صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۲ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸

جای خالی استارت‌آپ‌ها در حوزه ورزش قهرمانی

استارت‌آپ‌ها می‌توانند با نیازسنجی، روند زندگی آحاد جامعه را در حوزه‌های مختلف بهبود بخشند. یکی از این حوزه‌ها، حوزه ورزشی است که با ورود استارت‌آپ‌ها چالش‌های آن‌ها را نیز برطرف خواهد شد.
کد خبر : 445321

به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پدیده‌هایی مانند چاقی و پیری، کمبود منابع آبی پایدار، تغییرات آب و هوایی، آلودگی هوا، ایمنی و امنیت غذایی و پسماند در دهه‌های اخیـر به مسائلی کلیدی برای بشر تبدیل‌شده است. با این‌وجود ایـن چالش‌ها در نـوع خـود پـارادایم جدیدی از زندگی را رقم‌زده است که مملو از فرصت‌ها و الگوهای نوین کسب‌وکار محسوب می‌شود.


با گسترش استارت‌آپ‌ها در سال‌های اخیر، علاوه بـر توجـه بـه حوزه‌هایی کـه بازگشـت سـریع اقتصادی داشته‌اند و با مدل‌های کسب‌وکار جدید توانسته‌اند خدمات و ارزش‌های جدیدی را با بهره‌وری بالاتر و با قیمـت پایین‌تر بـه مشـتریان عرضه کنند، روند روبه رشد استارت‌آپ‌ها که با تمرکز بر حل مسائل و چالش‌های کلیـدی زنـدگی امـروزی، علاوه بـر ارائه راه‌حل‌های خالقانِ مبتنی بر مدل‌های کسب‌وکار جدید، به حل این مسائل و چالش‌ها کمک‌های بزرگی کرده‌اند.


نیازمندی به متنوع سازی شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان ایرانی


در این گزارش سعی شده است مسیرهای جدیدی برای شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان ایرانی شناسایی و معرفی شوند. در سال‌های اخیر با توسعه اکوسیستم کارآفرینی شرکت‌های نوپا در ایران و افزایش تعداد شرکت‌های نوپا در کشور، زمینه ایجاد اشتغال و به ظهور رسیدن ایده‌های نوآورانه جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم‌شده است. هم‌اکنون که این پارادایم جدید خلق ثروت در حال رشد است و از نوپایی خارج‌شده است  و نیازمند متنوع سازی و تمرکز بیشتر بر حوزه‌های جدید است.


اغلب ایده‌ها و فعالیت‌های اکوسیستم موجود بر روی فعالیت‌های خدماتی مانند فروش، حمل‌ونقل و غذا به‌صورت آنلاین متمرکز شده‌اند و با توجه به موفقیت چند شرکت در این حوزه‌ها، نرخ شکست را برای افراد جدیدی که می‌خواهند در این حوزه‌ها وارد شوند را بالابرده و از سوی دیگر می‌تواند منجر به سرخوردگی کارآفرینان، کـاهش اثـرات اقتصـادی و ایجاد اشتغال در اکوسیستم شوند.


هدایت کارآفرینان و به‌ویژه سرمایه‌گذاران جدیدی که به اکوسیستم وارد می‌شوند به سمت حوزه‌های کمتر موردتوجه و بـا پتانسـیل بالا و اثـرات اجتماعی و اقتصادی و ملی بالا در شرایط کنونی، هم به بقای اکوسیستم کمک خواهد کرد و هم اثرات آن را افزایش خواهد داد. با توجه به چالش‌های روزافزون کشور در عرصه‌هایی مانند کشاورزی، سبک زندگی شهرنشینی، مسائل اجتماعی، محیط‌زیست، آلودگی و انرژی و ... ورود کارآفرینان و اکوسیستم استارت‌آپی به این حوزه‌ها احتمالاً به علت نبود رقیب‌های سنتی می‌تواند اثرات بیشتری بر اقتصـاد و اشـتغال داشـته باشند و علاوه بر این به حل مسائل و مشکلات اجتماعی و ملی نیز کمک کند.


طرح بررسی تجربیات جهانی شرکت‌های استارت‌آپ


حوزه‌های استارت‌آپی مسئله محور عبارت‌اند از مـدیریت پسـماند، ورزش و سـلامت جسمی، مدیریت آلودگی هوا، کشاورزی، مدیریت آب و خشک‌سالی، خدمات اجتماعی، کالاهای زود مصرف، انرژی، گردشگری، خودرو، بیمه و آموزش که در قالب گزارش‌های مجزا تولید و ارائه می‌شوند.


هر گزارش دربرگیرنده بخش‌های مختلفی است که از تحلیل‌های کلان هر موضوع شروع‌شده و با پیوند میان چالش‌ها و موضـوعات راهبـردی هـر حوزه با الگوهای کسب‌وکار شرکت‌های نوپای جهانی و معرفی استارت‌آپ‌های مهم ادامه پیدا می‌کند؛ درنهایت مجموعه‌ای از تحلیل‌های مبتنی بـر شناخت فناوری‌ها، مدل‌های کسب‌وکار و الگوهای تأمین مالی و نحوه بزرگ شدن آن‌ها خاتمه می‌یابد. بنابراین هر گزارش دربرگیرنده سه بخش اصلی تحلیلی بر وضعیت کلان آن حوزه، شناسایی موضوعات راهبردی و چالش‌های کلیدی مرتب است.


استارت‌آپ‌های حوزه ورزش قهرمانی


حضور استارت‌آپ‌ها در ورزش قهرمانی منجر به تسهیل تعامل با مربیان، تخصص و مهارت‌های ناهمگون مربیان، عدم آگاهی و مهارت‌های مناسب ورزشکاران جهت بهره‌برداری از فرصت‌های تجاری و ورزشی پیش روی آن‌ها می‌شود. هم‌چنین یک استارت‌آپ در حوزه ورزش قهرمانی می‌تواند مشاوره‌های تخصصی برای بهبود عملکرد با استفاده از فناوری‌های نوین ارائه دهد یا امکان هماهنگی و مدیریت کانون هواداران با استفاده از شبکه‌های اجتماعی آنلاین ایجاد کنند. هم‌چنین با استفاده از یک استارآپ می‌توان بی‌نظمیِ بلیت‌فروشی در ورزشگاه‌ها را نیز از بین برد و روند تهیه بلیت را برای مردم تسهیل کرد.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر