صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۱ - ۱۴ دی ۱۳۹۸

زیست‌بوم اینترنت اشیاء چه مزیتی دارد؟/ بزرگترین چالش‌ پیش‌ روی اینترنت اشیاء IOT

اینترنت اشیاء که به‌اختصار به عنوان قابلیت اتصال دستگاه‌های مختلف به اینترنت معرفی می‌شود، نقش قابل توجهی در ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت‌ها ایفا می‌کند.
کد خبر : 452282

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شرکت‌ها به‌صورت گسترده به استفاده از اینترنت اشیاء روی آورده‌اند؛ اما استفاده از این فناوری چالش‌هایی را نیز در پی دارد.


اینترنت اشیاء به یکی از مهم‌ترین مسائل حال حاضر در عرصه فناوری تبدیل شده است. اینترنت اشیاء که به‌اختصار به‌عنوان قابلیت اتصال دستگاه‌های مختلف به اینترنت معرفی می‌شود، نقش قابل‌توجهی در ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت‌ها ایفا می‌کند.


بنابراین کسب‌وکارهای دیجیتال و مدرن امروزی، به‌صورت گسترده رو به استفاده از این فناوری آورده‌اند؛ اما ورود به عرصه IoT چالش‌هایی را نیز در پی دارد.


طبق مطالعه اخیر در میان کسب‌وکارهای دیجیتال، اجرای (پیاده‌سازی) اینترنت اشیاء در صدر اولویت‌های بخش بزرگی از این شرکت‌ها (98 درصد) قرار دارد. به‌بیان‌دیگر اولویت اصلی 98 درصد این کسب‌وکارها اینترنت اشیاء است.


25 درصد از کسب‌وکارها گفته‌اند: اینترنت اشیاء مهم‌ترین مزیت خلاقانه و پیشرو است و حتی از افزایش ظرفیت تولید، افزایش درآمد و یا راه‌اندازی خدمات جدید مهم‌تر محسوب می‌شود.


بااین‌وجود پیاده‌سازی اینترنت اشیاء و ادغام آن با کسب‌وکارها به همین سادگی نیست. در یک نظرسنجی، 90 درصد شرکت‌ها اظهار کرده‌اند که سازمان آن‌ها برای پیاده‌سازی اینترنت اشیاء دچار چالش است.


با هم به بررسی مهم‌ترین مشکلات شرکت‌ها برای پیاده‌سازی اینترنت اشیاء می‌پردازیم و راه‌حل عبور از این مشکلات را مدنظر قرار می‌دهیم.


1. ناکامی در ارائه طرح کسب‌وکار مشخص، شفاف و بدون ابهام


در ابتدای کار، به‌صورت مشخص باید به این نکته توجه داشته باشید که چرا سازمان و کسب‌وکار شما به اینترنت اشیاء نیازمند است و آیا اینترنت اشیاء به ارزش حقیقی کسب‌وکار شما می‌افزاید؟ درواقع باید دلیلی قانع‌کننده برای گنجاندن برنامه IoT در سازمان خود، داشته باشید و هدف اجرای این پروژه برای شرکت را بدانید تا مهم‌ترین داده‌ها و اطلاعات را انتخاب کنید و بر اساس آن دست به اقدام بزنید. هدف سازمان از اجرای برنامه اینترنت اشیاء می‌تواند افزایش تولید، افزایش سودآوری، کم کردن هزینه یا موارد دیگر باشد.


به عبارت ساده‌تر نباید صرف توجه به رقبا و استفاده آن‌ها از اینترنت اشیا باعث اجرای مقلدانه اینترنت اشیاء در سازمان شود. هدف خود را بیابید و تغییرات و نیازمندی‌ها را بر اساس آن تنظیم کنید.


2. نبود نیروهای متخصص


اینترنت اشیا به تیمی متشکل از متخصصان در زمینه فناوری اطلاعات و اجرایی نیاز دارد تا با یکدیگر همکاری کنند. درحالی‌که هر کدام از اعضا می‌توانند به پیشرفت و بهبود برآیند کسب‌وکار کمک کنند اما به‌طور خاص پیشینه‌های شغلی مختلف آن‌ها (اعم از فنی، اجرایی، مدیریتی و...) برای پاسخگویی به سؤالات کلیدی درباره اهداف توسعه IoT و چگونگی گسترش اینترنت اشیا و نحوه دستیابی به موفقیت کمک‌کننده است.


بهترین گروه‌ها دارای ترکیب متوازنی از متخصصان با دانش فنی عمیق و افرادی با درک بالا از مراحل و فرآیند تجاری کسب‌وکار مدنظر هستند.


در حال حاضر، بسیاری از سازمان‌ها برای حمایت از برنامه پیاده‌سازی اینترنت اشیا در حال ایجاد مرکز بهترین‌ها یا مرکز مزیت (CoE) هستند. CoE یا Center of excellence یک تیم، یک مرکز مشترک یا یک نهاد است که رهبری، بهترین روش‌ها، تحقیق، پشتیبانی و یا آموزش را برای موضوعی مشخص فراهم می‌کند.


CoE همچنین این امکان را فراهم می‌کنند تا گروه‌های فنی و اجرایی به‌صورت بر خط و با سرعت عمل زیاد بتوانند با یکدیگر تعامل کنند و درباره چالش‌ها بحث، تبادل‌نظر و اعمال تغییرات داشته باشند.


بنابراین پس از مشخص شدن متخصصان درگیر در این فرایند، راه‌اندازی یک مرکز مزیت CoE منطقی به نظر می‌رسد. تا مطمئن شوید این برنامه در مسیر خود قرار دارد و بهترین نتایج ممکن را ارائه می‌دهد.


3. عدم توانایی در اتصال، جمع‌آوری و خوانش داده‌ها


در زیست‌بوم اینترنت اشیا همه‌ چیز دارای ارزش است. از لیفتراک‌های متصل به اینترنت گرفته تا مچ‌بندها و خانه‌های هوشمند، هر کدام دارای لایه‌هایی از داده‌ها هستند.


به منظور به دست آوردن ارزش‌های مختلف از مقدار زیاد داده‌های ساخت‌یافته یا غیر ساخت‌یافته که از دستگاه‌های متصل به دست آمده‌اند، سازمان‌ها باید سیستم‌هایی با دقت بالا داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند داده‌های مفید را جمع‌آوری و پردازش کنند و پس‌ازآن عملیات مدنظر خود را انجام دهند. نبود سیستم‌هایی با دقت و صحت بالا می‌تواند منجر به خوانش داده‌های کم‌بهره یا بی‌بهره شود.


البته در آغاز پروژه‌های اینترنت اشیا آنچه معمولاً در سازمان‌ها رخ می‌دهد این است که آن‌ها دستگاه‌ها را متصل فرض می‌کنند، اما باید به این نکته توجه داشت که هر چه تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت بیشتر شوند، اکوسیستم اینترنت اشیا پیچیده‌تر خواهد شد و بررسی داده‌ها نیز به همان نسبت سخت‌تر خواهد بود.


هر اندازه که سازمان‌ها دستگاه‌های بیشتری را به اکوسیستم خود اضافه کنند، روش‌های مختلفی برای اتصال این دستگاه‌ها به یکدیگر نیاز است. یکی از نکات مهم در پیاده‌سازی اینترنت اشیا این است که بتوانید از یک پلتفرم جامع استفاده کنید تا بتوانید داده‌ها را بین همه دستگاه‌های متصل منتقل کنید. این کار مدیران کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا از طریق تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، تعیین کنند که کدام یک از داده‌ها می‌تواند برای کسب‌وکار ارزش ایجاد کند و سپس از آن‌ها استفاده کنند.


انتهای پیام/4133/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: اینترنت اشیا
ارسال نظر