صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مهران کاشانی در گفتگو با آنا:

این سینما به نقد و گفتگو نیاز دارد نه خشم و اعتراض غیرمفید/ مشکل جدی سینما را تنگ‌نظری دستگاه ممیزی می‌دانم + فیلم

فیلمنامه‌نویس مطرح سینمای ایران گفت: ما در فیلم‌های روز سینما به نقد نیاز داریم؛ نه خشم و اعتراض غیرمفید. بنابراین نقد جدی در فضای بدون تنش، خیلی نیاز امروز سینمای ماست.
کد خبر : 470832

مهران کاشانی، فیلمساز شناخته شده سینما و نویسنده «روز بلوا» از فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر در گفتگو با خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا بیان کرد: یک فیلمنامه‌نویس در طول سال عملا نمی‌تواند بیش از دو فیلمنامه بنویسد. شاید در مورد من کمی با تامل من بیشتر این روند شکل بگیرد؛ همچنانکه قبل از «روز بلوا» با فیلم‌های مجید مجیدی و رضا میرکریمی همکاری داشتم.


وی افزود: من دوست دارم سوژه با خودم ارتباط شخصی و عاطفی برقرار کند و اصلا نمی‌توانم سفارشی کار کنم. در سینما تا جایی که بتوانم می‌نویسم و خیلی هم کم‌کار نیستم.


با قصه‌هایم به دنبال ایجاد گفتگو و نقد در جامعه هستم


نویسنده «آواز گنجشک‌ها» اضافه کرد: من در این یکی دو کار اخیر نیز سعی کردم بین دو نسل فعلی و قبلتر ایجاد گفتگو داشته باشم. در «روز بلوا» نیز می‌خواستم مجالی برای نقد و گفتگو ایجاد کنم و این فرصتی است که من از آن استقبال می‌کنم. حتی اگر فیلمسازی دوباره چنین قصه‎ای را از من بخواهد باز هم حاضرم سراغش بروم.


کاشانی تأکید کرد: ما در فیلم‌های روز سینما به نقد نیاز داریم؛ نه خشم و اعتراض غیرمفید. بنابراین نقد جدی در فضای بدون تنش، خیلی نیاز امروز سینمای ماست.


بدنه لاغر فیلمسازی به بطالت امروز سینما کمک می‌کند


وی به مشکلات جدی سینما اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما در طراحی قصه و فیلمنامه‌نویسی در ده سال اخیر، ممیزی است. بر این اساس هم بیشترین مشکل را تنگ نظری دستگاه میمزی می‌دانم.


این فیلمنامه‌نویس اعتقاد داشت: من همواره طرفدار گفتگو و نقد هستم و از تصویرسازی این موضوع در قصه‌هایم استقبال می‌کنم. البته تشخیص اینکه مخاطب به چه نیاز دارد سخت است. حتی بدنه لاغر فیلمسازی به بطالت امروز سینما کمک می‌کند.


مهران کاشانی اینگونه تأکید کرد: در فضای امروز سینما و دست گذاشتن روی موضوعات اجتماعی، باید ارتباطی میان گروه‎های منتقد ایجاد شود تا به مسیری مشخص برسیم؛ درحالیکه الان این ارتباط میان گروه‌های مدنظر از جامعه‌شناس و روانشناس گرفته تا سینما دیده نمی‌شود.


انتهای پیام /4143/


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر