روزه از دیدگاه پیامبر (ص) + اعمال ایشان در ماه رمضان
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، رسول الله (صلى الله عليه و آله) فرمود:
ان الشيطان ليجرى من ابن آدم مجرى الدم فضيقوا مجاريه بالجوع
كه شيطان جريان مى يابد و نفوذ مى كند در فرزندان آدم، مانند جريان خون در بدن پس مجارى شيطان را در وجود خود به واسطه گرسنگى يعنى روزه تنگ نمائيد، و الحق، كه روزه بدون اثر چه فايده و ثمرى دارد؟ آرى فایده و اثرى ندارد كه آدمى غذاى ناهار خويش را به افطار تاخير اندازد، و از امساك و اجتناب از يك سرى مبطلات روزه، انواع تهمتها و دروغها و غيبتها و شهوترانیها و هتك حرمت خلق الله و حفظ نكردن ناموس خويش از نامحرمان و سوء تربيت فرزندان و سرعت غضب به حادثه كوچكى و ايجاد ضرب و شتم و صدها گناه ديگر مرتكب شود و بگويد من روزه هستم خير؟
اين نوع روزه اثر و فايده اى ندارد، بايد روزه قدرت ساختن و اصلاح نفس داشته باشد و روزه اين قدرت را دارد، لكن اين ما هستيم که ارزش و اهمیت او را تشخيص نداديم، و از اين نوع روزه هاى بى اثر ثمرى جز گرسنگى و تحمل تشنگى عايد ما نمى شود و چه فايده اى است از براى روزه دار كه فريضه اى اداء كند و كبيره اى مرتكب گردد و با خيانت بر بندگان خدا در مال و عرض ايشان تجاوز نمايد.
اعمال پیامبر در ماه رمضان
احسان:
به دلیل فضیلتی که ماه رمضان دارد همه کارهای خیر که در آن صورت میگیرد بر کارهایی که در ماههای دیگر انجام میشود، برتری دارد. پیامبر بزرگوار اسلام میفرماید: بهترین و برترین صدقه و احسان آن است که در ماه رمضان انجام گیرد.
پیامبر اکرم (ص) در ماه مبارک رمضان بیش از ماههای دیگر به بخشش و احسان میپرداخت و در این ماه هنگامی که جبرئیل نزد ایشان میآمد بیش از روزهای دیگر، نیکی و احسان مینمود.
نماز شب:
پیامبر بزرگوار (ص) در مورد نماز در ماه مبارک رمضان میفرماید: هرکس در ماه رمضان بر اساس ایمان و امید اجر و پاداش به نماز شب قیام کند گناهان پیشین او بخشیده میشود.
تلاوت قرآن:
حضرت در این ماه بیش از ماههای دیگر به تلاوت قرآن میپرداخت. آن حضرت میفرماید: روزه و قرآن در روز قیامت به شفاعت برای انسان بر میخیزند. روزه میگوید: پروردگارا روزها من مانع خوردن و آشامیدن او میشدم؛ و قرآن هم میگوید: من هم شبها مانع خواب او میگردیدم، پس شفاعت ما را در مورد او بپذیر!
اعتکاف:
به معنی ماندن در مسجد برای عبادت و ذکر و قرائت قرآن و تقرّب بیشتر به خداوند است. اعتکاف در دهه آخر ماه مبارک رمضان وارد است چون رسول خدا (ص) تا زمانی که در قید حیات بودند، ده روز آخر ماه رمضان را در مسجد اعتکاف میفرمودند لذا این اوقات استحباب بیشتری دارد.
شب قدر (لیلةالقدر) در دهه آخر رمضان است و بهترین شبهای سال میباشد و دلیل مستحب و پسندیده بودن اعتکاف، قرآن و سنّت نبوی و اجماع اُمّت اسلامی است. خدای متعال میفرماید:
أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ
خانه مرا برای طواف کنندگان و اعتکاف کنندگان و رکوع و سجود برندگان (نمازگزاران) پاک و پاکیزه کنید.
وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاکِفُونَ فِی الْمَساجِد
زمانی که برای عبادت در مساجد به اعتکاف مشغولید و اقامت گزیدهاید با زنانتان مباشرت و نزدیکی نکنید.
نقل شده که پیامبر (ص) در هر ماه رمضان، ده روز آخر را در مسجد اعتکاف میکرد و در سالی که وفات یافتند بیست روز در مسجد اعتکاف و اقامت گزیدند (به روایت ابوداوود و بخاری و ابنماجه).
حج عُمره:
رفتن به زیارت خانه خدا در ماه رمضان اجر و پاداش بیشتری در مقایسه با ماههای دیگر دارد. زیرا رسول خدا (ص) میفرماید: عمره در ماه رمضان با حج نمودن به همراه من همسان است.
مركز بيماريها معده است
پيامبر خدا فرمود: المعدة بيت كل داء، و الحمئة راس كل دواء
معده مركز و خانه هر دردى است، و پرهيز و اجتناب (از غذاهاى نامناسب و زياد خورى) اساس و راس هرداروى شفابخش است.
روزه بگیرید تا سلامتی تان تضمین شود
پيامبر عظيم الشان اسلام در يك بيانيه كوتاه، اثرات و فوائد سه چيز را به اين شرح بيان مى فرمايد:
اغزوا تغنموا، و صوموا تصحوا، و سافروا تستغنوا
اول، جنگ و جهاد كنيد تا مستغنى شويد، كه غنائم جنگى باعث استغنا مى باشد، دوم، روزه بگيريد تا صحت و سلامتى خويش را تضمين كنيد، سوم، سفر كنيد تا مالدار شويد، زيرا مسافرت و حمل كالاى تجارتى از شهرى به شهر ديگر يا از كشورى به كشور ديگر باعث رفع نيازمندىهاى جامعه و عمران كشورها مى گردد.
در اين سه جمله پيامبر(صلى الله عليه و آله) سه باب از درهاى علم: جهاد (كه خود باعث تمكن و امكانات مالى مى شود)، بهداشت جسم و اقتصاد جامعه را بر روى ما مى گشايد.
خصلت هفتگانه مخصوص روزه داران
در حديثى طويل حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) از پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) چنين نقل مى فرمايد كه پيامبر (صلى الله عليه و آله) فرمود: «ما من مؤمن يصوم شهر رمضان احتسابا الا اوجب الله تبارك و تعالى له سبع خصال: اولها يذوب الحرام من جسده، و الثانية يقرب من رحمة الله عزوجل، و الثالثة قد كفر خطيئة ابيه آدم، و الرابعة يهون الله عليه سكرات الموت و الخامسة امان من الجوع و العطش يوم القيمة و السادسة يطعمه الله عزوجل من طيبات الجنة، و السابعة يعطيه الله عزوجل برائة من النار، قال: صدقتيا محمد» .
هيچ مؤمنى نيست كه ماه رمضان را فقط به حساب خدا روزه بگيرد، مگر آنكه خداى تبارك و تعالى هفت خصلت را براى او واجب و لازم گرداند:
1- هر چه حرام در پيگرش باشد محو و ذوب گرداند، 2- به حمتخداى عزوجل نزديك مى شود، 3- (با روزه خويش) خطاى پدرش حضرت آدم را مى پوشاند، 4- خداوند لحظات جان كندن را بر وى آسان گرداند، 5- از گرسنگى و تشنگى روز قيامت در امان خواهد بود، 6- خداى عزوجل از خوراكيهاى لذيذ بهشتى او را نصيب دهد، 7- خداى و عزوجل برائت و بيزارى از آتش دوزخ را به او عطا فرمايد. (پرسش كننده در اين حديث مفصل، عالم يهودى بود) كه عرض كرد راست گفتى اى محمد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/