صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
آنا گزارش می‌دهد؛

«فاصله‌اندازی» تپسی در عدالت اجتماعی/ چرا تپسی پول اجرای دستورالعمل الزامی بهداشتی را از مردم می‌گیرد؟

شرکت تپسی در اقدامی عجیب، کارهایی را که باید در راستای عمل به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت به‌اجبار انجام می‌داد، در قالب یک سرویس که به‌تازگی راه‌اندازی کرده، قرار داده و با زیرکی هزینه آن را هم از مسافر می‌گیرد.
کد خبر : 487814

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اینکه مجموعه‌های خصوصی به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند، خیلی خوب است و در روزهایی که کرونا از هر منفذی برای خود راهی می‌جوید تا وارد جسم و جان مردم شود، هر شخص یا مجموعه‌ای قدمی برای پیشگیری از این بیماری منحوس بردارد، باید از آن مجموعه سپاسگزار بود ولی این اقدامات به شرطی می‌تواند مطلوب باشد که  از آن بوی «زرنگی» و «منفعت‌طلبی» بلند نشود.


تپسی به‌عنوان یکی از چند مجموعه تسهیل‌کننده حمل‌ونقل مسافر، که باید برای حفظ سلامت مسافر و راننده دستورالعمل‌های بهداشتی را اجرا کند، حالا با زیرکی قصد دارد هزینه اجرای دستورالعمل‌های الزام بهداشتی را هم از مسافر بگیرد. به‌این‌ترتیب که تپسی به‌تازگی سرویس جدیدی را با عنوان «سپید» را راه‌اندازی کرده و مدعی شده است، در خودروهای فعال در این سرویس، فضای بین مسافر و راننده جداشده و سفیران، خودرو را پیش از سوارشدن هر مسافر، ضدعفونی می‌کنند.


این شرکت همچنین ادعا کرده است سفیران سرویس «سپید» به‌صورت مستمر غربالگری می‌شوند تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل شود. تپسی برای این کار، ایستگاه‌هایی را در سطح شهر تهران راه‌اندازی کرده و رانندگان موظف هستند دو بار در هفته، برای سنجش تب، به این ایستگاه‌ها مراجعه کنند.


کاری که تپسی باید مدت‌ها قبل انجام می‌داد


برنامه‌ها و خدمات مرتبط با سلامت مردم باید به‌موقع انجام شود، تپسی که می‌بایست بسیار زودتر از این‌ها برای سلامت رانندگان و مسافرانش کاری انجام می‌داد با گذشت دو ماه از شروع شیوع کرونا، تازه شروع به انجام خدماتی کرده است که باید از روز نخست آن‌ها را به انجام می‌رساند.


کارهای مهم‌تری که تپسی انجام نداده است!


«اولویت‌بندی» در اقداماتی که نشان‌دهنده توجه به احساس مسئولیت اجتماعی است باید رعایت شود و بدون در نظر گرفتن اولویت‌ها اقدامی صورت نگیرد. حالا تپسی بدون توجه به همه مشکلات رانندگانش که از بیکاری و نداشتن بیمه و کاهش درآمد تا ابتلا به کرونا و ازکارافتادگی را شامل می‌شود، اقدامی تبلیغاتی و البته احتمالاً درآمدزا را انجام داده است اما آن را به‌گونه‌ای جلوه می‌دهد که نشان دهد به فکر سلامت مسافران و رانندگانش بوده است.



هزینه پیشگیری از کرونا از جیب مسافرها


اساساً برابر دستورالعمل صادرشده از وزارت بهداشت فاصله‌گذاری هوشمند و ضدعفونی خودرو و غربالگری جزو وظایف فعالان حوزه حمل‌ونقل مسافر درون‌شهری و برون‌شهری است و این خدمات نمی‌تواند در ازای دریافت وجه و در قالب یک سرویس فوق‌العاده انجام شود، درحالی‌که در اپلیکیشن تپسی در گوشی‌های همراه، به‌وضوح، برای یک مسیر مشخص، یک سرویس عادی و یک سرویس سپید، با دو قیمت مختلف قیمت‌گذاری شده است.


فاصله‌اندازی تپسی  در عدالت اجتماعی


تپسی با راه‌اندازی سرویس عجیب‌وغریب «سپید» عملاً «فاصله‌گذاری اجتماعی» را به «فاصله‌اندازی در عدالت اجتماعی» مبدل کرده و با زبان بی‌زبانی می‌خواهد ثابت کند کسی که پول اضافی نداشته باشد، نمی‌تواند از خدمات حفظ سلامت استفاده کند که این مغایر با تمام اصول فرهنگی و اجتماعی کشور ماست.



هرچه  سریع‌تر وزارت بهداشت و سازمان‌های نظارتی باید این سؤال را از تپسی بپرسند که: با توجه به اضطرار پیش‌آمده در شرایط فعلی در مورد لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، چرا فقط در خودروهایی که سرویس سپید این شرکت را با دریافت هزینه بیشتر ارائه می‌دهند غربالگری و فاصله‌گذاری و ضدعفونی الزامی شده و به کار بسته می‌شود؟


انتهای پیام/4145/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر