کمیسیونهای تخصصی مجلس برای ارائه لوایح فوریتدار چقدر فرصت دارند؟
به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیمگیریها، قانونگذاریها و برنامهریزیهاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد.
مجلس شورای اسلامی پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیمگیریها و مظهر اراده ملی است و از اینرو آشنایی با بخشهای مختلف آن ضروری به نظر میرسد. با همین هدف اصطلاحها و کلیدواژههای حقوقی مجلس شورای اسلامی برای آشنایی مخاطبان در این صفحه منتشر میشود.
طرحها و لوایح یک فوریتی
ماده 159 قانون داخلی مجلس شورای اسلامی میگوید: طرحها و لوایح یک فوریتی، پس از تصویب فوریت، به کمیسیونهای اصلی و فرعی ارجاع میشود تا خارج از نوبت مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. گزارش کمیسیون درباره این طرحها و لوایح حداقل 48 ساعت قبل از موقع طرح در مجلس چاپ و بین نمایندگان توزیع میشود.
براساس ماده 160؛ طرحها و لوایح یک فوریتی یک شوری است و پس از وصول گزارش کمیسیون، خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار میگیرد و یک نوبت درباره آن شور به عمل میآید، بدین ترتیب که ابتدا نسبت به اصل و سپس در باب ماده واحده یا هریک از مواد مذاکره و أخذ رأی میشود.
طرحها و لوایح دو فوریتی
ماده 161 قانون داخلی مجلس میگوید: نحوه رسیدگی به طرحها و لوایح دو فوریتی به شرح زیر است:
1- حداکثر چهار ساعت پس از تصویب فوریت، طرح یا لایحه چاپ و توزیع و به کمیسیون ذیربط ارجاع میشود.
2- حداکثر 20 ساعت پس از تصویب فوریت، پیشهاد نمایندگان به کمیسیون مربوطه تسلیم میشود.
3- گزارش کمیسیون حداکثر سه روز کاری پس از تصویب فوریت، به هیئت رئیسه ارسال میشود تا در دستور کار مجلس قرار گیرد.
4- حداقل یک ساعت قبل از شروع مذاکرات، پیشنهادهای نمایندگان چاپ و توزیه میشود.
طرحها و لوایح سه فوریتی
ماده 162 تأکید میکند: در طرحها و لوایح سه فوریتی، پس از تصویب فوریت بلافاصله کلیات و سپس در همان جلسه نسبت به ماده واحده یا هریک از مواد مذاکره و رأیگیری میشود.
پیشنهاد نمایندگان قبل از ورود به ماده واحده یا هریک از مواد پذیرفته میشود و نسبت به آنها پس از اظهارات یک مخالف و یک موافق و نماینده دولت أخذ رأی میشود.
انتهای پیام/4034/
انتهای پیام/