صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معمای کاهش 50 درصدی فروش «خانه پدری»

فیلم خانه پدری در اکران مجدد خود و در سه روز گذشته با کاهش 50 درصدی فروش روزانه مواجه شده است.
کد خبر : 445564

به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، فیلم سینمایی «خانه پدری» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کیانوش عیاری اول آبان ماه امسال پس از حدود 9 سال اکران خود را آغاز کرد.


این فیلم که در سال ۱۳۸۹ تولید شده است، به دلیل وجود سکانسی با میزان بالای خشونت عریان و به تصویر کشیدن یک قتل خانوادگی با مشکلاتی در اکران روبه‌رو و در روز اول از پرده پایین کشیده شد. در زمستان ۱۳۹۳ اکران چندروزه خانه پدری در گروه هنر و تجربه خیلی زود متوقف شد. ضمن این که عیاری خود نیز با اکران اثرش در سینماهای هنر و تجربه مخالف بود.


در خانه پدری که قصه رخدادهای یک خانه قدیمی را از سال ۱۳۰۸ (اوایل دوره پهلوی) تا اواسط دهه هفتاد شمسی روایت می‌کند، بازیگرانی همچون مهران رجبی، مهدی هاشمی، شهاب حسینی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی، نازنین فراهانی، پادینا رهنما و… ایفای نقش می‌کنند. ناصر هاشمی (نقش جوانی) و مهدی هاشمی (نقش میانسالی و پیری) شخصیت اصلی این فیلم به نام «محتشم» را بازی می‌کنند که روایت زندگی‌اش از ۱۵ تا ۸۰ سالگی به تصویر کشیده شده است.



با این حال کمتر از یک هفته پس از آغاز اکران و در روز ششم آبان ماه، سازمان سینمایی از توقیف فیلم خانه پدری با ابلاغ دستور قضایی بازپرس شعبه ۱۶ دادسرای فرهنگ و رسانه تهران خبر داد. تصمیمی که با واکنش های مختلفی همراه بود. در این میان، اغلب هنرمندان و سینماگران خواهان رفع توقیف از این فیلم بودند. از سوی دیگر، برخی منتقدان و کارشناسان نیز با انتقاد از وجود این حجم از سیاه نمایی و خشونت بر لزوم اصلاح مجدد سکانس‌های خشن این فلیم تأکید داشتند. در این میان آن چه تقریباً مورد اجماع همه اهالی سینما قرار داشت. لزوم رایزنی و مذاکره سازمان سینمایی و  بزرگان حوزه سینما با مدیران قوه قضائیه برای حل این مشکل بود.


سرانجام و در حالی که با توجه به تجربه های قبلی، این گونه تصور می شد که با فروکش کردن موج خبری مربوط به توقیف این فیلم، بحث اکران مجدد خانه پدری برای همیشه به فراموشی سپرده شود، چهارشنبه گذشته (22 آبان) خبر رفع توقیف و اکران مجدد این فیلم منتشر شد.


در این روز، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با اعلام این خبر و قدردانی از تدبیر رئیس قوه قضائیه برای دستور ویژه رسیدگی به این موضوع اظهار کرد:«بدون شک این تدبیر ایشان و همکاری‌های مسوولان قوه قضاییه در اجرای آن به انسجام و همدلی جامعه سینمایی کشور کمک می‌کند».


محمد مهدی طباطبایی‌نژاد افزود:«از اولین ساعاتی که این اتفاق برای فیلم افتاد وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، شخصاً موضوع را دنبال کردند و رایزنی‌های لازم با رئیس محترم قوه قضائیه انجام شد و با همت ایشان به نتیجه رسید. از آقای کیانوش عیاری هم سپاسگزاریم که در سه چهار روز اخیر همراهی‌های لازم را معمول داشتند که به اکران مجدد فیلم کمک کرد».


