صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دیدار رحمانی با معاون نخست‌وزیر ازبکستان تأکید شد؛

اراده جدی ایران بر گسترش روابط تجاری با کشورهای همسایه و منطقه/ توجه ویژه به ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی کریدور شمال _ جنوب

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با معاون نخست وزیر ازبکستان، گفت: با توجه به اراده مقامات دو کشور برای تقویت و تعمیق روابط، نه تنها موانع باید برطرف شود بلکه باید در جهت توسعه مناسبات و روابط بیش از پیش برنامه ریزی و اقدام کنیم.
کد خبر : 450143

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از شاتا، رضا رحمانی در دیدار با الیار غنی‌اف معاون نخست وزیر ازبکستان در چارچوب سیزدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور گفت: کشور ازبکستان دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای در حوزه سیاست خارجی ایران است.


وی ادامه داد: این مهم توصیه مقامات عالی کشور ایران برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه و منطقه و همچنین کشورهای دوست و برادر با اشتراکات دینی، تاریخی و جغرافیایی است.


رحمانی اضافه کرد: نگاه ما توسعه همه جانبه روابط با محوریت همکاری‌های تجاری، اقتصادی، صنعتی و معدنی است.


وی خاطرنشان کرد: این اجلاس می‌تواند نقش مهمی برای دستیابی به این اهداف ایفا کند و زمینه را برای توسعه همکاری‌ها فراهم آورد.


وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: طی هماهنگی انجام شده برای ایجاد بسترهای لازم برای افزایش سطح همکاری‌ها، با هیئتی متشکل از مسئولان اجرایی و مؤثر در حوزه بازرگانی و تجارت کشورمان، تعداد کثیری از بازرگانان معتبر بخش خصوصی و همچنین دو تن از اعضای مؤثر کمیسیون‌های اقتصادی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این اجلاس مشترک حضور پیدا کردیم که نشان از اراده جدی ما برای گسترش روابط دو طرف است.


رحمانی گفت: رفع دغدغه‌های موجود در خصوص ترانزیت کالا مورد توجه دو طرف است و حتماً تلاش می‌کنیم این موانع رفع شود و همچنین موضوع ایجاد خط پروازی مستقیم که خوشبختانه مقدمات آن فراهم شده و حتماً بین دو کشور برقرار می‌شود.


وی افزود: ایجاد تسهیلات لازم در صدور روادید با اراده وزارت‌های خارجه و سفرای دو کشور روند خوبی را طی می‌کند که جای تشکر دارد.


رحمانی خاطرنشان کرد: در توسعه همکاری‌های مرتبط با بنادر و حمل و نقل مشکلی برای گسترش روابط وجود ندارد و ایران آماده هرگونه همکاری در این حوزه‌ها است.


وی تصریح کرد: مطمئن هستم در همه بخش‌هایی که شرایط همکاری وجود دارد زمینه برای توسعه روابط وجود دارد و موانع قابل حل و فصل هستند.


وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به دیدار اخیر خود با مسئولان عمانی در تهران گفت: فعال سازی ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی کریدور شمال جنوب مورد استقبال و حمایت سایر کشورهای مرتبط نیز است و زیرساخت‌های لازم در ایران برای توسعه این مهم به‌طور کامل وجود دارد.


رحمانی خاطرنشان کرد: مذاکرات لازم در خصوص اعمال تعرفه ترجیحی در تجارت بین ایران و ازبکستان نیز در این اجلاس آغاز شده است و نیازمند تسریع در جمع بندی و نتیجه گیری است.


وی افزود: توسعه روابط تجاری ایران و ازبکستان محدود به همکاری‌های دوطرفه نیست و زمینه مساعدی برای ایجاد بسترهای لازم برای گسترش همکاری با سایر کشورهای پیرامون است که در چارچوب کریدور شمال_جنوب و نقش برجسته ازبکستان در آسیای میانه، از طریق ایران امکان مناسبی برای اتصال کشورهای حاشیه خزر و آسیای میانه به کشورهای جنوب خلیج فارس و شمال آفریقا، هند و همچنین سایر نقاط دنیا وجود دارد که باید مورد توجه ویژه طرفین قرار گیرد.


وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به ظرفیت‌هایی تجاری و زیر ساخت های موجود در منطقه آزاد چابهار، گفت: آمادگی لازم را برای ایجاد امکانات لازم در راستای بهره برداری طرف ازبکستانی فراهم می آوریم و البته در چارچوب گسترش همکاری‌ها این امکان را در سایر بنادر ایران نیز ایجاد خواهیم کرد.


معاون نخست‌وزیر ازبکستان: از گسترش همکاری‌های تجاری با ایران استقبال می‌کنیم


الیار غنی‌اف، معاون نخست وزیر کشور ازبکستان نیز در دیدار رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، گفت: اشتراکات دو کشور برای توسعه همکاری‌ها مورد توجه ازبکستان نیز هست و از گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران اسقبال و حمایت می‌کنیم.


وی تأکید کرد: برای تعمیق و تقویت همکاری‌ها باید تمامی ظرفیت موجود مورد توجه و تفاهم طرفین قرار گیرد و امیدوارم نتایج لازم از سیزدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و ازبکستان به‌دست آید.


انتهای پیام/4127/


انتهای پیام/

برچسب ها: رضا رحمانی
ارسال نظر