صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل خبرگزاری فارس:

نقش رسانه در تحقق گام دوم انقلاب زیرپوستی است

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: نقش رسانه در تحقق اهداف انقلاب و همچنین بیانیه گام دوم نقشی زیرپوستی است و با آن‌چه که امروز رسانه‌ها با برجسته‌سازی آن می‌پردازند متفاوت است.
کد خبر : 463000

به گزارش خبرنگار حوزه رسانهگروه اجتماعی خبرگزاری آنا، پیام تیرانداز در نشست علمی رسانه‌ها و پیشبرد گام دوم انقلاب اسلامی که پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: بخش مهمی از بیانیه گام دوم انقلاب به مأموریت رسانه‌ها مربوط است. مشکلی که ما با آن مواجه هستیم این است که رسانه‌های ما نتوانستند به طور موثر در بهبود اهداف گام دوم انقلاب به کار گرفته شوند.


وی در ادامه به بیان علت‌العلل مشکلات رسانه‌ها در تحقق اهداف گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما این است که نگاه تصمیم‌گیران، ذی‌نفوذان جامعه و سیاست‌گذاران به رسانه تنها به‌عنوان یک بوق و ابزاری برای پروپاگاندای سیاسی است.


مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به این مطلب که فهم کار رسانه‌ای امروز حداقل با کار تجربی امکان‌پذیر نیست، عنوان کرد: یکی از عواملی که نگاه رسانه به‌عنوان یک ابزار پروپاگاندا شده این است که ما نتوانستیم زندگی خبرنگاران را تأمین کنیم.


تیرانداز تصریح کرد: این موضوع باعث شده تا خبرنگاران ما به فساد کشیده شوند و در صورت پاک‌دستی در فعالیت‌هایشان پس از کسب تجربه و تخصص از رسانه خارج می‌شوند و این باعث شده رسانه عرصه غیرحرفه‌ای‌ها شود.


وی نشناختن مأموریت رسانه‌ای را مانع دوم ایفای نقش رسانه‌ها در تحقق اهداف گام دوم انقلاب دانست و گفت: در گذشته رسانه‌ها صرفاً پخش‌کننده بودند و در این میان همراهی مخاطبان قابل پیش‌بینی بود در حالی که امروز مخاطبان ما فعال بوده و خود می‌توانند در فرآیند اطلاع رسانی به ایفای نقش بپردازند.


تیرانداز اذعان کرد: مأموریت رسانه در نگاه انقلابی به‌عنوان ابزاری است که بتواند به رشد فکری منجر شود و قدرت کشف را به مخاطب بدهند. این موضوع با تفسیر غرب از رسانه متفاوت است و الگوبرداری از آنها نمی‌تواند برای ما کارگشا باشد.


مدیرعامل خبرگزاری فارس اثرسنجی را از عوامل دیگری عنوان کرد که می‌تواند در اقدام موثر رسانه‌ها در تحقق اهداف انقلاب مانع ایجاد کند.


وی ادامه داد:  در باور عام رسانه در صورتی که اثر کارش را نبیند دلسرد می‌شود این موضوعی است که حتی در ارتباط با کار خبرنگاران هم صدق می‌کند.


تیرانداز اذعان کرد: نقش رسانه در تحقق اهداف انقلاب و همچنین بیانیه گام دوم نقشی زیرپوستی است و با آن‌چه که امروز رسانه‌ها با برجسته‌سازی آن می‌پردازند متفاوت است.


مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به این مطلب که در حال حاضر شاخص‌های اثرسنجی ما کمی بوده و صرفاً به میزان بازدید و تیراژ بستگی دارد، گفت: ما امروز باید بتوانیم در بحث اثرسنجی رسانه‌ها از شاخص‌های جدید استفاده کرده و اجازه ندهیم کارکنانمان وارد فعالیت‌های شعاری شوند. ممکن است خبری از سوی رسانه‌های ما منتشر شود که بیش از ۱۰ میلیون بازدید داشته باشد اما این بدان معنی نیست که ما توانسته‌ایم اثر لازم را در ارتباط با آن پیام بگذاریم چه بسا این پیام اثرش خودزنی باشد.


وی در ادامه به اهمیت مخاطب شناسی اشاره کرد و گفت: ما باید به این موضوع توجه کنیم که طیف‌ها و گرایش‌های مختلف در مقابل یک پیام واحد تفسیر یکسان ندارند، به همین منظور ما می‌بایست دو اقدام مهم را انجام دهیم نخست این‌که ادبیات چگونه صحبت کردن را بدانیم و دیگر این‌که بتوانیم از جایی که مخاطب به صحنه نگاه می‌کند به بیان موضوع بپردازیم.


مدیرعامل خبرگزاری فارس در پایان گفت: رسانه‌های ما باید بتوانند در فعالیت‌های خود به گونه‌ای امیدوار کننده عمل کنند و عملیات‌های رسانه‌ای را به گونه‌ای به انجام برسانند که نقطه زن و اثرگذار باشند.


انتهای پیام/۴۱۰۵/


انتهای پیام/

ارسال نظر