این فیلم در حضور مجدد خود بر سردر سینماها با محدودیت اکران و تحریم حوزه هنری، فقط در تهران و سینماهای کورش، ایران‌مال، مگامال، باغ‌کتاب، چارسو، زندگی، موزه سینما، فرهنگ، آستارا، ارگ تجریش، ایران، هروی سنتر، شکوفه و مرکزی روی پرده رفت.



با آغاز اکران خانه پدری و با توجه به حواشی و جنجال های این چندروزه پیش بینی می‌شد شاهد فروشی خیره کننده باشیم. خانه پدری در 6 روز اول حضور خود بر پرده نقره‌ای و پیش از توقف اکران، 460 میلیون تومان فروش داشت. البته از این 6 روز، یک روز و نیم به خاطر ایام عزاداری آخر ماه صفر، سینماها تعطیل بودند و می‌توان گفت این میزان فروش تقریباً در چهار روز رقم خورده است.در نتیجه، میانگین فروش روزانه خانه پدری در مرحله اول اکران، 115 میلیون تومان بود.


از سوی دیگر، در 6 روز دوم اکران، گیشه این فیلم معادل 333 میلیون تومان بوده است که نشان‌دهنده میانگین فروش روزانه 55 میلیون تومانی است.


بخشی از این کاهش 50 درصدی میزان فروش به کاهش قابل توجه سالن های سینما در دور جدید اکران مربوط است. خانه پدری در حال حاضر فقط در پانزده سالن و پردیس سینمایی در تهران روی پرده است و اکران شهرستان ندارد.


از سوی دیگر نباید فراموش کرد که سرمای شدید هوا در تهران و بسیاری از مناطق کشور که از صبح شنبه آغاز شد، در کنار سختی رفت و آمد به خاطر بارش برف و تجمعات این دو روز در اعتراض به گرانی بنزین هم روی این کاهش مخاطب تأثیرگذار است. اتفاقاتی که منجر به تعطیلی برخی سالن ها و پردیس های سینمای همچون ملت، کوروش و چارسو در روز های شنبه و یکشنبه نیز شد؛ گواه این که فروش خانه پدری از اولین روز اکران مجدد (روز چهارشنبه 22 آبان) تا شنبه 25 آبان 321 میلیون تومان بوده است. به عبارت دیگر فروش این فیلم در سه روز اخیر، تنها حدود 13 میلون تومان بوده است.


با این حال و حتی با در نظر گرفتن این محددیت ها، باز هم فروش خانه پدری با آن چه مورد انتظار بود فاصله زیادی دارد چراکه نمونه های پیشین نشان می داد که فیلم هایی که از محاق توقیف بیرون می آیند با هجوم گسترده مخاطبان مواجه می شوند و فروش بالایی را تجربه می کنند.


حال برای فیلمی که پس از 9 سال اجازه اکران عمومی پیدا کرده و پس از مدت کوتاهی دوباره از پرده پایین می‌آید و مجدداً اکران می شود این انتظار بالاتر خواهد بود. این درحالی است که خانه پدری در مجموع 10 روز اکران فعال خود، 800 میلون تومان فروش داشته است.





این رقم اگرچه برای یک فیلم معمولی قابل قبول به نظر می‌رسد، اما برای اثری باحواشی و جنجال‌های فراوان و البته تجربه دو بار توقیف و اکران مجدد، چندان جالب توجه نیست. به ویژه این که نسخه فعلی با کمترین اصلاحات روی پرده رفته است و شنیده‌های حکایت از این دارد که مرود تأیید عیاری نیز قرار گرفته است؛ پس نمی‌توان این کاهش استقبال را به اصلاحات نهادهای نظارتی نسبت داد. باید منتظر ماند و دید که آخرین ساخته سینمایی کیانوش عیاری در روزهای آینده می‌تواند فروش بیشتری را تجربه کند یا این که همین روند معمولی را دنبال خواهد کرد.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر