صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
آجرلو در گفتگو با آنا:

رسانه‌های داخلی باید روایت صادقانه از بحران‌ها ارائه دهند/ رسانه از دولت مطالبه‌گری کند

کارشناس حوزه رسانه با بیان اینکه رسانه‎‌های داخلی وظیفه دارند روایت رسانه‌های معاند را خنثی کنند، گفت: همچنین رسانه‌های داخلی و رسمی کشور باید واقعیت‌ها را به طور شفاف و صادقانه برای مردم روایت کنند.
کد خبر : 474720

گروه سیاسی خبرگزاری آنا، رسانه‌های معاند و بیگانه بعد از ماجرای سیل و سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، این بار در ماجرای شیوع بیماری کرونا وارد میدان شده‌اند تا در راستای جنگ روانی،  شبه‌افکنی و نیز کاهش اعتماد عمومی، عملیات رسانه‌ای خود را وارد فاز جدیدی کنند. در حالی‌که کرونا به یک بیماری فراگیر در سراسر جهان تبدیل شده و برای بیش از 40 کشور مشکل‌آفرین بوده است، این رسانه‌ها، اخبار اقدامات انجام‌شده توسط دستگاه‌های دولتی کشورمان را در راستای مهار کرونا، وارونه جلوه می‌دهند.


این موضوع بهانه‌ای شد تا به سراغ سعید آجرلو، کارشناس و فعال عرصه رسانه برویم تا با او درباره چرایی سیاه‌نمایی رسانه‌های معاند در پوشش اخبار مرتبط با ایران، کمرنگ بودن اعتماد عمومی به رسانه‌های داخلی، ضعف رسانه‌های رسمی کشور و نیز راهکارهای تقویت جایگاه رسانه‌های رسمی در نحوه انعکاس اخبار دقیق و جلب اعتماد مردم گفتگو کنیم.


سعید آجرلو در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری آنا، در تحلیل نحوه پوشش اخبار مرتبط با کرونا در ایران از سوی رسانه‌های معاند به‌ویژه رسانه انگلیسی بی.بی.سی و سیاه‌نمایی این رسانه‌ها اظهار کرد: رسانه‌های خارجی در ماجرای کرونا، درصدد ناکارآمد نشان دادن دستگاه‌های اداری شامل دستگاه اجرایی و تقنینی کشور هستند که نمونه آن را هم در وقوع سیل در کشور شاهد بودیم.


چگونه می‌توان روایت رسانه‌های معاند را خنثی کرد؟


وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان روایت‌های رسان‌های معاند را خنثی کرد، گفت: نحوه خنثی‌سازی روایت‌های رسانه‌های معاند دارای دو بخش است. اول اینکه در حوزه اجرایی و خدماتی مسائلی وجود دارند که مربوط به دولت است و بخش دوم هم به رسانه‌ها رسمی کشور مرتبط است.


فعال حوزه رسانه خاطرنشان کرد: در موضوع کرونا به تعبیری جامعه دچار ترس و واهمه شد و نوع واکنش دولت تا قبل از اینکه رئیس جمهور بگوید «از شنبه همه چیز عادی می‌شود»، منطبق بر واقعیت نبود؛ لذا دولت باید در کنار مردم و بازتابی از خواسته‌های جامعه و مردم باشد و در این صورت قطعاً واکنش‌های مثبت دولت بر روی مردم و جامعه اثر مثبت خواهد گذاشت. پس دولت باید در این موضوع اقدامات فوری انجام دهد.


دولت از همان ابتدا باید اطلاع‌رسانی دقیق و امیدبخش انجام می‌داد


آجرلو ادامه ادامه داد: از آن زمانی که کرونا در کشور شیوع یافت، دولت باید اطلاع‌رسانی دقیق، امیدبخش و آرامش‌بخش انجام می‌داد؛ یعنی واقعیت‌ها را توضیح می‌داد، تصمیمات صحیح می‌گرفت و این تصمیمات را به نحود صحیح در اختیار مردم می‌گذاشت.


وی با بیان اینکه رسانه‎‌های کشور وظیفه دارند، هم روایت رسانه‌های معاند را خنثی کنند و هم وظیفه دارند واقعیت‌ها را به مردم بگویند و نیز از دولت و نهادهای دولتی مطالبه‌گری کنند، یادآور شد: امروز با گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، وجدان عمومی جامعه فعال شده؛ موضوعی که در رسانه‌های رسمی داخلی مشاهده نمی‌شود.


فعال رسانه‌ای ادامه داد: برخی مسائل فراتر از رسانه‌های رسمی است و روح جامعه آنها را منتقل می‌کند؛ لذا رسانه‌های رسمی باید بازتابی از وجدان جامعه، مطالبه‌گری از دولت و بازتاب‌کننده واقعیت‌ها باشند.


صداوسیما از طریق ژورنالیسم حرفه‌ای می‌تواند امیدبخش باشد


آجرلو با بیان اینکه دولت و رسانه‌های رسمی می‌توانستند در امر اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا بهتر عمل کنند تا رسانه‌های معاند اجازه سوءاستفاده نداشته باشند، گفت: صداوسیما، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها به‌عنوان مهمترین رسانه‌های رسمی کشور توانایی شکل دادن به افکار عمومی را دارند که در این میان، صداوسیما نقش مهمتر وبارزتری را در مقایسه با سایر رسانه‌ها دارد؛ چون عام‌تر و فراگیرتر است؛ لذا با رویکرد حرفه‌ای و ژورنالیستی در مواجهه با کرونا و آرامش‌بخشی به جامعه، می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد.


روابط عمومی‌ها بلندگوی تبلیغاتی نیستند


وی ضمن بیان این مطلب که گاهی اوقات منابع خبری رسمی دست به خودسانسوری و عدم افشاری حقیقت می‌زنند، تصریح کرد: برای نمونه وزارت بهداشت در قضیه کرونا واقعاً چندین سال عقبت‌تر از افکار عمومی رفتار کرد و حتی خیلی از نهادهای دولتی به اینگونه هستند.


کارشناس مسائل رسانه یادآور شد: روابط عمومی دستگاه‌های دولتی نباید به بلندگوی تبلیغاتی آنها تبدیل شوند؛ چون حوزه خدمات عمومی و خدمات بهداشتی جامعه شدیداً بر روی امنیت روانی و امنیت فیزیکی شهروندان اثرگذار است؛ بنابراین روابط عمومی نهادهای دولتی باید از خود مسئولان ارشد آن نهاد، یک قدم جلوتر باشد، اما متأسفانه چنین موضوعی را از آنها مشاهده نمی‌کنیم یا حتی بارها مشاهده شده که عقب‌تر از مسئولان ارشد نهادهای دولتی یا سایر رسانه‌های کشور هستند.


ضعف روابط عمومی‌ها منجر به میدان‌داری رسانه‌های معاند شده است


آجرلو ادامه داد: روابط عمومی دستگاه‌های دولتی چون خیلی از واقعیت‌ها را رسانه‌ای نمی‌کنند، رسانه‌های غیررسمی وارد میدان می‌شوند و به یک معضل تبدیل می‌شوند.


به گفته او؛ دولت و رسانه‌ها، هر چقدر با مردم صادقانه‌تر رفتار کند، آن وقت رسانه‌های رسمی کشور از رسانه‌های بیگانه یک قدم جلوتر خواهند بود و حتی مردم هم در این خصوص به آنها کمک خواهند کرد.


فعال حوزه رسانه عنوان کرد: شرایط الان به‌گونه‌ای است که رسانه‌ها و دولت نباید اجازه دهند تا شکافی میان مردم و آنها ایجاد شود؛ چون خطرات ویروس کرونا می‌تواند امنیت روانی جامعه، بهداشت جامعه و جان انسان‌ها را به خطر بیندازد.


انتهای پیام/4079/


انتهای پیام/

برچسب ها: جنگ روانی کرونا
ارسال نظر