صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۶ - ۲۸ دی ۱۳۹۸
پژوهشگر برتر در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

تأثیر «پژوهانه» در تبدیل طرح‌‌های پژوهشی به محصول

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران گفت: تخصیص «پژوهانه» به استادان و اعضای هیئت علمی، دست آنان را در تبدیل طرح‌‌های پژوهشی به محصول باز گذاشته است.
کد خبر : 466861

پروین فرزانگی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با اشاره به انتخاب خود به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران اظهار کرد: «در رشته فیزیولوژی ورزشی تحصیل کرده‌ام و به عنوان دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری مشغول به فعالیت هستم.»


وی با بیان اینکه تاکنون 200 مقاله ارائه کرده‌ام، اضافه کرد: «50 مقاله در بخش ISI بوده و سایر مقالات نیز در حوزه علمی و پژوهشی ارائه شده است.»


این پژوهشگر برتر با بیان اینکه هفت طرح در دست اجرا دارم، عنوان کرد: «مؤلفه‌هایی که در موفقیت و انتخابم تأثیر داشته‌، ارائه مقاله، طرح و کتاب  بوده است و با توجه به اینکه در گذشته نیز به عنوان مدیر گروه (در رشته‌های کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری) در واحد ساری فعالیت داشته‌ام، اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه فیزیولوژی کردم و این موضوع در موفقیت من تأثیر چشمگیری داشته است.»


فرزانگی بیان کرد: «این آزمایشگاه در زمینه‌‌های فیزیولوژی انسانی و حیوانی فعالیت دارد و دلیل عمده رشد تعداد مقالات، آزمایشگاه فیزیولوژی حیوانی بود، به‌طوری‌که در این آزمایشگاه، پروتکل‌های حیوانی را اجرا می‌کردیم و از دل این کار پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری بیرون می‌آمد.»


تأثیر طرح «پژوهانه» در فعالیت پژوهشی استادان و دانشجویان


وی درباره موانع پیش‌روی پژوهشگران در ایران توضیح داد: بدون تردید هزینه بالا یکی از موانع اصلی پیش‌روی پژوهشگران است. چند سال گذشته، دانشگاه آزاد اسلامی بودجه‌ای را برای استادان پژوهشگر با نام «پژوهانه» تخصیص داده بود و این دست استادان را در تبدیل طرح‌ به محصول باز گذاشته است.


دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ادامه داد: «پژوهانه» می‌تواند در فعالیت‌های آزمایشگاهی استادان و دانشجویان بسیار کمک‌کننده باشد و به‌دلیل اینکه رشته فعالیت ما علوم انسانی نیست و آزمایشگاهی است، حق «پژوهانه» ضروری به نظر می‌رسد.


فرزانگی حل مسئله در دانشگاه آزاد اسلامی را از دیگر عوامل موفقیت پژوهشگران برشمرد و متذکر شد: «بسیاری از طرح‌های ما کاربردی است و حتی تبدیل به محصول می‌شود؛ اما با توجه به کمبود بودجه و نرسیدن به تولید انبوه، مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند و در نتیجه در آرشیو نگهداری می‌شود.»


وی تبیین کرد: «برخی رشته‌ها توان کاربردی‌شدن در جامعه را ندارند و حساب آن را باید جدا از رشته‌هایی دانست که می‌تواند گرهی از مشکلات جامعه باز کند.»


پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران با بیان اینکه باید به رشته‌ها اولویت پژوهشی داده شود تا تبدیل به محصول شوند به جایگاه ایران در عرصه‌ پژوهشی در دنیا اشاره و خاطرنشان کرد: «ایران در عرصه پژوهشی جایگاه بسیار خوبی در دنیا پیدا کرده، به‌خصوص دانشگاه آزاد اسلامی با استادان بنام و  توانمند که در عرصه پژوهشی در دنیا شناخته شده هستند.»


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر