صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۶ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

پیشنهاد یک پژوهشگر برتر برای عبور از تحریم علمی دشمنان/ داوری مجلات را به دانشگاه‌ها بسپارید

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پایان‌نامه‌های دانشجویی را در تحصیلات تکمیلی هدفمند کرده‌ایم، گفت: «تنها راهی که مقابل دانشگاه آزاد اسلامی در شرایط موجود تحریم وجود دارد، حرکت به سمت مسئله‌محوری است.»
کد خبر : 466965

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ یک پژوهشگر موفق نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیده‌های اطراف خود دارد. او نسبت به آنچه در اطرافش می‌گذرد، حساس است و ذهنی پویا و پرسشگر دارد.


ذهن پرسشگر پژوهشگر همواره در راستای یافتن پاسخ‌های تازه برای پرسش‌های موجود است. او برای انجام موفقیت‌آمیز پژوهش خود از روش‌های علمی و پذیرفته شده استفاده می‌کند.


علاوه بر آن، یک پژوهشگر موفق از مهارت لازم برای یافتن منابع اطلاعاتی مورد نیازش برخوردار است. این منابع از محل‌های مختلف مثل کتابخانه‌ها، مراکز اطلاع‌رسانی و شبکه‌های رایانه‌ای ملی و بین‌المللی به دست می‌آیند.


او به خوبی می‌تواند در این منابع به جستجو بپردازد و با مطالعه پیشینه پژوهشی موضوعی که در آن زمینه فعالیت می‌کند به درک روشنی نسبت به گذشته آن موضوع دست یابد. پژوهشگران موفق به کار گروهی در طرح‌های پژوهشی بها می‌دهند و تلاش می‌کنند پژوهش خود را با همکاری یکدیگر انجام دهند.


پژوهشگران، نتایج یافته‌های خود را به نحو مؤثری منتشر کرده و در اختیار سایر محققان قرار می‌دهند و نسبت به توسعه مرزهای دانش احساس مسئولیت کرده و لحظه‌ای از تلاش در راستای ارتقای مهارت‌های علمی خویش باز نمی‌ایستند.


با این مقدمه به سراغ پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران می‌رویم تا شاخص‌هایی که او را به موفقیت در عرصه پژوهش تبدیل کرده جویا شویم و موانع پیش روی پژوهش  و جایگاه آن در ایران و دنیا را بدانیم.


مشروح  گفتگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با سیامک نیری پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران را در ادامه می‌خوانیم:


آنا: ابتدا بیوگرافی از خودتان بفرمایید.


نیری: استادیار دوره معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور هستم و تقریباً از سال 85 به‌عنوان عضو هیئت‌علمی واحد نور مشغول به فعالیتم.


عضو جامعه بین‌المللی فلسفه معماری هستم و بالغ بر 22 مقاله و کتاب منتشر کرده‌ام. در یک گروه پژوهشی توسعه پایدار و مطالعات مرکز تحقیقات مهندسی کیفیت دانشگاه آزاد اسلامی نور فعال داریم.


آنا: شنیده‌ایم فارغ از فعالیت‌های پژوهشی به امر اشتغالزایی دانشجویان هم مشغول هستید.


نیری: یکی از اهداف مهم من و همکارانم در کنار فعالیت‌های پژوهشی اشتغال‌زایی دانشجویان است که دغدغه زیادی در این باره داریم؛ چراکه باید برای درآمدهای پایدار خارج از شهریه دانشگاه گام‌های جدی برداریم که این فعالیت‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است.


آنا: به عنوان یک پژوهشگر دغدغه‌تان برای مقابله با تحریم‌های دشمن چیست؟


نیری: به هر صورت همه به نوعی با تحریم دشمن درگیر هستیم. بنده و همکارانم در این زمینه نیز با همفکری یکدیگر تصمیم گرفته‌ایم ضعف‌ها و کاستی‌های کشور را بررسی کنیم.


هدفمند کردن تحصیلات تکمیلی در پایان‌نامه‌های دانشجویی


تصمیم داریم منابعی که در کشور کم داریم را شناسایی و آنها را به‌صورت بومی تولید کنیم تا کشور مشکل کمبود منابع نداشته باشد و به این ترتیب تحریم‌ها نیز اثرگذاری چندانی نخواهد داشت.


آنا: به نظر هدفمند کردن پایان‌نامه‌ها از سوی شما و همکارانتان در راستای دورزدن تحریم‌ها بوده است.


