BBC و رفقا همچنان آویزانتر از گذشته/ سوژه از شما، تفرقه و آشوب از ما!
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، ماهیت شبکههای فارسیزبان بیگانه که صاحبانشان اتاقفکرهای انگلیس و عربستان و البته همراه با پولهای کلانشان هستند، دیگر بر کسی پوشیده نیست. رسانههایی که سعی میکنند همیشه و بالاخص در موقعیتهایی که جامعه ایرانی با پدیده و معضلی -از خواسته تا ناخواسته- مواجه میشود، حسابی برای ضربه زدن به همین مردم جولان بدهند.
بیبیسی یا ایران اینترنشنال و بقیه در نمای کاری و رسالتشان فرقی باهم ندارند و تنها در عنوان و نام بهظاهر متفاوت هستند، وگرنه عملکردشان و هدف رسانهایشان یکی و آن هم ضدیت با جامعه ایرانی است؛ تفاوتی هم ندارد متوجه نظام حاکم باشد و یا همین مردم عامی که اینجا دورهم زندگی میکنند.
تفرقهافکنیها و رویکرد رسانهای آنان در قبال موضوعات داغ روز ایران، زیادی مبرهن و روشن است که نمونه عینی آن حتی در جریان شیوع کرونا همچنان به شکلی عجیبی ادامه دارد. تروریسم رسانهای این بهاصطلاح رسانههای جمعی که همهجوره آنتن تا فضای مجازی را با صرف هزینههای بسیار به خدمت گرفتهاند، هر روز سروشکلی جدید به خود میگیرد.
در گیرودار شیوع کرونا و نگرانیهایی که بین مردم وجود دارد، این شبکهها همچنان دستبردار این ضد و نقیضگوییها نیستند، اینقدر هم اهدافشان برای ملت علنی است که بهواسطه نداشتن کارایی لازم و البته سوژههای کافی برای پرداخت رسانهای، مدام با ترفندهای عجیب در تلاشند که عامه مردم را درگیر کنند بلکه باز هم به رویه خاص خبریشان ادامه دهند.
این شبکهها حتی به دریوزگی خبری افتادهاند و با خواهش و التماس، فراخوان میدهند که مردم سوژههایشان را تأمین کنند. در یکی از پستهای مجازی یکی از این شبکهها از «کادر پزشکی و درمانی» حاضر در کنار بیمارهای درگیر کرونا، خواهش میکند که «اگر در بیمارستان مخصوص بیماران کرونا هستید، با ما تماس بگیرید یا بگویید با شما تماس بگیریم!» هرچند که تیرشان به سنگ میخورد و دوباره سراغ تیترهای همیشگی و مأیوسکننده دیگری میروند.
رویکرد چنین رسانههای بیش از آنکه خبررسانی باشد، متوجه تراکنش ناامیدی است. چنانکه سعی میکنند این خصلت متداول اطلاعرسانی را روی رویدادهای صرفاً چرک متمرکز کنند یعنی تعداد فوتیها، دعواها، گلایهها، اظهارات ناصحیح، کمکاریها و غیره.
حتی سراغ خبرها و تیترهایی بیربطی میروند که بیخود و بیجهت و صرفاً برای تیرهسازی بیشتر از ماجرا هستند. این فضا را هم جوری تصویرسازی میکنند که گویی اینجا هیچ خبر خوبی وجود ندارد.
نکته جالب حتی کمیت فالوورهایی است که برخی از این شبکهها در فضای مجازی مثل صفحات اینستاگرام دارند؛ آنچنانکه این تعداد، گاه از فالوورهای سلبریتیهای دستهچندم داخلی نیز کمتر است اما تصور میکنند که همه مردم پای آنتن آنان نشسته و یا مشغول لایک کردنشان هستند!
البته نباید از اثرگذاری این رسانهها غافل شد و شایسته است پادزهری مناسب برای این چنین جنگ رسانهای که به راه افتاده نیز تأمین شود.
انتهای پیام /4143/پ
انتهای پیام/