صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۶ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
آنا شرایط ملتهب بازار خودر را بررسی می‌کند؛

ابهامات ناتمام قیمت‌گذاری خودرو/ راهکارهایی برای حل معضل نقدینگی خودروسازان

مشکل اساسی خودروسازان کمبود نقدینگی است که شرایط بازار حکایت از بی‌اثری روش‌های اجرا شده در سال‌های اخیر دارد. با توجه به استقبال مردم از بازار سرمایه خودروسازان برای تأمین نقدینگی موردنیاز خود می‌توانند از انتشار اوراق تولید خودرو استفاده کنند.
کد خبر : 488095

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در روزهای اخیر قیمت پراید در بازار خودرو به نزدیک 90 میلیون تومان رسیده که این موضوع موجب افزایش التهاب در بازار شده است. این درحالی است که طبق گفته بسیاری از فعالان بازار خودرو در دو ماه اخیر به علت شیوع کرونا رکود این بازار افزایش یافته و حتی در برخی از مدل‌ها قیمت خودرو رو به کاهش بوده است.


شیوع کرونا در دو ماه اخیر، موجب کاهش تولیدات سایپا و ایران خودرو در فروردین ماه شد که با توجه به تعهدات بالای تولیدی این دو خودروساز، عرضه و تقاضای بازار را دچار مشکل کرده است. از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند که افزایش قیمت در بازار خودرو با هدف افزایش قیمت تمام شده فروش رسمی کارخانه‌ انجام می‌شود که عموما دلالان با همکاری برخی از شرکت‌های خودروساز به این اقدام مبادرت می‌کنند تا با افزایش شکاف قیمتی عرضه و تقاضا، مسئولان را در فشار  افزایش قیمتی بالاتر از قیمت تمام شده قرار دهند.


حاشیه‌های ناتمام قیمت‌گذاری خودرو


با این وجود در روزهای اخیر افزایش 40 درصدی قیمت خودرو نیز مطرح شده که برخی از کارشناسان این قیمت را غیر واقعی می‌دانند. محمد سلیمانی کارشناس خودرو درباره اعداد و ارقام مطرح شده توسط برخی از خودروسازان گفت: هزینه‌های بالای مالی خودروسازان موجب شده تا برای جبران آن به دنبال افزایش قیمت خودرو بیش از هزینه تمام شده باشند که در صورت محاسبه این هزینه‌ها در قیمت تمام شده خودرو، افزایش قیمت آن بیش از ۴۰ درصد هم خواهد بود.


اما موضوع اثر تغییر نرخ ارز در قیمت خودروها یکی از چالش‌های اصلی قیمت‌گذاری در صنعت خودرو بوده که مدیران خودروساز همیشه نرخ ارز را به عنوان بهانه‌ای برای افزایش چند برابری قیمت تمام شده خودروها بیان کرده‌اند. سلیمانی همچنین درباره تأثیر نرخ ارز در قیمت تمام شده در خودرو گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز و افزایش دستمزد، قیمت خودرو باید حدود ۱۵ درصد افزایش یابد. همچنین اثر ارز در هزینه‌های خودرو ۳۰ درصد است پس باید به همین نسبت قیمت خودرو افزایش یابد.


معمولاً قیمت‌گذاری خودرو متولی مشخصی نداشته است در سال جاری قرار شده تا ستاد تنظیم بازار قیمت خودرو را تعیین کند که در روزهای اخیر برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از تعیین فرمول قیمت تمام شده دارد. طبق اخبار منتشر شده پیشنهاد کمیته خودرو ستاد تنظیم بازار، استفاده از فرمول قیمت تمام شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود است. اما همچنان برخی جریانات به دنبال اهدافی مانند افزایش حدود 40 درصدی خودرو هستند که نمی‌توان افزایش قیمت در بازار را بی ارتباط به این مسئله دانست.


احتمال بازگشت پراید به خط تولید


افزایش قیمت پراید به 90 میلیون تومان موجب شده تا مسئولان سایپا به فکر افزایش عرضه پراید در بازار بیفتند. حسین کاظمی معاون فروش گروه سایپا درباره احتمال بازگشت پراید به چرخه تولید گفت:در روزهای اخیر پیشنهادهایی به سایپا برای عرضه دوباره این خودرو به منظور تنظیم بازار ارائه شده است. تولید دو مدل پراید 132 و 111 متوقف شده اما خط تولید پراید 131 برای انجام تعهدات قبلی همچنان فعال است و با افزایش ظرفیت آن و برای کاهش قیمت‌ها می‌توان عرضه پراید را از سر گرفت.


معاون فروش سایپا ادامه داد: تولید مجدد خودرو پراید مستلزم دریافت مجوزهای لازم از نهادهای ذیربط از جمله سازمان استاندارد، سازمان محیط‌زیست و پلیس راهور است که در صورت صدور این مجوزها و اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم بازار، سایپا آمادگی عرضه دوباره پراید را دارد.


به گزارش آنا، راهکار اصلی و اساسی کنترل قیمت خودرو در بازار افزایش عرضه و پاسخ به تقاضای حقیقی این بازار است. کمبود نقدینگی یکی از نیازهای اساسی خودروسازان است از سوی دیگر افزایش بدهی این شرکت‌ها به قطعه سازان داخلی موجب شده تا آن‌ها با کاهش شدید تولید روبرو شوند. خودروسازان  می‌توانند از استقبال مردم از بازار سرمایه برای انتشار اوراق تولید خودرو استفاده کنند و بخشی از نقدینگی خود را تأمین نمایند. همچنین می‌توانند با افزایش عرضه سهام در بازار سرمایه از نقدینگی موجود در بازار بورس نیز استفاده کنند. علاوه‌بر این لازم است  تا دو شرکت بزرگ خودروسازی از هزینه‌های مالی خود مانند دریافت تسهیلات برای خرید سهام بانک‌ها بکاهند تا هزینه‌های مالی آن‌ها کاهش یابد.


انتهای پیام/4141


انتهای پیام/

ارسال نظر