشتن کرونا رفتند و خطای رفتاری آنها این بود که هر چیزی را به تمسخر میگرفتند و با این تفکر ناسالم به شیوع کرونا دامن زدند.»
چه کسانی بحران را تبدیل به فرصت کردند؟
وی عنوان کرد: «در این بین عدهای هم بودند که تفکر سالم را انتخاب کردند و تصمیم گرفتند از اوقات خانهنشینی و قرنطینه ناشی از شیوع کرونا به نحو احسن استفاده کنند؛ بنابراین برنامهریزی و پروتکل تعریف کردند و به سمت انجام فعالیتهایی که همیشه آرزو داشتند مانند مطالعه کتابهایی که سالها در کتابخانهشان خاک میخورد، ورزش و یا تماشای فیلمهایی که وقت دیدن آنها را نداشتند، رفتند.»
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «فقط خانوادههایی که راه استفاده از اوقات قرنطینه را بهخوبی پیدا کردند، موفق شدند بحران را به فرصت تبدیل کنند.»
گلی درباره وظیفه دولتمردان و مسئولان مرتبط برای آموزش مهارتهای رفتاری در دوران قرنطینه یادآور شد: «بخش مهمی از نهادهای دولتی در حیطه روانشناسی در این زمینه فعالیتهای خوبی انجام دادند و سازمان نظام روانشناسی با کمک نهادهای دولتی فعالیتهایی انجام داد و مراکز مشاوره شناختهشده ایران شمارههایی را برای مشاوره در این زمینه در اختیار سازمان گذاشتند.»
وی اضافه کرد: «برخی نهادهای خاص کمکهای روانشناختی رایگان در اختیار مردم قرار میدادند و نهادهای دولتی علاوه بر این اقدامات در اطلاعرسانی به مردم و با تمرکز روی نمونههایی که نجات یافته بودند در این راستا گام برداشتند؛ چراکه اشاره به مواردی که از خطر کرونا نجات یافتهاند، امید را به مردمی که با شروع بحران دچار تشویش و بههمریختگی ذهنی و روحی شدند، تزریق میکند.»
انجام تمرینهای ذهنآگاهی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از ایجاد نگرانی و افزایش اضطراب در دوران شیوع کرونا، چه اصول روانشناسی را توصیه میکند، تصریح کرد: «یکی از مواردی که به همه مردم توصیه میشود و میتوانند در منزل انجام دهند، تمرینهای ذهنآگاهی است.»
گلی تأکید کرد: «مردم باید فکر کنند در قایقی قرار گرفتهاند که دچار توفان شده و به دلیل وضع آب و هوا نمیتواند حرکت کند. در این زمان بهترین کار این است که لنگر بیندازند تا قایق از توفان صدمه و آسیب نبیند.»
کاهش اضطراب با تمرینات ریلکسیشن و آرامسازی
وی یادآور شد: «کار دیگری که آموزش میدهیم، تمرین ریلکسیشن(تنآرامی ) و آرامسازی است که تا حد زیادی میتواند تنش و اضطراب را از افراد دور کند؛ بنابراین به مردم توصیه میشود که روزی 20 دقیقه آن را تمرین کنند»
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان ادامه داد: «گفتگوی سالم بین اعضای خانواده را توصیه میکنم، اینکه زمان و تایمی را انتخاب و در مورد یک یا چند موضوع با همدیگر صحبت کنند، تعیین زمان برای گفتگو بسیار مهم است و افراد میتوانند توقعات و انتظارات خود را بدون سوءبرداشت در این زمانها مطرح کنند.»
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/