صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ترکیب داوران در جشنواره فیلم فجر اعلام شد؛

یک سیاستگذاری همیشه متغیر در فجر سینمایی!

تغییر و تحولات همیشگی جشنواره فیلم فجر، گویا رویه متداولی است که به هیچ ثباتی هم نمی‌رسد.
کد خبر : 468416

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جشنواره فیلم فجر سی و هشتم بالاخره تکلیف داوران بخش اصلی خود یعنی سودای سیمرغ را مشخص کرد. هرچند این بخش از جشنواره نیز دوباره با تغییراتی همراه بود؛ یعنی تغییر در کمیت داوران از هفت نفر سابق به 9 نفر فعلی.


این عوض‌شدن‌ها البته خصلتهمیشگی سیاستگذاری جشنواره فجر است و این روال طی سالیان گذشته نیز عمدتاً در «تعداد» فیلم‌ها یا «ترکیب» یا «تفکیک» دو بخش نگاه نو و سودای سیمرغ و غیره مشاهده شده بود و امسال هم ضمن «یکی شدن» دوباره داوران سه بخش فیلم‌کوتاه، مستند و فیلم‌اولی‌ها، تغییراتی را نیز در «کمیّت» ترکیب داوران بخش سودای سیمرغ می‌بینیم.


نرگس آبیار، تورج اصلانی، عباس بلوندی، رضا پورحسین، فریدون جیرانی، سعید راد، محمدمهدی عسگرپور، طهماسب صلح‌جو و مازیار میری داورانی هستند که امسال آثار بخش «سودای سیمرغ» را به ارزیابی می‎نشینند.


ترکیب نسبتاً محترمی است که البته با بیکاری عده بسیار سینماگران در سال جاری، چه بسا می‌توانست هیئت دیگری را جایگزین برخی از اینها کرد که هم اسم و رسم بیشتری دارند و هم شاید وجاهت بیشتری در سینمای ایران.


با این حال تغییر و تحولات همیشگی جشنواره فیلم فجر گویا رویه متداولی است که به هیچ ثباتی نمی‌رسد و این اتفاق در هر دوره‌ای نیز قرار است به نحوی متغیر باشد؛ چنانکه به سیاستگذاری واحد و لااقل رو به رشدی تاکنون نرسیده‌ایم و بیشتر به محل آزمون و خطا شباهت داشته است.


گرچه لااقل در ترکیب فعلی می‌توان خصیصه متفاوت‌تری دید یعنی جمعی از سینمایی‌های سابق تا کاربلدهای جدیدتر که عمدتاً نیز در سینمای ایران و میان صنوف سینمایی صاحب اعتبار هستند؛ از این جهت که می‌توانند شاخه‌های مختلفی از ساخت و ساز سینما را در کنار هم دید.


هرچند همه‌چیز برمی‌گردد به آرای نهایی؛ آنجاست که باید ارزیابی کرد تا چه حد حواشی انتهایی و همیشگی انتخاب برترین‌ها به دست این هیئت، متفاوت یا همسو با نگاه منتقدین و نیز عامه مردم است.


انتهای پیام/ 4143/


انتهای پیام/

ارسال نظر