نیری: دقیقاً. پایان‌نامه‌های دانشجویی را در تحصیلات تکمیلی هدفمند کرده‌ایم. به‌عنوان مثال نیازها و ظرفیت‌ها را شناسایی کردیم و موفق شدیم در بازه زمانی یک‌ساله محصولاتی که نیاز به پنج سال کار مداوم داشت، تولید کنیم و این مسئله موجب شد که علاوه بر طول زمان از عرض زمان نیز استفاده کردیم.


آنا: تا چه حد حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل چهارم و مسئله‌محوری را در کاهش اثرات تحریم مؤثر می‌دانید؟


نیری: فکر می‌کنم تنها راهی که مقابل دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌های کشور در شرایط موجود تحریم وجود دارد، حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل چهارم است. یعنی باید به سمت مسئله‌محوری حرکت کنیم.


در این میان نقش پژوهشگران، محققان و افرادی که دغدغه‌مند، خلّاق و متعهد هستند، بسیار پررنگ است. دانشجویان و استادان خلّاقی داریم که علاقه‌مند به پژوهش هستند و به‌دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند تحقیقاتشان را تا آخر پیش ببرند.


زمانبر شدن داوری‌ها در مجلات انسان را مستأصل می‌کند


یکی دیگر از مشکلات ما زمانبرشدن داوری‌ها در مجلات است که واقعاً آدم را مستأصل می‌کند. درست است که از سوی دشمنان تحریم علمی شده‌ایم و در چاپ مقالات ISI بین‌المللی مشکل داریم؛ اما انتظار داریم که مجلات داخلی به سرعت داوری شوند.


به‌عنوان مثال بهمن سال گذشته مقاله‌ای را برای داوری به یکی از مجلات داخلی ارسال کرده‌ام؛ اما هنوز خبری از داوری این مقاله نیست و این فرآیندهای زمانبر ممکن است مقالات را از ناب‌ بودن بیندازد.


آنا: حتی می‌شود راهکاری اندیشید که فرایندهای داوری در مجلات را به دانشگاه‌ها واگذار کنند تا افرادی که تحصیلات تکمیلی دارند در قالب شورای پذیرشی به ارزیابی مقالات بپردازند.


نیری: موافقم. در این صورت پژوهشگران و محققان تخصصی‌تر مقالات را بررسی می‌کنند و می‌توانیم از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببریم. به نظرم  برای ورود جدی‌تر به واگذاری فرایندهای داوری در مجلات به دانشگاه‌ها باید استادان پای کار باشند و به این پیشنهاد جدی‌تر فکر کنند.


3 تاکتیک پژوهشگران برای بازکردن گره مشکلات کشور


با 25 عضو هیئت‌علمی در واحد نور، فکر می‌کنم سال آینده به سمت تولیدات بیشتر خواهیم رفت. در صورتی‌ که این حمایت‌ها باشد در حوزه‌های ساختاری و اقتصادی می‌توانیم حرف‌های زیادی برای گفتم داشته باشیم.


آنا: سعی کرده‌اید در حوزه پژوهشی بیشتر به چه مسائلی توجه کنید، به عبارت بهتر آیا پژوهش و طرح‌های شما توانسته گره از مشکلات جامعه باز کند؟


نیری: من و تیمم طی سال‌های گذشته در سه حوزه فعالیت کرده‌ایم که فکر می‌کنم موفق بوده و دیده شده‌ایم. بحث اول پرداختن به هویت ایرانی و اسلامی شهرهاست. به عنوان مثال سعی کردیم هویت ایرانی و اسلامی شهر که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده، شکل عینی‌تر بیابد.


در این راستا فعالیت‌هایی داشته‌ایم که به نظرم می‌توان از این ایده‌ها در کشور بهره برد. دستور بعدی ما بحث فضاهای شفابخش و تسهیل‌کننده درمان است، به‌طوری‌که در حوزه پزشکی و کودکان اوتیسم، سرطانی و ... کار کردیم تا بتوانیم فضاهایی را برای آنان تعبیه کنیم تا بتوانند تأثیرات بهتری بگیرند و فرآیند درمان آنها بهتر باشد.


گام بعدی ما فعالیت در حوزه گردشگری است و در این راستا طرح‌هایی را داریم که در آینده تبدیل به قرارداد می‌شود.


آنا: جایگاه ایران در عرصه پژوهشی را در منطقه و دنیا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


نیری: پژوهش‌ها باید به حوزه عمل و اجرا وارد شوند و فکر می‌کنم اگر پژوهش‌ها و تحصیلات تکمیلی‌مان را به سمتی ببریم که حل مسئله کنند، می‌توانیم به جایگاه بهتری دست پیدا کنیم، چراکه خروجی آن پیشرفت کشور است.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
میثم
00:45 - 1398/11/02
عالی فرمودن و کاملا درست