صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نصراللهی در کارگاه آموزشی سواد رسانه‌ای در بحران‌ها:

سواد رسانه‌ای مراکز بهداشتی و درمانی در بحران‌ها نجات‌بخش و اعتمادافزاست

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه مراکز بهداشتی و درمانی را یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ارکان در بحران‌ها ذکر کرد و گفت: ایران در رده 10 کشور نخست بلاخیز دنیا قرار دارد و آسيب‌پذيری ايران در برابر زلزله 100 برابر ژاپن است.
کد خبر : 470938

به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اکبر نصراللهی در کارگاه آموزشی سواد رسانه‌ای در بحران‌ها که در جمع رؤسای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تامین اجتماعی در استان خراسان رضوی برگزار شد، مراکز بهداشتی و درمانی را یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ارکان در بحران‌ها ذکر کرد و گفت: در مخاطرات و بحران‌هایی که در کشور رخ می‌دهد، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها علاوه بر مسئولیت اجتماعی همانند سایر بخش‌ها ، به علت سر و کار داشتن با جان مردم مسئولیت اخلاقی و شرعی نیز دارند و  در هر حادثه و بحرانی اعم از تنش‌های سیاسی و اقتصادی منجر به  خشونت و تلفات، سیل، زلزله،‌ نخستین  و ضروری‌ترین مراکزی که به ذهن متبادر و  حضور آن  احساس می شود، مراکز بیمارستانی هستند.


وی علت وقوع بحران‌های قابل پیش‌بینی و افزایش خسارت‌ها و تلفات را سواد رسانه‌ای پایین کارگزاران بهداشتی و درمانی دانست و گفت: سواد رسانه‌ای بحران یعنی آگاهی از بحران‌ها و اصول مدیریت بحران، شناخت ظرفیت‌های رسانه‌ای و توانایی تولید و توزیع هنرمندانه پیام‌های خبری و آموزشی و استفاده هوشمندانه، فعالانه و حداکثری و به‌موقع از آن‌ها برای آموزش و آگاه کردن مردم و فرهنگ‌سازی در مخاطرات و بحران‌های محتمل است.


نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی مردم برای حفظ جان آن‌ها، رصد مخاطرات و بحران‌های در شرف وقوع پزشکی مثل کرونا ویروس و هوشیار کردن مردم و مقامات، پاسخ به نیاز آموزشی و اطلاع‌رسانی به مردم در همه مراحل، مدیریت مدیران، كاركنان، بيماران در تعامل با رسانه‌ها به‌ویژه فضای مجازی، ضرورت اطلاع‌رسانی به مردم در مسائل بهداشتی و درمانی و پیشگیری از افزایش تلفات با اطلاع‌رسانی و درمان به‌موقع از جمله وظایف و نقش‌های مهم مراکز بهداشتی و درمانی در مخاطرات و بحران است اما به دلیل فقدان سواد رسانه‌ای در این مراکز و یا سواد رسانه‌ای پایین مدیران و پزشکان ، این وظایف و  نقش‌ها  یا انجام نمی‌شود و یا بسیار کم‌رنگ و دیرهنگام مشاهده می‌شود.



نصراللهی گفت: دلایل دیگر آمادگی رسانه‌ای پایین و پاسخ دیرهنگام مراکز بهداشتی و درمانی و بسته های آموزشی ناکافی و نامناسب مرتبط با مخاطرات و بحران‌ها ، مشكلات مالي و درك نامناسب از جايگاه بيمارستان‌ها در پاسخ به حوادث و همچنین اطلاع ناکافی از ظرفیت و جایگاه رسانه‌ها و اصول و تاکتیک‌های اطلاع‌رسانی است.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با بیان اینکه بین میزان و کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و شرایط  بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در بحران‌ها رابطه وجود دارد، افزود: در بعضي موارد بيمارستان‌ها خود مستقيماً از حادثه متأثر شده و از نظر سازه‌اي، غيرسازه‌اي، تجهيزات، پرسنل و حتي سازماندهي و مديريتي آسيب مي‌بينند و قادر به تأمين خدمات به موج مصدومين ناشي از حوادث و بلايا نخواهند بود مثلا در زلزله 2003 الجزاير حدود 50 درصد بيمارستان‌ها و مراكز بهداشتي-درماني كاملاً غيرفعال شدند اما اين اتفاق در بم براي تمامي بيمارستان‌ها  مشاهده شد.


استاد ارتباطات و مدیریت رسانه همچنین  با  تشریح  مراحل مختلف بحران و تغییر آرایش، بازیگران، منابع و مصرف رسانه‌ای گفت: مدیریت بحران تدابیر و اقدامات لازم  در قبل، حین و بعد از بحران را شامل می‌شود و درمانگاه‌ها و  بیمارستان‌‌ها برای هر مرحله  باید آمادگی و برنامه‌ریزی داشته باشند.


وی با تاکید بر اهمیت مدیریت پیام و نقش سواد رسانه‌ای بحران  گفت: مدیریت پیام، شناخت،کشف، تولید و انتشار به‌موقع ، هنرمندانه و هوشمندانه محتوی با درنظر گرفتن ویژگی‌های مخاطبان، ابزارها و زمان‌ها و رقبا و سواد رسانه‌ای یعنی برخورد فعال  کادر بهداشتی و درمانی با ظرفیت‌ها و پیام‌های رسانه است و برخورد فعال با رسانه و استفاده به‌موقع و صحیح و موثر از آن  هم  با شناخت ظرفیت‌های همه رسانه‌ها به‌ویژه فضای مجازی،‌ پیام،‌ مخاطب،‌ اصول مدیریت پیام و تسلط بر تاکتیک‌های آن و درک فضای رقابتی و استفاده از ظرفیت  خبرنگاران و  تغییر ساختار تعامل مراکز و فعالان درمانی با رسانه‌ها امکان‌پذیر است.


نصراللهی با بیان اینکه  ایران در رده 10 کشور نخست بلاخیز دنیا قرار دارد  و آسيب‌پذيري ايران در برابر زلزله 100 برابر ژاپن است ،‌ اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از  بروز بحران و کاهش تلفات و خسارت‌ها،‌ شرط عقل و ایفای وظایف اداری و انسانی دانست و گفت:‌ بی‌تردید استفاده از ابزارهای رسانه‌ای در آموزش و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌رسانی در امور بهداشتی و درمانی  در بحران ‌زدایی،‌ اعتماد افزایی و کاهش خسارت‌ها و تلفات مهم است  .


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه افزود: از مجموع  40 بلای  طبیعی شناخته شده در جهان، امکان وقوع 32 نوع آن در ایران وجود دارد، همچنین 90 درصد جمعيت ایران در معرض خطرات ناشی از زلزله و سيل قرار دارند بنابراین با توجه به شرایط بالقوه مناسب ایران برای وقوع بحران‌های مختلف، اهمیت دادن به  سواد رسانه‌ای بحران‌ها و مخاطرات در سطوح  مختلف مردم ،‌مسئولان و رسانه‌ها ضروری است.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر