صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۸ - ۱۶ آذر ۱۳۹۸
رئیس دیوان عالی کشور:

برخی به جای خدمتگزار، عائله برای دولت جذب می‌کنند

رئیس دیوان عالی کشور گفت: برخی به‌دنبال این نیستند که برای نظام خدمتگزار جذب کنند بلکه می‌خواهند عائله دولت را اضافه کنند و این‌طور شایسته سالاری محقق نمی‌شود.
کد خبر : 448931

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیداحمد مرتضوی‌مقدم ظهر امروز در همایشی که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه علوم قضائی برگزار شد، اظهار کرد: روز دانشجو روز مبارکی است و دانشجویان هرچه پرورش بهتری داشته باشند، مرتبه و مقام بهتری کسب خواهند کرد. دانشجو مظهر فکر، اندیشه، بینش و دانش و منبعی است که باید در آینده برای اداره کشور استفاده شود.


وی افزود: وجود دانشجویان نخبه و صاحب فکر، مبتکر و خلاق، امید آینده کشور است و مشکلی که امروز در بدنه مدیریتی کشور وجود دارد، دانشجویان نخبه می‌توانند خلاء موجود را برطرف کنند.


رئیس دیوان عالی کشور خطاب به دانشجویان دانشگاه علوم قضائی گفت: شما پس از پایان دوره دانشجویی می‌خواهید پا در عرصه خطیر بگذارید که با وضعیت کنونی شما متفاوت است؛ بعد از پایان دوره دانشجویی و شروع به کار قضا مسئولیت سنگینی بر عهده شما گذاشته می‌شود که دو راه بیشتر ندارد؛ یا جهنم یا بهشت و در این میان غیر از این دو راه چیز دیگری نیست. ورود به دستگاه قضائی چند شرط لازم دارد که از عهده هرکسی برنمی‌آید و باید انسان خود را برای پذیرش این مسئولیت‌ها آماده کند.


مرتضوی مقدم داشتن تقوا را یکی از شرایط ورود به دستگاه قضا عنوان کرد و گفت: دو گونه تقوا داریم؛ یکی اینکه انسان خود را در معرض خطا، گناه و لغزش قرار ندهد و دومین نوع تقوا این است که در معرض خطا قرار گیرد ولی نلغزد. تقوا از نظر امیرالمومنین نوعی مصونیت برای انسان است و چیزی که امروز برای جامعه ما و برخی مدیران پیش آمده است، کمبود یا نبود تقواست و در همه بدنه نظام جمهوری اسلامی ایران داشتن تقوا کاربرد دارد.


وی مهمترین رکن در امر قضا را تقوا عنوان کرد و گفت: آسیب‌هایی که امروز جامعه، مدیران و قضات را تهدید می‌کند، کمبود تقوا است و اگر تقوا تقویت شود، دوای درد جامعه خواهد بود.


رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: حقه‌بازی‌ها، خیانت‌ها، دزدی‌ها، آزار و اذیت‌ها، کلاهبرداری‌ها ناشی از بی‌تقوایی است. همچنین در اداره‌ها اگر کسی کم‌کاری کند نشان از بی‌تقوایی است و اگر قاضی هم حکم ناحق دهد و حب و بغض را در نظر خود دخالت دهد ناشی از بی‌تقوایی است.


مرتضوی مقدم درباره آثار تقوا گفت: تقوا موجب روشن بینی و قدرت تشخیص در افراد می‌شود. همچنین شخصی که تقوا دارد، دچار انسداد و بن‌بست نمی‌شود. داشتن تقوا به انسان، حکمت و عقل عمل می‌دهد و قدرت تشخیص فساد از صلاح، راه از چاه، حق و ناحق را به افراد می‌بخشد.


وی با بیان اینکه تقوا به انسان بصیرت می‌دهد، افزود: همه به‌ویژه دانشجویان در معرض شیطان قرار داریم و منظور از شیطان فقط ابلیس نیست بلکه شیطانهایی است که می‌خواهند مسیر ما را از حق و راه خدا جدا کنند.


رئیس دیوان عالی کشور درباره علم آموزی افزود: هرچه می‌توانید در دوران جوانی علم بیاموزید زیرا در سنین بالاتر از چهل سالگی هر چند مطالعه و تلاش‌ها ارزشمند است اما دوره جوانی دوران طلایی زندگی است.


مرتضوی مقدم داشتن سعه‌صدر را ویژگی دیگر برای افرادی که می‌خواهند در دستگاه قضا وارد شوند، عنوان کرد و گفت: قاضی باید دارای ظرفیت باشد زیرا اگر چنین نباشد اولین خطر این است که جاه و مقام موجب لغزش او می شود.


وی دانشجویان را به تمرین حلم و بردباری دعوت کرد و افزود: خلاقیت، ابتکار، نوآوری و نواندیشی بسیار مهم است.


رئیس دیوان عالی کشور اضافه کرد: برای تحول هر بخشی از نظام به خلاقیت و فکر و اندیشه نیاز داریم و اگر چنین نباشد به روزمرگی دچار می‌شویم. برخی به‌دنبال این نیستند که برای نظام خدمتگزار جذب کنند بلکه می‌خواهند عائله دولت را اضافه کنند و این‌طور شایسته سالاری محقق نمی‌شود.


مرتضوی مقدم درباره داشتن روحیه شور و مشورت گفت: همه تلاش‌ها باید این باشد که از تجربیات و اندیشه جمعی بهره گرفته شود؛ مشورت بسیار راه‌گشا است اما متأسفانه برخی سوال پرسیدن را کسر شأن می‌دانند و این مسئله موجب تکرار اشتباه‌ها می‌شود.


انتهای پیام/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر