قصهگویی یکی از شیوههای کاربردی ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجتالاسلام سید رمضان موسویمقدم در مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور که صبح امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) برگزار شد، اظهار کرد: ترویج قصههای قرآنی یکی از موضوعهای مهم است که در جامعه اسلامی باید تقویت شود. خدای متعال در سوره یوسف با صراحت تاکید دارد که بهترین سرگذشت انسانها را از طریق قرآن به شما بازگو کردیم.
وی افزود: ۱۹ قصه از سرگذشت ۲۵ نفر از پیامبران در قرآن کریم آمده که دارای پیامهای عبرت آموز است. در هر قصه نکته اخلاقی و عرفانی وجود دارد که باید همگی از آن استفاده کنیم. قصهگویی از شیوههای کاربردی ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است.
بیشتر بخوانید:
جوانان در سایه قرآن میتوانند افرادی دانشمند و مؤمن باشند
قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: قصه گویی شیوهای کاربردی است که باید از آن بهره ببریم؛ یک ششم قرآن در قالب قصه گفته شده است و دو کتاب سرگذشت و سرنوشت را در مقابل انسان قرار میدهد.
موسویمقدم عنوان کرد: متن کتب اساطیر و افسانههای ایران، هند و کشورهای شرق از شیوه دراماتیک برخوردار است و عمدتا یک عارف، پیر و استاد در متن واقعیت قرار دارد اما قصههای غربی به مسائل مادی توجه دارد.
وی خاطرنشان کرد: در چند اثر نمایشی قرآن، موضوع تخیل بسیار زیبا اشاره شده است. مثلا در داستانهای حضرت ابراهیم(ع) در سوره بقره آمدا که این پیامبر به خداوند گفت چگونه مردگان را زنده کنم و شیوه آن به او یاد داده شد.
قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما گفت: عنصر تخیل بزرگترین عنصر در کارگردانی، نویسندگی و هثار نمایشی است. قرآن کریم میفرماید تخیلی که باعث فزونخواهی شود مذموم است. اگر انسان عاقل باشد و عقل را به خیال ببرد و به حس دربیاورد، آن خیال تبدیل به عنصری مطلوب میشود. اگر هنرمند عالم و عاقل باشد به درجات خوبی در همه عرصهها خواهد شد.
موسویمقدم بیان کرد: اگر هنرمندی بخواهد هنری اثربخش، فطری، مورد نیاز مخاطب و برای حل مشکلی، تولید کند باید وحی شناس، معقول شناس، مخیلشناس و محسوسشناس باشد. هنرمند باید مربع وحی و عقل و خیال و حس را برای هنر دینی و معرفتی در حوزه ملکه وجودی خود نهادینه کند.
انتهای پیام/۴۱۱۸/4084/
انتهای پیام/