صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فیلم «تیرانداز» درسینماتک موزه هنرهای معاصر تهران

فیلم «تیرانداز» به کارگردانی هنری کینگ از بخش چشم‌انداز سینمای وسترن، روز یکشنبه 17 آبان ماه ساعت 17/00 در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.
کد خبر : 47861

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ در ادامه برنامه نمایش فیلم در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران، پنجمین فیلم از بخش چشم‌انداز سینمای وسترن در فصل پائیز (دوره چهل و یکم)، روز یکشنبه 17 آبان ماه ساعت 17/00، فیلم «تیرانداز» به کارگردانی هنری کینگ، محصول سال 1950 به مدت 85 دقیقه به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی به نمایش درمی‌آید.


هنری کینگ را در ایران با فیلم «آهنگ برنادت» (با بازی جنیفر جونز) می‌شناسند که فیلمی دینی به شمار می‌رود. اگر بخواهیم آثار دیگر کارگردان را هم با همین منظر – نگاه دینی- دنبال کنیم خط کمرنگی از این نگاه را در لایه‌های پنهان آنها خواهیم یافت و این نشان می‌دهد که حتی در نظام استودیویی آن زمان هالیوود که کارگردان بیشتر یک اجرا کننده بود که برای به ثمر رساندن یک پروژه استخدام می‌شده، هنوز تعداد اندکی از کارگردان‌ها قادربودند مُهر و نشان خود را هم در فیلم‌ها به ثبت برسانند و تبدیل به تکنیسین صرف تنها در خدمت سرمایه نباشند. با اینکه این نشان و نگاه در آثار هنری کینگ اندک است اما می‌توان هنوز جهان فیلم‌های او را در فیلم‌ها تشخیص داد.


اما فیلم « تیرانداز» که دو سال پیش از فیلم «ماجرای نیمروز» فرد زینه‌من ساخته شده شباهت‌های ساختاری با آن فیلم دارد. در هر دو فیلم، عقربه‌های ساعت تا آمدنِ آدم‌های شرور و نبرد با قهرمان در شهر نقش اساسی ایفا می‌کنند. در هر دو فیلم، مردم منفعل و نظاره‌گر هستند که نمی‌خواهند توی دردسر بیفتند و قهرمان را تنها رها می‌کنند.


در هر دو فیلم الگوی تدوین موازی دو ماجرای همزمان مبنا قرار گرفته شده. در هیچ یک از بازگشت به گذشته استفاده نشده و الگوی «تکرار» -الگویی تصویری و موسیقیایی- در اینجا و در «ماجرای نیروز»، همان تصویر گروه تعقیب‌کنندگان و تکرار تم موسیقیِ یکسان است.


همه‌ اتفاق‌ها درون کادر و در مرکز دیده می‌شود به جز صحنه‌ شلیک از پنجره‌ی همسایه که تنها با اشاره‌ بازیگران در کافه القا شده است. نماهای معروف و شروع هر دو فیلم به خوبی خصوصیات قهرمان را درابتدا نشان می‌دهند.


در فیلم «تیرانداز» مردی به کافه‌ای می‌رود تا خستگی در کند اما مرد جوانی سر به سر او می‌گذارد و او تنها برای این که از خود دفاع کند اسلحه می‌کشد و...


یادآوری می شود علاقه مندان می‌توانندجهت استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم در فصل پائیز، روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت 17/00 به سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88951965 تماس حاصل کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر