صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۷ - ۰۲ دی ۱۳۹۸

بررسی جز به جز سری بازی‌هایی Metal Gear Solid، یک بازی جهان باز

سری بازی‌هایی جهان باز Metal Gear Solid با سبک و سیاق جهان باز فانتوم پین تفاوت‌های زیادی با بازی‌های مشابه دارد..
کد خبر : 450070

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، سری بازی‌هایی Metal Gear Solid از جمله بازی‌های جهان بازی محسوب می‌شود که هر گیمری را به خود جذب می‌کند و از این رو خبرگزاری آنا قصد دارد در ادامه به بررسی و معرفی آن بپردازد.



بررسی سری بازی‌هایی Metal Gear Solid


همانطور که می‌دانید؛ در زمان حاضر دیگر کسی به این نمی‌اندیشد که در یک درگیری نظامی چگونه پیروز شود، بلکه اکنون عصر جنگ‌های الکترونیک است و در این میان، یک ژاپنی باهوش و خوش‌فکر توانسته که در قالب دنیای بازی‌های رایانه‌ای چهرهٔ دیگری از جنگ را به تصویر بکشد.



چهره‌ای از جنگ که به طور کامل به نقاط منفی و تاریک آن اشاره دارد. اینکه چگونه یک سرباز توسط سردمدارانش فریب داده می‌شود و فرمانده‌اش را می‌کشد و اینکه چگونه یک سرباز حاضر است برای وطنش، برچسب خیانت را بپذیرد و خود را به کشتن دهد و اینکه چگونه یک پدر و پسر بر اثر جنگ، با یکدیگر دشمن شوند.


تمامی این موارد در سری بازی‌هایی تحت عنوان Metal Gear Solid و به کارگردانی و نویسندگی همان ژاپنی باهوش یعنی هیدو کوجیما، بیان شده است.



شروع فانتوم پین بدون شک طوفانی است و چیز‌هایی که ما در این مقدمه می‌بینیم، به مراتب شک و شبه‌هایی برایمان به وجود می‌آورد که می‌مانیم آیا چیزی که داریم می‌بینیم، واقعی است یا بخشی از رویای بیگ‌باس.


شخصیتی به اسم اسماعیل که ما در ابتدای بازی میبینیم، آنقدر سوال در ما به وجود می‌آورد که مدام در طول بازی می‌پرسیم پس کی می‌فهمیم او چه کسی بود، آن اسب و نهنگ آتشین چه بودند و کلا چه اتفاقی افتاد؟


کار مخاطب از زمانی آغاز می‌شود که پا به سرزمین افغانستان می‌گذارد. کوجیما قبلا پای ما را در قسمت چهارم متال گیر سالید در قالب شخصیت سالید اسنیک (یا اسنیک پیر) به خاورمیانه‌ی جنگ زده باز کرده بود، اما این بار اوضاع مقداری فرق دارد.


شاید با شنیدن عبارت جهان باز، سریع ذهن‌مان به سمت بازی‌هایی مثل GTA برود، اما سبک و سیاق جهان باز فانتوم پین تفاوت‌های زیادی با بازی‌های مشابه دارد.


در واقع کوجیما عادت دارد هر چیزی که در بازیش می‌آورد را بازنگری کلی کند و به قولی آن را به روش خودش پی‌ریزی کند. بافت اصلی افعانستان گرم، بیابانی و البته با آب و هوایی متغیر است، اما با این حال هر چه در بازی پیش می‌روید، چهره‌های دیگر این سرزمین را می‌بینید. شما می‌توانید با انتخاب خود در دنیای فانتوم پین به گشت و گذار بپردازید، اما سازنده‌های بازی به شیوه‌ی غیرمستقیم، شما را ترغیب به انجام ماموریت می‌کند.


ماموریت‌هایی که آن‌ها هم در نوع خود بزرگ هستند و انجام آنها، مهارت‌های جنگی‌تان را به چالش می‌کشد.



یکی از موضوعات جالبی که شاید قبلا هم در مجموعه‌ی متال گیر سالید دیده بودیم، این است که اگر بخواهید بازی را به شیوه‌ی اکشن جلو ببرید و همه جا را به آتش بکشید، کاری به شدت سخت را در پیش دارید و سربازان مقابل شما مثل بازی‌های گیرز آو وار یا Call of Duty نیستند که بتوانید در یک دقیقه ده‌ها تن از آن‌ها را با خاک یکسان کنید.


کافی است تصمیم داشته باشید به یک کمپ سربازان با گشودن آتش نفوذ کنید تا ببینید سربازان کمپ چطور به جانتان می‌افتند و از هر چیزی برای نابودی شما و گرفتن نیروی پشتیبانی بهره می‌برند. بدنه و روح متال گیر سالید مخفی‌کاری است، البته این مسئله به این معنی نیست که شما حتما و حتما باید بازی را مخفیانه جلو بروید، اما زد و خورد‌های کم‌تر و مخفی‌کاری بیشتر، هم امتیاز بیشتری را برای بازیکن به ارمغان می‌آورد، هم از بین بردن دشمنان به مرور کاری راحت‌تر می‌شود.


محیط سری بازی‌هایی Metal Gear Solid


باید بدانید که؛ بازی محدود به افغانستان نمی‌شود و ما به سرزمین آفریقایی زئیر برای انجام ماموریت‌هایی کلیدی می‌رویم.


بافت این منطقه بر خلاف افغانستان معتدل و بیشتر اوقات بارانی است که همین مسئله سبب می‌شود تا محیطی سرسبز و جنگلی را شاهد باشیم و خوشبختانه سازنده‌های بازی، وقتی ما را با این منطقه آشنا می‌کنند که مقداری از بیابان‌های افغانستان احساس خستگی و یک نواختی می‌کنیم.


شاید در نگاه اول تنوع محیطی کم باشد، اما اگر واقع‌بینانه به بازی نگاه کنیم می‌بینیم که این، طبیعت و پیکره‌ی اصلی بازی است اما نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که بر خلاف بیشتر بازی‌ها که آفریقا را سرزمینی آفتابی و بیابانی توصیف می‌کنند، حال سازندگان ژاپنی فانتوم پین ما را به نقطه‌ای سرسبز از این قاره‌ی کهن می‌برند تا تجربه‌ای متفاوت از گشت و گذار در آفریقا داشته باشیم. تغییرات جوی مانند بارش باران، تاثیر مستقیمی در نحوه‌ی پیش‌برد مراحل می‌گذارد که همین عامل سبب می‌شود تا برخی مواقع، مراحل آفریقایی تا حدی لذت‌بخش‌تر از افغانستان شود.


سیستم مبارزات در بازی، تکامل یافته‌ی بازی‌های قبلی با یک سری ویژگی‌های نو است. حالتی در بازی به نام Reflex Mode گذاشته شده که تقریبا کار شما را در لحظه‌ای که دشمن شناساییتان می‌کند راحت کرده است. این قابلیت که از ابتدای بازی به طور پیش فرض فعال است، به محض اینکه دشمن شما را ببیند، بازی حالت اسلوموشن پیدا می‌کند و در این فاصله‌ی چند ثانیه‌ای فرصت دارید تا یا دشمن را قبل از پایان این چند ثانیه و خبرکردن دیگران یا حمله به شما از پا در بیاورید، یا با جهش و فرار به سمتی دیگر، از دشمن دور شوید و وارد تبادل آتش شوید. در اقدامی هوشمندانه از طرف سازنده‌ها، این قابلیت اختیاری است و حتی اگر آن را غیر فعال کنید، امتیازی ویژه در بازی دریافت می‌کنید.



شوتینگ و نبرد‌های تن به تن، گروگان گیری، بیهوشی یا کشتن دشمن در خفا، اسیرکردن سربازان و فرستادنشان به پایگاه مادر، استفاده از وسایل نقلیه، اسب سواری و تلفیق اجرای عملیات با یاری که همراهتان است، تنها گوشه‌ای از عملکرد‌های شما در طول بازی است.


اسنیک جدا از اینکه یک تکاور و کماندو است، باید یک رهبر با برنامه و کار درست باشد. سازندگان بازی این بار جدا از روند عادی بازی که همان مخفی‌کاری و جنگ با دشمنان است، قابلیت‌های استراتژی و مدیریتی را به روشی هوشمندانه وارد بازی کرده‌اند.


بازی متال گیر سالید ۵، فانتوم پین، قطعه پازل گمشده‌ای در تاریخ سری متال گیر است که حالا پاسخ محکم و کاملی به هواداران و قدیمی‌های این سری می‌دهد. فانتوم پین قرار است فاصله‌ی بین Peace Walker و اولین قسمت سری متال گیر که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد را پر کند. به طور قطع می‌توان گفت فانتوم پین، مهمترین قسمت جدا از عظمت و بزرگی آن نسبت به نسخه‌های دیگر است. از طرفی، شیوه‌ی بیان داستان و پیش‌برد روایت، حتی با وجود اینکه بازی جهان باز شده و گستردگی چند صد برابری نسبت به نسخه‌های قبلی پیدا کرده، اما کوجیما راه و روش خودش را پرورش داده و ما در لحظه لحظه‌ی بازی حس می‌کنیم که با یک بازی کوجیمایی طرف هستیم، نه صرفا یک بازی قدیمی که حالا تحت تاثیر موج جهان باز کردن مجموعه‌ها قرار گرفته است. میان پرده‌های درگیرکننده و جذاب همچنان جای خود را حفظ کرده‌اند و حتی به شکل شگفت‌انگیزی جالب‌تر شده‌اند. به لطف فیلم‌برداری تک پلانی کوجیما، مخاطب تعامل بیشتری با چیزی که می‌بیند پیدا می‌کند و هیجان بیشتری به او منتقل می‌شود.


به لطف موتور بازی‌سازی فاکس، فانتوم پین یکی از شاخص‌ترین بازی‌های نسل هشتمی از نظر جلوه‌های بصری شده است. جزئیات محیطی، طبیعت، نورپردازی، سایه‌زنی‌ها و ذرات معلق حساب شده و دقیق کار شده‌اند و قدرت موتور گرافیکی فاکس آن‌ها را به زیبایی نشان می‌دهد. مشخصه‌ی بزرگ بازی در بخش بصری، انیمیشن‌های روان شخصیت‌های داخل بازی است.


چه داستان، چه محیط بازی، چه شخصیت‌ها و هر چیزی که تصورش را کنید، در فانتوم پین نسبت به نسخه‌های قبلی ضرب‌در صد یا هزار شده است. کوجیما و تیم قهارش بیش از ۵ سال را صرف ساخت این بازی کرده‌اند که شاید میان تمام بازی‌های سری، طولانی‌ترین بوده است، اما این زمان و صبر مخاطبان برای دیدن دوباره‌ی اسنیک در قالب یک بازی اصلی مجموعه، کاملا ارزشش را داشته. جدایی هیدیو کوجیما از کونامی برای همیشه، قبل از عرضه‌ی فانتوم پین ما را از بابت کیفیت بازی بسیار نگران کرده بود، اما کوجیما بیش از هر چیز برایش مهم بود که آخرین متال گیری که می‌سازد، بهترین آن باشد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر