صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
علی‌محمدی در نشست خبری «سینما شهر قصه»:

در فیلمسازی آدم شجاعی نیستم/ فیلمم در پایان به سمت آشتی دادن تماشاگر با سینما می‌رود

کارگردان فیلم «سینما شهر قصه» گفت: باید خیلی راحت بگویم که من در فیلمسازی آدم شجاعی نیستم. سینما آنقدر سخت است که حتی دو نفره فیلم ساختن هم جسارت می‌خواهد.
کد خبر : 471257

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، نشست خبری فیلم «سینما شهر قصه» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی کیوان علی‌محمدی، با حضور او، علی اکبر حیدری (نویسنده و‌کارگردان)، حامد کمیلی، آناهیتا درگاهی، سیاوش مفیدی، علی اوجی، رویا میرعلمی (بازیگران)، مرتضی پورصمدی (مدیر فیلمبرداری)، سیاوش پورخلیلی (تدوین)، منصور شهبازی (صدابردار)، میثم ریاحی (صداگذار)، شیده محمودزاده (طراح لباس)، آیدین ظریف (طراح صحنه)، علی فرهمند (منتقد) و با اجرای فرزاد حسنی امروز دوشنبه بیست‌ویکم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.


فرهمند منتقد حاضر در جلسه درباره «سینما شهرقصه» توضیح داد: احتمالاً «سینما پارادیزو» را همه دیده‌اید. این فیلم بر خلاف «سینما پارادیزو» یک درام پست مدرن است. ما وارد دنیای کاریکاتوری فیلم می‌شویم و فیلم در پایان به سمت آشتی دادن تماشاگر با سینما می‌رود.


کیوان علی‌محمدی در پاسخ به این سؤال که چرا به تنهایی فیلم نمی‌سازد و دلیل غیبت امید بنکدار چیست؟ گفت: این را باید خیلی راحت بگویم که من در فیلمسازی آدم شجاعی نیستم. سینما آنقدر سخت است که حتی دو نفره فیلم ساختن هم جسارت می‌خواهد. اگر امروز آقای بنکدار در کنار من نیست به این دلیل است که او بعد از اتفاقاتی که برای فیلم «گیلدا» رخ داد، دچار مشکل شد و کمی از سینما فاصله گرفته است. البته در این فیلم از زمان نگارش فیلمنامه در کنار ما بود و اسمش در تیتراژ هست.


کارگردان «سینما شهرقصه» ادامه داد: زمانی که به حضور رسانه برای پشتیبانی از ما نیاز داشتیم، پشت ما نبودید. کسانی از من می‌پرسیدند رابطه‌ام با امید چطور است باید بگویم که فیلم جدیدی که در آینده خواهید دید ساخته مشترک من، امید بنکدار و علی اکبر حیدری خواهد بود. 


او ادامه داد: من جزو آن دسته از سینماگران خوشبختی هستم که هنوز فیلم می‌سازم و امروز اینجا حضور دارم، در حالی که خیل عظیمی از اهالی سینما در خانه نشسته‌اند و هیچ کاری برای انجام دادن ندارند. 


او درباره ساخت «سینما شهرقصه» توضیح داد: من همیشه از خودم می‌پرسم گناه کسانی که با سینما برای ما خاطره ساختند، فراموش می‌شوند و کنار گذاشته می‌شوند. چیست؟ سکانس پایانی این فیلم ادای دینی به این عزیزان است.


آیدین ظریف نیز در این نشست گفت: هر فیلم برای خودش تجربه‌ای منحصربفرد است. در این فیلم همه گروه همدل بودند و از تمام‌ وجود مایه گذاشتند. اگر در این فیلم نسبت به فیلم‌های قبلی‌ام پیشرفت کرده‌ام، خوشحالم.


شیده محمودزاده در ارتباط با طراحی لباس فیلم گفت: بر اساس تحقیقاتی که انجام دادم، لباس‌ها را طراحی کردم. قسمت‌هایی که مربوط به زمان انقلاب است را می‌خواستم که به واقعیت نزدیک باشند. برخی فکر می‌کردند این تصاویر آرشیوی هستند اما حضور بازیگرمان در این صحنه‌ها این موضوع را نقض می‌کند.


حیدری در ارتباط با سخت بودن فیلم توضیح داد. ما فکر کردیم فیلمی بسازیم که قصه همه کسانی باشد که سینما را دوست دارند.


علیمحمدی درباره اکران این فیلم عنوان کرد: روزی که پروانه ساخت این فیلم را گرفتیم ابراهیم‌ داروغه‌زاده به من گفت که فیلمنامه را نخوانده‌ است اما مسئولان بخش پروانه ساخت خوانده‌اند و تعریف کرده‌اند. درصورتی که انتظار داشتم اجازه ساخت این فیلم را ندهند. امیدوارم این خط قرمز که فکر می‌کنند سینما از سال 57 به وجود آمده را خاک کنیم، فیلم ما ستایشی از سینمای ایران و عشقمان به آن است.


حامد کمیلی بازیگر فیلم «سینما شهر قصه» درباره این فیلم گفت: بار دیگر از دست دادن نخبه‌های کشور را تسلیت می‌گویم. زمانی که فیلمنامه را خواندم شکی نداشتم که حتما در آن بازی خواهم کرد. فقط از این می‌ترسیدم که فیلم خوب از آب درخواهد آمد یا نه زیرا این فیلم حد وسط ندارد یا خیلی خوب می‌شد یا خیلی بد.


او ادامه داد: اینکه من در فیلم‌های کمدی بازی می‌کنم از تئاتر ریشه گرفته است همیشه سعی می‌کنم نگاه جدی‌تری به فیلم‌‌های کمدی داشته باشم.


علی اوجی درباره این فیلم توضیح داد: زمانی که کیوان به من پیشنهاد بازی در این فیلم را داد مشغول بازی در یک سریال بودم اما زمانی که فیلمنامه را خواندم دیدم که چقدر دغدغه شخصی من است. تقریبا 12 بار این فیلم را دیده‌ام و هر بار با سکانس پایانی فیلم اشک ریخته‌ام.


او ادامه داد: همیشه سعی می‌کنم نقش را درست بازی کنم از جمله چالش‌هایی که با آن رو به رو شدم گریم بود زیرا هر روز چندین ساعت با چسب ریش برای من درست می‌کردند. زمانی که بر سنگ فرش‌های آن خانه قدم می‌زدم حس می‌کردم در همان زمان مشغول تاریخ‌سازی هستم. کیوان علیمحمدی می‌داند دقیقا چه کاری می‌خواهد انجام دهد زیرا سینما را می‌شناسد.


آناهیتا درگاهی نیز گفت: این فیلم با تمام نقش‌هایی که پیش از این بازی کردم تفاوت داشت و از بازی در آن خوشحالم.


سیاوش مفیدی بازیگر این فیلم نیز درباره فیلم «سینما شهرقصه» عنوان کرد: ما به همه گفتیم فیلم خوب از آب درآمده از شما نیز خواهش می‌کنم همین کار را کنید. کیوان علیمحمدی واقعا کار بلد است، سال‌هاست او را می‌شناسم و به او اعتقاد دارم. تشکر ویژه از حامد کمیلی و کیوان دارم. در این فیلم، همه عاشقانه کار کردند. از بازی در کنار حامد کمیلی لذت بردم. او‌ یک آرتیست و پارتنر درجه یک است.


مرتضی پورصمدی هم در ارتباط با فیلمبرداری فیلم گفت: این فیلم نتیجه یک جنون خوش خیم تیمی است که بیست سال با هم کار می‌کنند و این راه را ادامه می‌دهیم. چه ببینند و‌ چه نبینند، چه اجازه بدهند و چه اجازه ندهند.


حیدری در بخش دیگری از نشست درباره ایده اصلی این فیلم توضیح داد: ما هرگز از مضمون به قصه نمی‌رسیم بلکه قصه را در ابتدا داریم و در ادامه مضمون‌سازی می‌کنیم. در ابتدا ایده درباره یک آپاراتچی بود سپس داستان را به سمت جلو بردیم و به «سینما شهر قصه» رسیدیم.


اوجی همچنین ضمن تشکر از رضا یزدانی گفت: از رضا یزدانی تشکر می‌کنم زیرا در این فیلم تیتراژ متفاوتی  برای ما ساخت. برخلاف چیزی که درباره او فکر می‌کنند یزدانی بارها فیلمنامه را خوانده و توسط یک تیم برای این فیلم شعر نوشت و زحمت زیادی برای ساخت این موسیقی کشید. رضا یزدانی آدمی است که زیادی عشق سینما دارد بنابراین اگر کارنامه او را نگاه کنید متوجه این عشق خواهید شد.


میثم ریاحی صداگذار فیلم درباره «سینما شهر قصه» گفت: در وهله اول خوشحالم که در این تیم بودم. این فیلم سومین فیلم سینمایی بلند من بود اما باقی دوستان حرفه‌ای هستند. از علیمحمدی بابت اینکه به من اعتماد کرد تشکر می‌کنم هر کسی که او را از نزدیک بشناسد می‌داند که او بسیار سخت‌گیر است.


او‌ ادامه داد: حدودا 6 ماه پیش کار صدا را تمام کرده بودم اما هربار کیوان یک ایراد جدید می‌گرفت. این فیلم به نوعی ادای احترام به سینمای ایران بود.


سیاوش پورخلیلی تدوین‌گر این فیلم نیز عنوان کرد: معمولا مخاطبان خیلی به تدوین فیلم توجه نمی‌کنند کارگردان فیلم این فرصت را به من و تیم کوچکم داد و از او متشکرم. منتقدان باید به تدوین فیلم‌ها بیشتر بپردازند و آن را نقد کنند تا بیشتر به آن پرداخته شود. خوب است که بخشی از جشنواره به تیتراژ فیلم‌ها بپردازد.


علیمحمدی همچنین با اشاره به اینکه از بازیگران قدیمی سینمای ایران باید تقدیر شود گفت: باور کنید زمانی که از آقای مشایخی برای این فیلم دعوت کردیم او با پرستارش آمد و به زور قرص سر فیلمبرداری حاضر می‌شد. پرستارش می‌گفت سه روز است که حالش برای اینکه می‌خواهد جلوی دوربین بیاید، خوب است.


او ادامه داد: خواهش می‌کنم از قدیمی‌های سینما یاد کنید، از کسانی که در خانه مانده‌اند و دیگر خبری از آن‌هانیست. دوستشان بدارید زیرا دیگر تکرار نخواهند شد. 


کمیلی همچنین در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کند روزی در سینمای ایران ماندگار خواهد شد یا خیر گفت: تمام سعی‌ام را می‌کنم که در سینما ماندگار شوم حالا اینکه چقدر موفق باشم را نمی‌دانم زمان آن را مشخص می‌کند. 


انتهای پیام/4127/


انتهای پیام/

ارسال نظر