صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
نگاه آنا به جلوه جدید «رد خون»؛

وقتی «رد خون» در خانه‌های همین مردم هم دیده شد/ یک فرمول ساده؛ فیلم جدی اما جذاب، کمدی سخیف را کنار می‌زند!

استقبال مخاطبان شبکه نمایش خانگی از فیلم «ماجرای نیمروز۲: رد خون» از یک واقعیت ساده اما مهم در سینمای ایران خبر می‌دهد.
کد خبر : 484559

به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، فیلم «ماجرای نیمروز۲: رد خون» از  روز پنجشنبه ۲۸ فروردین وارد شبکه نمایش خانگی شده و همزمان در بستر نمایش اینترنتی هم به نمایش گذاشته شد.


کارگردان این اثر محمدحسین مهدویان و تهیه‌کننده آن سید محمود رضوی است و حسین تراب‌نژاد و ابراهیم امینی نیز نویسندگان فیلمنامه آن هستند. سری دوم فیلم «ماجرای نیمروز»  نخستین بار در بهمن ماه سال 1397 و در جریان سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و با نامزدی در دوازده رشته توانست سه سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس(محمدرضا شجاعی)، صداگذاری(مهرشاد ملکوتی) و جلوه‌های ویژه میدانی (ایمان کرمیان)  را از آن خود کند.


«رد خون» از اوایل مهرماه سال 1398 اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرد و در نهایت با ۶ میلیارد و ۲۳۵ میلون تومان فروش به کار خود در گیشه پایان داد.



مهدویان در «رد خون» که داستان آن در بهار و تابستان سال 1367 و هفت سال پس از «ماجرای نیمروز» می‌گذرد، به سراغ موضوع تاریخی تهاجم منافقین به مرزهای غربی کشور پس از قبول قطعنامه 598 و مقاومت نیروهای ارتش سپاه و گروه‌های مردمی در قالب عملیات مرصاد رفته است. سری اول این فیلم به شناسایی و فروپاشی شبکه عملیات منافقین در بحبوحه عملیات تروریستی این گروهک در سال ۱۳۶۰ اختصاص داشت.


در «ماجرای نیمروز 2»، نیروهای امنیتی ایران متوجه حضور نفوذی‌های منافقین پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در جبهه‌ها می‌شوند. آنها با طراحی یک عملیات و عزیمت دو مأمور امنیتی به بغداد می‌خواهند قبل از شروع عملیات احتمالی منافقین، عباس زریباف فرمانده این عملیات را ترور کنند، اما شرایط به گونه دیگری پیش می‌رود.


شخصیت‌های اصلی تیم امنیتی نیروهای انقلابی در این فیلم رحیم (احمد مهران‌فر)، کمال (هادی حجازی‌فر)، صادق(جواد عزتی)، مسعود( مهدی زمین‌پرداز)، حامد (مهرداد صدیقیان) بودند که در سری دوم از این جمع، کمال، صادق و مسعود در هسته اصلی نیروهای امنیتی حضور دارند. ضمن این که افشین (مصطفی کیایی) هم به این جمع اضافه شده است که در ادامه مشخص می‌شود شوهرخواهر کمال است.



همسر افشین، زنی به نام سیما (بهنوش طباطبایی) است که  در جبهه‌های جنگ پرستار بوده و حالا در روزهایی پایانی جنگ در اردوگاه اشرف به عنوان نیروی امدادگر در کنار منافقین حضور دارد. او نیز قرار است در جریان عملیات هجوم به خاک ایران یا همان «فروغ جاویدان» کذایی حضور داشته باشد. افشین که خود و همکارانش درگیر شناسی تحرکات مشکوک منافقین هستند با اطلاع از زنده‌بودن لیلا و احتمال حضور او در بین نیروهای منافقین وارد چالشی سخت می‌شود و....


مهدویان با حفظ هادی حجازی‌فر و جواد عزتی از بازیگران اصلی قسمت اول این فیلم، از چهره‌های جدیدی چون محسن کیایی، بهنوش طباطبایی، هستی مهدوی‌فر و.... هم بهره برده است.


اما دیروز اعلام شد که این پس از سه روز حضور در شبکه نمایش خانگی رکورد بازدید فیلم‌های سیاسی - اجتماعی را شکست.



اگر سینمای ایران به موضوعات مرتبط با تاریخ انقلاب، با نگاه جدی و حرفه‌ای بپردازد می‌تواند در جذب مخاطب در قالب‌های مختلف نمایشی کامیاب باشد.



 آن‌گونه‌که روابط عمومی فیلیمو با بررسی میزان دقیقه تماشای فیلم «ماجرای نیمروز 2: رد خون» در سه روز ابتدایی انتشار گفته است، این فیلم با ثبت 17 میلیون و صدهزار دقیقه تماشا در سه روز، به عنوان پربازدیدترین فیلم سیاسی- اجتماعی شبکه نمایش خانگی لقب گرفت. این رکورد پیش از این در اختیار سری نخست این فیلم  یعنی «ماجرای نیمروز» بود و این بار  توسط مخاطبان دومین بخش از آن  ارتقاء یافت.


با توجه به ثبت این میزان تماشا در سه روز نخست انتشار این فیلم و ادامه‌دار بودن پخش آن در شبکه نمایش خانگی، پیش‌بینی می‌شود روند رو‌به‌رشد آمار تماشای این اثر مهم سیاسی – اجتماعی ادامه‌دار باشد.


این استقبال بیش از هرچیز نشان دهنده این موضوع کلیدی است که اگر سینمای ایران به موضوعات مرتبط با تاریخ انقلاب، با  نگاه جدی و حرفه‌ای بپردازد می‌تواند در جذب مخاطب در قالب‌های مختلف نمایشی کامیاب باشد.


ماجرای نیمروز 2 همچون سری اول خود به سوژه‌های راهبردی در تاریخ پس از انقلاب پرداخته است. اگرچه تحرکات و نحوه هجوم منافقین به مرزها کشور محور اصلی فیلم را شکل می‌دهد اما داستان‌های فرعی آن به خوبی توانسته است شرایط حساس و شکننده روزهای پایانی جنگ و توطئه‌هایی را که منافقین با همکاری و پشتیبانی صدام طراحی کردند به تماشاگر منتقل کند.



مهدویان در رد خون، یک‌بار دیگر توانمندی خود در بازسازی تصویری،‌ کلامی و اجتماعی فضای‌ دهه ۶۰ را به نمایش می‌گذارد و چنان مخاطب را به آن سال‌ها می‌برد که گویی همین امروز در آن سال‌ها زندگی می‌کند. این دقت‌نظر در بازسازی صحنه‌های جنگی و سایر تصاویر تاریخی فیلم نیز چشم‌نواز است و با لانگ شات‌های حرفه‌ای جزئیات را نیز به مخاطب منتقل می‌کند.


شاید نقطه متمایز رد خون با ماجرای نیمروز 1 را در واگویی ارتباطات نزدیک بین افراد و بیان احساسی شخصیت‌های فیلم بتوان دید.تصویرسازی از منافقین دهه ۶۰ در ماجرای نیمروز 1 تا آن‌چه این گروهک در زمان جنگ تحمیلی در اردوگاه اشرف در سال ۶۷ بر خود دیده و به تصویر کشیدن آن در سال ۹۷ تمامی از هنرمندی مهدویان و تیم هنری او حکایت دارد تا جایی‌که مخاطبان سال‌های دور سینما و آن‌هایی که از نزدیک این حوادث را مرور کرده‌اند نیز حس نزدیکی به اتفاقات روایت شده در این فیلم را دارند.



«رد خون» با ثبت 17 میلیون و صدهزار دقیقه تماشا در سه روز، به عنوان پربازدیدترین فیلم سیاسی- اجتماعی شبکه نمایش خانگی لقب گرفت.



 از سوی دیگر، ضرب‌آهنگ موسیقی فیلم و پلان‌های اکشنی که با هنرمندی هرچه تمام‌تر بازیگران فیلم به تصویر کشیده می‌شود بر بینندگان نیز اثر مثبت خود را گذاشته و آن‌ها را تا پایان فیلم به‌دنبال خود می‌کشاند.


ماجرای نیمروز 2 در زمره فیلم‌های سیاسی و تاریخی است که به موضوعی راهبردی و مبتنی بر یک رویداد واقعی می پردازد. رویدادی که با گذشت بیش از سی‌ سال هنوز هم بسیاری از زوایای آن روشن نشده و در نتیجه از یک سو جانفشانی رزمندگان کشور و از سوی دگر سبعیت و خام‌اندیشی منافقین نیز برای مخاطب عام پوشیده مانده است.



اگر چه برخی منتقدان و تماشاگران معتقدند که سری دوم ماجرای نیمروز 2 نسبت به سری اول آن  از حیث گره‌افکنی‌های فیلمنامه و پرداخت شخصیت‌ها دچار افت شده است، اما این فیلم با همین ضعف‌ها نیز همچنان داستان سرپا  و پرداخت جذابی دارد. این موضوع در کنار جلوه‌های ویژه و طراحی صحنه تحسین برانگیز باعث شده است که مخاطبان خانگی هم از نمایش آن استقبال کنند.


رد خون گواه صادقی بر این ادعاست که  گرایش تماشاگران سینمای ایران به کمدی‌های سخیف تا حد زیادی به بخش سلبی این قضیه یعنی نبود فیلم‌های راهبردی جذاب و ارزشمند باز می‌گردد.  به این ترتیب  اگر تولید و عرضه آثار راهبردی در مدیوم سینما با قوّت و ماهیت ماجرای نیمروز 2 صورت بگیرد، مخاطبان هم مشتاق دیدن این گونه سوژه‌های جذاب سیاسی و تاریخی هستند.


انتهای پیام/4104/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر