صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

روایت مصائب و مسرت‌های صنایع دانش‌بنیان در یک فیلم مستند/ «مخترع آهنی» خواسته مخترعان کارآفرین را روی پرده برد

مستند «مخترع آهنی» به‌خوبی توانسته است با بیان روان و بهره‌گیری از قدرت تصویر، ارتباط بی‌واسطه‌ای میان کارآفرینان اقتصادی و صنعتی و مخاطبان ایجاد کند.
کد خبر : 449856

 گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سید مرتضی حسینی- «مخترع آهنی» عنوان فیلم مستندی که در بخش شهید آوینی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینما حقیقت شرکت کرده است.سه‌شنبه شب اولین نمایش این فیلم در پردیس سینمایی چارسو انجام شد.


 تهیه‌کننده و کارگردان این مستند سوژه‌محور محمدجواد رئیسی است و مؤسسه فرهنگی هنری اوج نیز مالکیت آن را در اختیار دارد. این اثر به موانع و مشکلات پیش روی متخصصان و افراد خلاقی می‌پردازد که در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولیدات صنعتی فعالیت می‌کنند.


کامبیز گلشنی، حسین یعقوب‌پور و سیدمحمد محسنی سه چهره‌ای هستند که در حوزه‌های مختلف صنعتی، نوآوری‌های داشته‌اند و توانسته‌اند در پیوند صنعت و دانش گام‌های قابل‌توجهی بردارند اما قوانین دست و پاگیر، بی‌توجهی مدیران و بستر نا آماده برای توسعه فعالیت‌های صنعتی نوآورانه،باعث شده تا  هرکدام سرنوشت متفاوتی پیدا کنند.


مخترع آهنی از زبان دختر خردسال فردی روایت می‌شود که به دنبال ثبت اختراع خود است، اما با موانع فراونی مواجه شده است. در نهایت هم  مشخص می‌شود که این دختر خردسال درحقیقت فرزند تازه متولد شده این فرد و نمادی از نسل امیدوار و پرسشگر ایران است.


مستند مخترع آهنی در ابتدای مسیر خود، مخاطبان را با کامبیز گلشنی آشنا می‌کند. فردی که توانسته با کمترین هزینه و امکانات، دستگاه جمع وجور و  قابل حملی را بسازد که قابلیت شناسایی هرنوع ماده معدنی، منابع آبی و منابع نفتی و معدنی و سنجش و اندازه گیری آن را دارد.



کامبیز گلشنی، حسین یعقوب‌پور و سیدمحمد محسنی سه چهره خلاق و کارآفرینی هستند که سوژه  مستند مخترع آهنی قرار گرفته‌اند.



در این مستند با کارکردهای مفید این نوآوری آشنا می‌شویم. گلشنی که خود ساکن ارومیه است، شناسایی چشمه‌های آب شور اطراف دریاچه ارومیه برای هدایت آن به سمت دریچه را یکی از کارکردهای این دستگاه می‌داند. نمونه‌ای از آب شور دریاچه ارومیه به دستگاه داده می‌شود و بر اساس همین نمونه چشمه‌های آب شور اطراف دریاچه شناسایی می‌شود.


 سنجش میزان مایعات و سوخت درون تانکرها و  اتومبیل‌های عبوری از دیگر کارکردهای این دستگاه است که در این مستند به خوبی به آن پرداخته می‌شود. کارکردی که می‌تواند سهم قالب توجهی در پیشگیری از قاچاق سوخت در مزرهای کشور داشته باشد.


گلشنی در ادامه از دوندگی‌های خود برای ثبت این اختراع و یافتن شرکت سرمایه گذار و پشتیبان برای انبوه سازی آن می‌گوید. این در حالی است که علاوه بر مجوزها و تأییدها رسمی، در این مستند شاهد تأیید و تمجید برخی مدیران و مسئولان منطقه‌ای و کشوری از این اختراع نیز هستیم.


حسن یعقوب‌پور دیگر کارآفرین و مخترعی است که در این فیلم مستند به تماشاگران معرفی می‌شود. یعقوب‌پور از حدود 10سال پیش کارخانه تولید کپسول‌های گاز مایع اتومبیل با استفاده از ترکیبات پلی اتیلن را راه اندازی کرده است. محصولی که علاوه بر وزن سبک و قابلیت بازیافت، از لحاظ قیمت نیز به صرفه است و  ضریب امنیتی بالایی نیز دارد.


با این حال او نیز از این که این محصول دانش بنیان با بی‌توجهی متولیان روبه رو شده است گلایه مند است. این در حالی است که کپسول‌های تولیدی این کار آفرین، در کشورهای دیگر هواخواهان زیادی دارد. شاهد این ادعا، تأسیس یک کارخانه در ارمنستان با درخواست نخست وزیر این کشور و همچنین بازدید معاون سرمایه گذاری رئیس جمهور روسیه از کارخانه  آقای یعقوب پور است.


 آن‌گونه که یعقوب‌پور می‌گوید سختی‌های این مسیر و تنگناهای اداری پیش روی او برای گسترش فعالیت صنعتی  تا اندازه‌ای به او فشار آورد که برخلاف میلش ترجیح داده است ادامه فعالیت خود را  در ارمنستان  پیگیری کند و در پی تأسیس کارخانه‌های مشابه در تایلند و ترکیه است.


سید محمد محسنی مهندس ایرانی ساکن انگلستان که در حوزوه تولید موتورهای توربینی و صنعت هوافضا فعالیت می‌کند، سومین سوژه این مستند است. محسنی که در سال 2010 شرکت «صمد پاور» را به همراه دو نفر از دوستانش تأسیس کرده حالا با در اختیار داشتن 25 نفر از بهترین متخصصان و بهترین‌های صنعت میکروتوربین،به تولید دیگ های بخار حرارتی می‌پردازد. این شرکت توانسته است در سال 2015 عنوان بهترین شرکت اروپا در حوزه فناوری های پاک را از آن خود کند.



تماشای مستند مخترع آهنی از یکسو حس غرور را به دنبال دارد و از سوی دیگر  حس افسوس بر توانایی‌های مغفول و قدرنادیده متخصصان ایرانی را زنده می‌کند



محسنی در فرآیندی معکوس، کارخانه تولید قطعات و مواد اولیه تولیدات خود را نه در انگلستان که در شهر کرج راه اندازی کرده است به این‌ترتیب قطعات اولیه تولیدات این شرکت در ایران تولید شده و به  انگلستان صادر می‌شود.


محسنی معتقد است در صنایع تولیدی، ارزش افزوده اصلی در تولید قطعه است و نه مونتاژ؛ با این حال وی می‌پذیرد که قوانین و مقررات تجاری در ایران برای شکل دهی اقتصاد مقاومتی و حرکت کشور به سمت صنعتی شدن کافی نیست. این در حالی است که در کشورهای اروپایی که به اقتصاد آزاد شهرت دارند حمایت دولت از تولید و کارآفرینان حوزه صنعت بسیار پررنگ است.


مخترع آهنی به خوبی توانسته است با بیان روان و بهره گیری از قدرت تصویر، ارتباط بدون واسطه‌ای میان کارآفرینان اقتصادی و صنعتی و مخاطبان ایجاد کند. به این‌ترتیب مخاطبان با آن دسته از موانع اداری و ساختاری که مانع از گسترش و قوت گرفتن صنایع داخلی شده است آشنا می‌شوند. موانعی که هم ریشه در ساختار و قوانین دارد و هم تا اندازه زیادی به نگاه و رویکرد مدیران و سیاستگزاران کلان وابسته است.


تماشای مستند مخترع آهنی از یکسو حس غرور و تقویت انگیزه را به دنبال دارد و از سوی دیگر افسوس بر توانایی‌های مغفول و قدرنادیده متخصصان ایرانی را گوشزد می‌کند. این حس دوگانه هر چه که باشد می‌تواند مبنایی برای یک حرکت دوباره در مسیر تقویت اقتصاد دانش بنیان باشد.


سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۸ به دبیری «محمد حمیدی‌مقدم» در تهران در حال برگزاری است.


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر