صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر:

دقیقه‌به‌دقیقه آثار را دیدیم تا حق کسی ضایع نشود/ فیلم انتخابی برای جشنواره فجر باید ارزش‌ سینمایی داشته باشد

عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه محصول یک کارگردان مانند فرزند او است که به حیطه داوران سپرده می‌شود، گفت: ما دقیقه به دقیقه آثار را به چشم امانتدار نگاه کردیم تا حقی از کسی ضایع نشود.
کد خبر : 466710

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، «رضا درستکار» منتقد عضو هیئت انتخاب و «محمدرضا مقدسیان» منتقد پنج‌شنبه شب مهمان برنامه «شهرفرنگ» با اجرای حمیدرضا مدقق با موضوع «انتخاب برای سیمرغ» بودند.


در ابتدای این برنامه «حمیدرضا مدقق» درباره فیلم‌های راه یافته به جشنواره فیلم فجر و سانس نمایش فیلم‌ها در سینمای اهالی رسانه صحبت کرد.


«رضا درستکار» عضو هیات انتخاب جشنواره فجر 38 در این برنامه گفت: « طی  35 روزی که در دفتر جشنواره حضور داشته‌ایم، 89 فیلم را دیده‌ایم که از این تعداد فیلم، 22 اثر به بخش مسابقه راه یافته‌اند.  این را باید بگویم فیلم‌ها تنوع داشته‌اند اما، برای منتقد سخت‌گیری مثل من تعداد فیلم‌های خوب کم بوده است. در این مدت دو مصاحبه کرده‌ام که این مصاحبه‌ها وایرال شده است. بارها گفته‌ام؛ حداقل 10 فیلم بوده‌اند که می‌توانم بگویم اثر خوبی هستند.   فیلم‌هایی که انتخاب شدند، با محصولات امسال خودشان مورد  قیاس قرار گرفتند. به نظر من اینها  انتخاب‌های درستی است.


وی ادامه داد: هرساله در هیات انتخاب، مبانی خاصی وجود ندارد و فیلمسازان را با مدل فیلمسازان همان دوره سنجیده می‌شوند. اگر این 7 نفر اعضای هیات انتخاب حذف می‌شدند و تعداد دیگری می‌آمدند، همین فیلم‌ها انتخاب می‌شدند.


درستکار گفت: جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین جشنواره ایران محسوب می‌شود. ما نمی‌توانیم فیلم‌هایی که به اصطلاح فیلم‌های بدنه محسوب می‌شوند، انتخاب کنیم.


محمدرضا مقدسیان نیز در صحبت‌های خود در این برنامه بیان کرد: خوشحالم که چند سالی  است که در هیات‌انتخاب سهم بچه‌های منتقد در انتخاب آثار دیده می‌شود. جشنواره امسال مانند هندوانه دربسته است و باید منتظر بمانیم که فیلم‌های اول چه چیزی را برای سینمای ایران رقم می‌زنند. باید این را در نظر داشته باشیم که هر سال می‌خواهیم حتما 22 فیلم را به نمایش بگذاریم؟ اگرکیفیت آثارخوب نیست باید تعداد فیلم‌ها را کم کنیم. این فیلم‌ها قرار است، یک سال آینده اکران سینماها را رقم بزند. جشنواره فیلم فجر باید برای انتخاب فیلم‌ها چهارچوب خودش را مشخص کند. 


درستکار در ادامه گفت: در وهله اول برای انتخاب فیلم‌ها این است که ارزش سینمایی داشته باشند. جمعه گذشته به‌خاطر انتخاب فیلم‌ها چند ساعت با هم بحث داشتیم. باید از این سینما، یک سبد کامل و خالص و ناب داشته باشیم و اعضای انتخاب باید با وجدان بیایند جلو و انتخاب کنند.


مقدسیان در ادامه گفت: باید بگویم این وظیفه جشنواره فیلم فجر است که بتواند هم سرمایه جذب کند و هم سرمایه‌های خود را حفظ کند. در جشنواره 35 همه به خاطر تعداد سیمرغ‌های یک فیلمساز کار اولی نگران بودند و خوشبختانه این فیلمساز توانست  در فیلم بعدی خودش همان راه را ادامه دهد.
او گفت: اگر تکلیف جشنواره فیلم فجر با معیارهای انتخابش مشخص شود، تکلیف آن با همه و داورها هم مشخص می‌شود. جشنواری قوانینی دارد که تلاش می کند چارچوب های خود را حفظ کند. گروهی از ترس انتقاد فیلم خود را به جشنواره ارائه نمی‌کند.


رضا درستکار در بخش دیگری از این برنامه گفت: وقتی فیلم‌ها در جشنواره مهمی مانند فیلم فجر انتخاب می‌شوند از هر نظر تمیز و پاکیزه است. اگر می‌بینیم که فیلم‌های خاصی از یک شرکت فیلم‌سازی یا سبک خاصی وارد جشنواره شده است، بخاطر این است که استاندار‌های لازم را رعایت کرده است. هشت فیلم برجسته در جشنواره حضور ندارند اما ما مطمئن هستیم فروش میلیاردی در سال آینده خواهند داشت.


عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه محصول یک کارگردان مانند فرزند او است که به حیطه داوران سپرده می‌شود، گفت: ما دقیقه به دقیقه آثار را به چشم امانتداری نگاه کردیم تا حقی از کسی ضایع نشود.


رضا درستکار با بیان اینکه در این جشنواره نمی‌توان به گروه‌های مختلف جامعه اهمیت نداد. گفت: سینمای ما چند وجهی است که به سختی می توان به یک اجماع واحدی رسید.


او با تأکید بر این که در جشنواره باید فیلمی انتخاب شود که شایستگی لازم را داشته باشد گفت: فیلم باید بازگو کننده جامعه و برای مردم باشد. باید این را در نظر بگیریم که اجباری برای انتخاب فیلم‌های دفاع مقدسی وجود ندارد. فیلم انتخابی برای جشنواره باید بر اساس ارزش‌های سینمایی باشد. 


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر