صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
سرو بلند انقلاب 24/ خالق یک اثر هنری از شهید سلیمانی در گفتگو با آنا:

اثر «دیدار» نشان‌دهنده ملاقات شهید سلیمانی با امام حسین(ع) در عالم دیگر است/ لزوم اهمیت مسئولان دانشگاهی به اساتید رشته هنر

یک هنرمند رشته نقاشی گفت: اثر «دیدار» نشان‌دهنده ملاقات شهید سلیمانی با امام حسین(ع) در عالم دیگر است که از حضرت رخصت میدان می‌خواهد و سیدالشهدا(ع) این خواسته را اجابت و به او لباس رزم اهدا می‌کنند.
کد خبر : 476664

مصطفی محب‌الاسلام در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به برگزاری کارگاه خلق آثار هنری شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد (ویژه) هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان اظهار کرد: نام اثر بنده «دیدار» بوده و به زمان پس از ظهور حضرت مهدی(عج) اشاره دارد؛ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در عالمی دیگر به محضر سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) نائل آمده‌، از ایشان رخصت میدان می‌خواهد و حضرت این خواسته را اجابت و به او لباس رزم اهدا می‌کنند.




بیشتر بخوانید:


اثر «معراج» نشان‌دهنده بالا بردن «دست سردار سلیمانی» توسط دو کبوتر است/ لزوم سرمایه‌گذاری در رشته نگارگری برای ارتقای خلاقیت دانشجویان هنر




وی افزود: سردار سلیمانی در بسیاری از مواقع با لباس غیرنظامی در میدان‌های منطقه جنگی حضور داشت و در این نقاشی با لباس معمولی نشان داده شده است؛ امیدوارم شهید سلیمانی پس از ظهور امام زمان (عج) جزو کسانی باشد که رجعت کند و سرداری سپاه اسلام را برعهده بگیرد.



این هنرمند رشته نقاشی با بیان اینکه دانشگاهیان می‌توانند به تولید آثار هنری فاخر کمک کنند، گفت: با توجه به مطالعه آکادمیک دانشگاهیان و احاطه‌ای که به تاریخ، فرهنگ و هنر ایران دارند می‌توانند آثاری تولید کنند که دارای بار علمی و مفهومی بسیار قوی و تأثیرگذار باشد‌؛ اما برای اساتید در این مسیر دشواری‌ و چالش‌هایی وجود دارد.


محب‌الاسلام ادامه داد: برخی اوقات یک استاد توانمند در عرصه کار عملی و هنری در پیچ‌وخم فرآیندهای اشتباه دانشگاهی به مرور زمان از یک استاد دانشگاه که باید در طول خدمت خود ده‌ها یا صدها اثر فاخر هنری تولید کند، به شخصی تبدیل می‌شود که به دلیل اجبار دانشگاه به انجام کارهای پژوهشی مشغول است؛ در برخی دانشگاه‌ها بهای لازم به تولید آثار هنری داده نمی‌شود و باید مسئولان دانشگاهی به اساتید رشته هنر اهمیت دهند و اگر بخواهیم این روند تغییر کند نیازمند توجیه مسئولان مربوطه و رساندن آنان به فهم درست تاریخی و فرهنگی امروز کشور از مقوله فرهنگ و هنر هستیم.


وی خاطرنشان کرد: بنده خودم را نقاش می‌دانم و نگارگر یا مینیاتوریست نمی‌دانم! مقام معظم رهبری در یکی از سخنان خود در مورد واژه «خاورمیانه» توضیحاتی دادند و فرمودند استفاده از چنین واژه‌ای وقتی درست است که شخصی در غرب از آن استفاده کند و برای ما که در این منطقه جغرافیایی هستیم، «غرب آسیا» واژه درست است؛ باید در استفاده از واژگان بسیار دقیق باشیم، واژه‌ها دارای بار معنایی هستند و استفاده نادرست از آ‌ن‌ها می‌تواند منجر به نتایج اشتباه شود.


این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه فرانسوی‌ها در مواجهه با هنر نقاشی ایرانی، آن را مینیاتور به معنای طبیعت کوچک‌شده نامگذاری می‌کنند، افزود: تا مدت‌ها این واژه اشتباه رایج شده بود اما سال‌های پس از انقلاب اسلامی برای اصلاح این واژه تلاش‌هایی شد و واژه نگارگری رایج شد؛ اما مدتی بعد عده‌ای از پژوهشگران به این عقیده رسیدند که واژه نگارگری هم نمی‌تواند بار مفهومی کاملی باشد و به استفاده از واژه «نقاشی ایرانی» روی آوردند.


محب‌الاسلام تصریح کرد: مینیاتور و نگارگری همچنان در محافل مختلف استفاده می‌شود و به نظر بنده هر دو واژه اشتباه است. اگر ما ملتی هستیم که می‌خواهد دوشادوش استقلال سیاسی و اقتصادی، به استقلال فرهنگی هم برسد باید روی استفاده از این واژه‌ها حساس باشیم؛ طبقِ منطق رهبر فرزانه انقلاب در اشتباه دانستن استفاده از واژه "خاورمیانه" برای منطقه خودمان، واژه نگارگری را به‌طور کلی رد می‌کنم و واژه نقاشی ایرانی را صحیح می‌دانم که یک غیر ایرانی نیز باید از آن استفاده کند.


وی ادامه داد: ما در ایران با دو مدل نقاشی شامل نقاشی با گرایش هنر ایرانی و نقاشی با گرایش غربی مواجه هستیم؛ به این نکته بیندیشیم که وقتی از عناوین درست استفاده شود و نام کتاب‌ها، رشته‌ها و گرایش‌ها به‌صورت واقعی به کار برود تا حد زیادی می‌تواند در افکار و اندیشه جوانان و مردم ما تاثیرگذار باشد.


این هنرمند با اشاره به لزوم تقویت هنر در دانشگاه‌ها گفت: باید در دانشگاه‌ها اعتماد به هنر و فرهنگ غنی ایرانی باشد؛ هیچ توجیهی ندارد که در تدوین کتب درسی در مقطع هنرستان و دانشگاه کورکورانه از منابع غربی استفاده کنیم، به طور مثال ما در بسیاری از کتب تاریخ هنر جهان با اجحاف شدیدی در حق هنر ایران و سایر ملل غیر غربی مواجه هستیم و گاهی مشاهده می‌شود برای یک اثر از هنرمند غربی، ده‌ها صفحه نقد و تحلیل نوشته می‌شود؛ اما درباره هنر ایران تنها یک یا دو صفحه مطلب می‌نویسند!


محب‌الاسلام خاطرنشان کرد: پژوهشگران غربی غالباً هنر ایران را با هنر قرون وسطای خود در یک تراز می‌بینند که اشتباهی فاحش است! متأسفانه وقتی به برخی از کتب مقطع دبیرستان رشته هنر نگاه می‌کنیم، تکرار همین نگاه را می‌بینیم و این به‌معنای شکل دادن ذهن جوانان به سمت هنر غرب و دورتر کردن از هنر ایرانی است که باید مسئولان مربوطا فکر اساسی برای حل این مسئله کنند.


گفتنی است، کارگاه خلق آثار هنری تحت عنوان «سرو بلند انقلاب اسلامی» پیرامون ابعاد زندگی و شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد (ویژه) هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان با حضور هنرمندان برگزار شد.


آثار این هنرمندان در نمایشگاه «سرو بلند انقلاب اسلامی» در موزه هنرهای معاصر فلسطین واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، تقاطع بزرگمهر، شماره ۷۴ در معرض نمایش مردم و علاقه‌مندان به هنر قرار گرفت و استقبال خوبی از این آثار شد.


انتهای پیام/۴۱۱۸/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر