صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
در دانشگاه سوره برگزار شد؛

نخستین نشست «زیست جدید سینمای ایران در کرونا»

نخستین نشست پژوهشی آنلاین زیست جدید سینمای ایران در دوران کرونا برگزار شد.
کد خبر : 489829

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی و با همکاری گروه سینمای دانشگاه، اولین نشست پژوهشی با عنوان «زیست جدید سینمای ایران در دوران کرونا» به‌صورت آنلاین برگزار شد.


محمد ذوقی دستیار ارشد موسسه اوج و امیررضا نوری‌پرتو پژوهشگر و مدرس سینما میهمانان این نشست بودند که در حضور علاقه‌مندان حوزه سینما که به‌صورت آنلاین نظاره‌گر و شنونده بودند به گفت‌و‌گو پرداختند.


در ابتدای برنامه رامتین شهبازی مدیر گروه سینمای دانشگاه سوره به‌عنوان مقدمه به تجربه نمایش آنلاین اشاره کرد و گفت: ما در کشور تجربه نمایش آنلاین نداشتیم و خیلی از تهیه‌کنندگان و فیلم‌سازان این تصور را نمی‌کردند که بخواهند از اکران فیلم در پرده بزرگ سینما بگذرند.


شهبازی به فیلم خروج ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا اشاره کرد و گفت: اولین اکران آنلاین در کشور با فیلم خروج آغاز شد که حاتمی‌کیا درباره فیلمش حرف برای گفتن داشت.


شهبازی در ادامه به آمادگی مخاطب برای مواجهه با اکران آنلاین اشاره کرد و گفت: در این دوران باید مخاطبان و تماشاچیان توانایی مواجهه با فیلم‌های اکران آنلاین را داشته باشند و بتوانند بین فیلم‌های سینمایی که به شکل آنلاین اکران می‌شوند با سریال‌هایی که به‌طور معمول در فضای مجازی منتشر می‌شوند، تفاوت قائل شوند.


وی با اشاره به این‌که موضوع اکران آنلاین می‌تواند پیشنهادی جدید برای فعالیت فرهنگی در منزل باشد، اظهار کرد: مدتی پیش در مصاحبه‌ای گفتم فعالیت فرهنگی در منزل برای مردم تعریف نشده و متأسفانه به این‌گونه اکران‌ها عادت ندارند؛ به‌طوری‌که تا خبر از سیر نزولی و افت شیوع کرونا را می‌دهند، همه از منزل خارج شده و به خیابان‌ها می‌روند حتی کسانی‌که از نظر شغلی می‌توانند در محل کار خود حاضر نباشند. این زیست جدید سینمای ایران می‌تواند برای مخاطبان از اهمیت خاصی برخوردار باشد. درواقع یک فرهنگ‌سازی جدید در کشور اتفاق بیفتد.


محمد ذوقی در پاسخ پرسش رامتین شهبازی که اکران آنلاین فیلم خروج، حاصل چه ساز و کار و تفکر فرهنگی بود، گفت: از دوم اسفند ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا، سینماهای کشور تعطیل شد و باتوجه به اخباری که درباره تداوم شیوع ویروس دریافت می‌شد، ما را بلاتکلیف کرد، سپس در اواخر اسفند ۹۸ باتوجه به محدودیت‌های ایجاد شده برای مردم در ترددهایشان در خارج از منزل، تصمیم گرفتیم به‌عنوان بخش فرهنگی و هنری کشور، موضوع اکران آنلاین را باتوجه به این‌که در سراسر دنیا نیز اتفاق می‌افتد، مطرح کنیم.


امیررضا نوری‌پرتو نیز درخصوص سینمای آنلاین گفت: حدود ۱۵ سال است که اکران آنلاین در دنیا شکل رسمی به خود گرفته و مخاطبان خاص خود را دارد و در دهه دوم هزاره سوم، به تعداد مخاطبانش نیز افزوده شده و رقابت سنگینی بین نظام صنعتی هالیوود و شرکت‌های بزرگ فیلم‌سازی در آمریکا و کشورهای صاحب صنعت سینما با تلویزیون‌های اینترنتی رقم می‌خورد.


وی با بیان این موضوع که آیا در ایران می‌شود اکران آنلاین را سریع پیاده و اجرا کرد گفت: این کار در ایران شدنی هست اما نیاز به بحث و گفتگوی بیشتر در نشست‌ها دارد.


در ادامه گفت‌و‌گوها باتوجه به نزدیک شدن لحظات روحانی اذان مغرب، بحث‌های جلسه توسط رامتین شهبازی جمع‌بندی شد و ادامه نشست با حضور دیگر میهمانان به روز شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۸ موکول شد.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر