کرونا و نظام یادگیری الکترونیکی
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ هرگاه جامعه بشری با بحران یا معضل اجتماعی مواجهه میشود بهعنوان نهادی دینامیک و پویا درصدد ارائه بهترین و بهصرفهترین راه حل برای برونرفت از بحران برمیآید و معمولاً نتایج ارزشمندی حاصل میشود که تا مدتها پیامدهای مثبت آن در جامعه خودنمایی میکند.
عمده پیشرفتهای جوامع مختلف اعم از اختراعات علمی و تکنولوژی، کشف داروهای معجزهگر و بعضاً سیستمهای جدید مدیریتی و اداره جامعه در زمان بروز بحران به مرحله ظهور و ثبوت رسیدهاند.
در قرن 21 آموزشهای مجازی و سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی، ELMS، گسترش فزایندهای داشته و در بسیاری از کشورها با استقبال مواجه شده و این روش را در مدارس و آموزش عالی به اجرا گذاشتهاند. برآورد شده است که تا سال 2025 بیش از 50 درصد فعالیتهای آموزشی در دنیا در مدارس و دانشگاهها از این طریق ارائه شود.
نظام یادگیری الکترونیکی بهزودی فراگیر میشود و در کشور ما هم نشانهها و اپیدمی کرونا، این احتمال را دوچندان کرده و ضرورت این موضوع را گوشزد میکند. زیاد طول نمیکشد که اکثر آموزشهای نظری و عملی بهویژه تا سطح کارشناسی مجازی شده و کلاسهای این مقطع غیر حضوری میشود و رؤیای کلاسهای درس میلیون نفری محقق خواهد شد، موضوعی که در دورهای از مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی مطرح و فرصت اجرای آن حاصل نشد.
ضرورت این امر ایجاب میکند که دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه فعالیتهای خود بهویژه در جذب دانشجو و تولید محتوای درسی بازنگری کرده و زیرساخت لازم را برای این موضوع فراهم کرده و خود را برای ارائه روشهای نوین در امر آموزش و تولید محتوا آماده کند.
اگر در این موضوع غفلت شود، رقبای دانشگاه با توجه به برخورداری از امکانات دولتی سریعتر رشد کرده و به راحتی دانشگاه آزاد اسلامی را پشت سر میگذارند. اگر در روش فعلی آموزشی که در حال منسوخ شدن است، دانشگاه آزاد اسلامی احیاناً نتوانسته خودش را به سطح رقیب برساند و در بسیاری از رقابتها ناکام مانده؛ اکنون همه مراکز ارائه دهنده خدمات آموزش عالی برای ورود به روشهای نوین آموزشی در شرایط تقریباً یکسانی هستند و با عزم و اراده و برنامهریزی صحیح و جدیت میتوان به دنیای جدید ورود پیدا کرد و برنده این رقابت شد.
عبدالله رفاعی استادیار فیزیک نظری دانشگاه آزاد اسلامی و معاون سابق پژوهشی واحد سنندج
انتهای پیام/4062/
انتهای پیام/