جزئیات آموزش مجازی و ارزشیابی دانشجویان ابلاغ شد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه علوم پزشکی تهران در ابلاغیه ای اعلام کرد: در شرایط بحران که امکان تشکیل کلاس حضوری منتفی است، کلاسهای نظری باید به صورت مجازی و از طریق نرمافزار ویژه یادگیری دانشگاهی و یا دیگر سامانههای مورد تأیید ادامه پیدا کند و دانشکدهها نیز میتوانند در صورت امتناع استاد از تدریس مجازی و به منظور پیشگیری از عقب افتادن دانشجویان و نیز تجمع ارائه دروس در شروع نیمسال آتی درس را به استاد دیگری برای ارائه مجازی آن در زمان باقیمانده از نیمسال واگذار کنند.
بر اساس اعلام این دانشگاه توصیه میشود از ظرفیت دانشجویان دکتری برای کمک به تدریس مجازی با هدایت استاد اصلی درس استفاده شود.
در شرایطی که حضور فیزیکی تهدیدی برای سلامت محسوب میشود، فعالیتهای مجازی اساتید در نرمافزار ویژه یادگیری دانشگاهی (نوید) و سایر بسترها با تأیید دانشکده یا گروه که حتیالامکان محتوا یا مستندات آن در سامانه نوید ارسال شده است، به عنوان حضور محسوب میشود؛ اما آن دسته از اساتید که بدون دلیل موجه و اجتنابناپذیر فعالیت مجازی آموزش نداشتهاند، پس از بررسی دانشکده یا گروه ناگریز به استفاده از مرخصی استحقاقی خواهند شد.
فعالیت آموزشی غیرحضوری اساتید به سایر شیوهها فعالیت مجازی منظور میشود. همچنین ارائه مستندات توسط مدیر یا معاونت پژوهشی دانشکده دال بر تعامل اساتید جهت امور پایاننامه، شرکت در جلسات آنلاین ارزیابی پیشرفت، دفاع پروپوزال شوراهای گروه دانشکده و دانشگاه به منزله حضور است. همچنین دفاع نهایی به صورت مجازی از پایاننامه در کلیه رشته مقاطع ارشد، دکترای عمومی و تخصصی مطابق با مفاد آییننامه آموزشی دورههای مذکور منطبق بر مصوبه لیست فروردین ۹۹ است.
ارزشیابی استاد در دروس مجازی به دو صورت کمی و کیفی انجام میشود. در بخشنامه کمی از گزارش سیستمی استفاده خواهد شد و در بخش کیفی توسط مسئول درس یا مدیر گروه بر اساس نظرسنجی از اساتید یا مشاهده پنل صورت خواهد گرفت.
طبق این آییننامه برگزاری آزمون پایانی به صورت غیرحضوری مجاز است. توصیه میشود دانشکده در ارزیابی درس از معیارهایی چون طراحی و برگزاری آزمون تکوینی، آزمون میان دوره و یا ارائه تکلیف براساس محتوا در سامانه نوید و اختصاص بخشی از نمره به آین استفاده کنند. همچنین سیاستهای تشویقی در استفاده از سامانههای مجازی جهت اساتید مشروط به تأیید آنها در سامانه است.
در تدریس مجازی دروس تئوری حداقل انتظار میرود بارگذاری معرفی کامل درس شامل اطلاعرسانی در مورد اهداف، شرح درس، سرفصل مطالب، شیوه ارزیابی به طور شفاف توسط مسئول درس انجام بگیرد و محتوای درس به شیوههای مختلف ارائه شود. محتوای هر جلسه بر حسب مورد و متناسب با مقطع تحصیلی برای اسلاید و یا برگزاری کلاس غیرحضوری باشد. ضمن اینکه لازم است استاد به محدودیت دسترسی دانشجویان به هارد کپی کتابهای مرجع دقت داشته باشد و قوانین مربوط به کپی رایت را رعایت کند.
به منظور افزایش هر چه بیشتر مشارکت دانشجویان در فرایند آموزش غیر همزمان مجازی توصیه میشود دادن تکلیف و یا برقراری گفتوگو یا آزمون تکوینی در کلاسهای غیر هم زمان در بستر نوید متناسب با میزان واحد درسی مد نظر اساتید باشد. سهمی از نمره نهایی به مشارکت دانشجویان در ارائه تکلیف یا مشارکت در تالار گفتوگو یا آزمون تکوینی اختصاص یابد.
کلاسهای آموزش بالینی میتواند به صورت غیرهمزمان در بستر سامانه نوید و یا به صورت همزمان در سامانههای مورد تأیید دانشگاه انجام شود. همچنین چنانچه کلاسهای مجازی حتی با یک جلسه تدریس استاد در نرمافزار ویژه یادگیری دانشگاهی با حداقلهای تعیین شده انجام شده باشد، آن درس قابل ارزیابی خواهد بود.
همچنین پایش مستمر کیفیت ارائه دروس مجازی که با هدف تکوینی انجام میشود، بر عهده گروه و مسئول درس و مسئول بلوک و با کمک رابط مجازیسازی دانشکده است و باید در بازههای زمانی به منظور شناسایی بههنگام مشکلات و ارائه فیدبک به استاد و دستیابی به راه حل مناسب و برطرف کردن مشکلات احتمالی انجام بگیرد. ارزشیابی نهایی استاد کماکان در سامانه سیپاد مانند آنچه قبلا در کلاسهای حضوری بوده و با فرم متناسب با روش مجازی انجام میشود.
حداقل منابع کسب اطلاع جهت پایش تدریس مجازی استاد از طریق نرمافزار نوید شامل اطلاعات کمی پنل استاد از طریق گزارشگیری از سامانه توسط دانشکده مجازی و پایش کیفیت تدریس با نظارت معاون آموزشی انجام میشود.
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/