صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
یک کارشناس حوزه آموزش‌وپرورش:

اجرای سند تحول با بی‌توجهی به تأمین معیشت معلمان ممکن نیست/ رفع تبعیض آموزشی، اولین قدم تحقق سند تحول بنیادین

یک کارشناس حوزه آموزش‌وپرورش گفت: معلمان محور اصلی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند وبدون توجه ویژه به جایگاه معلمان امکان تحقق اهداف این سند سخت به نظر می رسد.
کد خبر : 473119

امیر عسگری در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش‌وپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص اجرای طرح تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش گفت: موضوع سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش که مورد تأکید و تائید مقام معظم رهبری هم قرارگرفته است باید مورداجرا قرار گیرد اما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آموزش‌وپرورش ما این است که این سند بااینکه ازنظر تئوری مشکلی در آن وجود ندارد، در اجرا دچار مسائلی است.


وی افزود: به نظر من یکی از عوامل اصلی این است معلمان که محور اصلی اجرای این سند هستند، هنوز نسبت به ساحت‌های این سند مهم آشنایی کافی به دست نیاورده‌اند.


این کارشناس حوزه آموزش‌وپرورش بیان کرد: حتی اگر این فرض را در نظر بگیریم که معلمان نسبت به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش آشنایی هم داشته باشند، باید دید آیا توانایی اجرایی کردن این سند در این قشر آماده و ایجادشده است؟


عسگری توضیح داد: به نظر من خیلی اغراق‌آمیز است که بتوانیم بگوییم معلمان توان اجرای این سند را دارند. با توجه به شرایط معیشتی و مالی سختی که معلمان و فرهنگیان دارند، اگر بخواهیم برای اجرای سند تحول بنیادین قدمی اساسی برداریم در درجه اول باید به این قشر توجه کنیم و به مسائل رفاه و معیشتی معلمان نگاه ویژه داشته باشیم.


وی با اشاره به اینکه مسئله بیمه‌های تکمیلی فرهنگیان یکی از این مشکلات رفاهی مهم است افزود: خیلی از مراکز درمانی هستند که طرف قرارداد این بیمه نبوده و خدمات‌رسانی بهنگام و موردنیاز معلم در هنگام بیماری و یا نیاز به خدمات درمانی، به‌طور مناسب و از طرف این مراکز و بیمه تکمیلی به وی انجام نمی‌شود.


این دانش‌آموخته دکترای فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: این موضوع روی روحیه و رفتار معلمان مؤثر است و اساساً روی نگاه معلم به اجرای سند تحول هم می‌تواند تأثیرگذار بوده و ناگزیر این سند را از اولویت و مرکز توجه معلم، دور کند. این‌گونه مسائل رفاهی فرهنگیان حتماً باید از طرف آموزش‌وپرورش موردتوجه قرار بگیرد.


وی ادامه داد: از دیگر موضوعات معیشتی خاص که می‌توان گفت در معلمان باسابقه بالا و باتجربه، نگرانی هم ایجاد نموده است موضوع پرداخت پاداش پایان خدمت این افراد است. بعضاً دیده شده است این پاداش با تأخیر چندساله و حتی در چند قسط پرداخت می‌شود و با توجه به شرایط کم ثبات اقتصادی کشور عملاً با گذر زمان، با کاهش ارزش ریالی این پاداش، بازنشستگان امکان بهره‌مندی از مواهب آن را از دست می‌دهند.


عسگری افزود: موضوع و مسئله بعدی تنوع مدارس و تبعیض موجود است. تبعیض در نوع مدارس غیرانتفاعی با شهریه‌های سنگینی که برای آن در نظر گرفته می‌شود، شرایط تحقق عدالت آموزشی را بسیار دشوار می‌کند. تنها با تحقق عدالت آموزشی است که می‌توان امیدوار بود این سند به‌طور گسترده در تمام مناطق کشور که در سطوح مختلفی ازنظر برخورداری از مواهب آموزشی قرار دارند.


انتهای پیام/4145


انتهای پیام/

ارسال نظر