صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۲ - ۲۱ دی ۱۳۹۸

ساخت بانداژی که به زخم نمی‌چسبد

دانشمندان سوئیسی بانداژی ساخته‌اند که به زخم نمی‌چسبد و باعث «دَلَمه بستن» سریع زخم می‌شود.
کد خبر : 465579

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیواطلس، دانشمندان مؤسسه فناوری فدرال زوریخ به صورت اتفاقی موفق به ساخت بانداژی شدند که علاوه‌بر جلوگیری از خون‌ریزی، سرعت «دَلَمه بستن» زخم را افزایش می‌دهد و به زخم نیز نمی‌چسبد.



یکی از مشکلات رایج بانداژها این است که به زخم می‌چسبد و امکان باز شدن مجدد زخم در هنگام برداشتن بانداژ وجود دارد. حال محققان موادی توسعه داده‌اند که وقتی به بانداژها و زخم‌پوش‌ها افزوده می‌شود، جلوی خونریزی را به سرعت می‌گیرد و مانع از چسبیدن بانداژ به زخم می‌شود.


گروه تحقیقاتی مؤسسه فناوری فدرال زوریخ و دانشگاه ملی سنگاپور موفق به طراحی و توسعه ماده‌ سوپرهیدروفوبیک (دفع‌کننده مایع) شده‌اند که خون و مایعات دیگر به آن نمی‌چسبد. بانداژهایی که حاوی این مواد است به دَلَمه بستن زخم کمک می‌کنند. این ماده معجزه‌‌آسا شامل سیلیکون و نانوفیبرهای کربن است که با افزودن آن به گازهای نخی و زخم‌پوش‌ها می‌توان بانداژهایی ساخت که به سرعت جلوی خونریزی را می‌گیرند و به زخم نمی‌چسبند.



در حالی که این ماده دافع خون است، می‌تواند تنها چند دقیقه پس از قرار گرفتن روی محل زخم، به دَلَمه بستن خون کمک کند. دانشمندان هنوز نمی‌دانند که مکانیسم دَلَمه این ماده چگونه کار می‌کند اما بر این باورند که نانوفیبرهای کربن در این کار دخیل هستند. این ماده خواص آنتی‌باکتریال دارد، بنابراین باکتری‌ها نمی‌توانند به سطح آن بچسبند.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر