نقد درونگفتمانی از سوژههای هر دوره جشنواره عمار است/ عدالتخواهی نباید فانتزی باشد
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جشنواره عمار در حالی دهمین دوره خود را با موفقیت برگزار کرد،که شایسته است نگاهی جامع و گذرا به این رویداد فرهنگی کشور داشته و عملکرد ده ساله آن در بوته نقد قرار گیرد. بدون شک شناخت نقاط ضعف و بیان آوردههای مثبت جشنواره عمار بهترین کمکحال برای برگزار کنندگان آن در سالهای آتی است. گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا قصد دارد با تعریف پرونده «جشنواره عمار در بوته نقد» گامی مثبت در جهت ایجاد یک مانیفست برای این رویداد انقلابی فرهنگی بردارد. در پنجمین قسمت از این پرونده گفتگوی محمدرضا باقری، روزنامه نگار و منتقد فرهنگی، تهیه کننده و مجری تلویزیون که طی دورههای برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار با این رویداد هنری همکاری داشته، با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا پیش روی شماست.
باقری در دهمین دوره جشنواره عمار که روزهای پایانی خود را سپری میکند یکی از داوران بخش «برنامه تلویزیونی» است. وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره آثار ارائه شده در این دورهی جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: آنچه از طریق هیئت انتخاب به هیئت داوران رسید و ما دیدیم، گزیدهای از منتخب آثار در چهار بخش «برنامه تلویزیونی»، «ویدئو کلیپ»، «برنامههای اینترنتی» و «تلویزیون اینترنتی» بود که چهار جایزه مجزا هم به برگزیدگان هر بخش داده شد. برنامههای تلویزیونی هم برنامههایی بود که از شبکههای سراسری و هم شبکههای استانی پخش میشوند. کارهایی که ما دیدیم کیفیت خوبی داشتند و واقعاً اینکه بخواهیم بهترین کار را انتخاب کنیم، کار سختی بود.
وی افزود: در بخش «برنامه تلویزیونی» با توجه به شاخصهها در نهایت به یک اثر رسیدیم منتهی واقعاً اینطور نیست که بقیه برنامههایی که نامزد شدند خوب نبودند. هر کدام از هفت کاندیدی که ما داشتیم، اگر به عنوان برنده فانوس دریافت میکردند، قطعاً شایستگی این را داشتند و در نهایت شاید یک مقدار سلیقه ما داوران به این سمت و سو رفت و مقداری هم برتریهای نسبی در اثر «مدیرمسئول» دیده شد و فانوس جشنواره به این برنامه رسید. اما اگر بخواهیم این بخش را به صورت جزئیتر بررسی کنیم و در هر گونه خاص، مثلاً برنامههای تلویزیونی اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی برندههایی را انتخاب کنیم، خیلی کار فراتر میرود و شاید سالهای آینده نیاز باشد که یک چنین اتفاقهایی بیفتد.
داور دهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار بیان کرد: در بخش برنامههای اینترنتی هم آثار بسیار خوبی در سطح کشور و در جاهای مختلف ساخته شده بود. یک از سه اثر برتر در این بخش یک اثر از شهرستانها بود. این نشان میدهد که این ابزار رسانهای کمک کرده تا خیلی از افراد احساس وظیفه کنند و به میدان بیایند و کارهای خوب و فاخر تولید کنند.
باقری خاطرنشان کرد: در بخش تلویزیون اینترنتی هم «مجموعه شهرداد» برنده شد. مجموعهای که خیلی از مردم آن را دیدهاند. جسارتی که این گروه و آقای میلاد گودرزی در کارها دارد، هیئت داوران را مجاب کرد که فانوس این بخش را هم تقدیم ایشان کنند. در بخش کلیپ هم بیشتر کارهای نوپا و جدید بودند و هیئت داوران فانوسی نداد ولی دو لوح افتخار تقدیم کرد.
وی با اشاره به اینکه آثار چندین دوره از جشنواره عمار را دنبال کرده است، عنوان کرد: آثار نسبت به دورههای اول اصلاً قابل قیاس نیست. یعنی رشد کیفی کارها نسبت به سالهای گذشته یکی از نکاتی بود که هیئت داوران متفقالقول بودند که کارها هم از نظر کیفی، هم از نظر کمّی و هم از نظر محتوایی در طی این سالها رشد پیدا کرده و اینطور نیست که درجا زده باشند.
داور دهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در پاسخ به این سؤال که به نظر میرسد جشنواره عمار در این دوره نگاه ویژهای به بحث عدالت خواهی دارد، ابراز کرد: یکی از بخشهای ثابت جشنواره عمار نقد درونگفتمانی است. سالهاست که نقد درونگفتمانی وجود دارد و عدالتخواهی هم زیرمجموعه همین بخش هر سال وجود داشته است.
باقری اضافه کرد: نکتهای که در بحث عدالت خواهی نکته وجود دارد این است که عدالتخواهی نباید فانتزی باشد، نباید رانتی باشد. بعضیهای دیگر میگویند که نه، با رانت و شعار و بزک هم میشود عدالتخواهی کرد. در مورد کارهای آقای میلاد گودرزی در هیئت داوران خیلی بحث کردیم ولی در نهایت، جمعبندی و نتایج ما این بود که این کار از این مسائل بسیار دور است. ممکن است بعضی جاها و در بعضی از کارهایشان به حاشیه این موارد نزدیک شده باشند ولی هیچوقت داخل این تله گیر نکرده و کارهای او کاملاً با کارهای دیگر که به نام عدالتخواهی انجام میشود، در جمعبندی و هم در کیفیت کار متفاوت است.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/