صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۲ - ۲۵ آبان ۱۳۹۸
گزارش آنا از احتمال تغییر کرایه تاکسی در تهران؛

افزایش سهمیه بنزین تاکسی‌ مانع بالا رفتن نرخ کرایه‌ها می‌شود/ بهای تمام‌شده کرایه تاکسی نیازمند بازنگری است

با سهمیه‌بندی و گران شدن ناگهانی بهای بنزین زمزمه افزایش نرخ کرایه تاکسی در تهران به گوش می‌رسد؛ این‌ در حالی‌ است‌ که مدیریت شهری افزایش نرخ کرایه‌ها را موقتاً منتفی می‌داند.
کد خبر : 445180

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با گران شدن بنزین و سهمیه‌بندی آن باز هم نگاه‌ها به جای تأثیر آن بر سایر اقلام و کالاها بر افزایش ناچیز کرایه تاکسی‌ها معطوف شد، موضوعی که تنها چند ساعت پس از اعلام رسمی این اتفاق مدیریت شهری را به واکنش واداشت.


محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با این موضوع از عدم تغییر نرخ کرایه تاکسی در حال حاضر سخن گفت.


تغییر در نرخ کرایه تاکسی‌ها نیازمند ارائه لایحه از سوی شهرداری است


هاشمی با اشاره به این مطلب که تاکسیرانان نباید نرخ‌ها را افزایش دهند، می‌گوید کرایه تاکسی در ابتدای سال مصوب شده و در حال حاضر تغییری در نرخ‌ها ایجاد نشده است.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران مدعی شد، اگر قرار است تغییری در کرایه تاکسی ایجاد شود شهرداری باید لایحه‌ای را در این خصوص به شهرداری ارائه دهد تا در آن زمان این موضوع بررسی شده و نسبت به آن تصمیم‌گیری شود.


تغییر نرخ کرایه تاکسی شامل افزایش حامل‌های انرژی نیست


علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران نیز علی‌رغم تأکید بر این‌که تغییری در نرخ کرایه تاکسی‌ها نخواهیم داشت از لزوم بازنگری بهای تمام‌شده حمل‌ونقل برای تاکسیرانان سخن به میان آورد.


قنادان در ارتباط با دوگانه‌ای که امسال در تعیین بهای نرخ کرایه تاکسی لحاظ شده است، عنوان می‌کند که اساساً اعلام نرخ تابع قیمت تمام‌شده است اما در نرخ کرایه‌ای که در سال 98 مصوب شده هم در متن مصوبه و هم در تأییدیه فرمانداری آمده است که تغییر نرخ شامل افزایش بهای حامل‌های انرژی نیست.


وی ضمن تأکید بر این مطلب که سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران تغییرات بهای تمام‌شده برای نرخ پایه حمل مسافر تعیین می‌کند از روال قانونی برای احتمال تغییر کرایه تاکسی سخن به میان می‌آورد و می‌گوید پس از بررسی‌های لازم لایحه‌ای آماده و برای سیر مراحل قانونی در شورا در دستور کار قرار می‌گیرد.


مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران با بیان این‌که برای تاکسی‌ها سهمیه‌ای در نظر گرفته شده که تلاش شده بهای تمام‌شده ثابت بماند می‌گوید به نظر می‌رسد بهای تمام‌شده تاکسی‌ها نیازمند بررسی است.


سهمیه تاکسی‌ها در صورت نیاز افزایش می‌یابد


در این میان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در اطلاعیه‌ای ضمن بیان مجدد این مطلب که افزایشی در نرخ کرایه‌ها وجود نخواهد داشت، از تدابیر اتخاذشده با هماهنگی وزارت کشور برای جلوگیری از افزایش نرخ کرایه تاکسی صحبت‌هایی خبر داد.


در این اطلاعیه آمده است: با توجه به سهمیه تعیین‌شده برای تاکسی‌ها، هیچ‌گونه افزایش نرخی در کرایه تاکسی‌ها وجود نخواهد داشت. بدیهی است در صورت نیاز به سهمیه بیشتر برای تاکسی‌ها، این امکان وجود دارد که با هماهنگی وزارت محترم کشور و برحسب میزان پیمایش تاکسی‌ها سهمیه مازاد تعیین شود.


در این میان اظهارات مهدی جمالی‌نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درباره حمل‌ونقل عمومی پس از اعلام سهمیه‌بندی بنزین و افزایش بهای آن جالب بود که از لزوم توسعه حمل‌ونقل ریلی و ناوگان اتوبوس‌رانی سخن به میان می‌آورد و می‌گوید در تاکسیرانی نیاز به یک ناوگان جوان داریم که وزارت کشور هم در این حوزه وارد شده و مبلغی را از سهمیه‌بندی صرف ناوگان اتوبوس‌رانی، تاکسیرانی و مترو خواهد کرد.


این در حالی بود که چندی قبل محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن ابراز نارضایتی از عملکرد دولت در بی‌توجهی به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اظهار کرده بود: دولت حاضر است ۸۰ میلیارد تومان یارانه بنزین را پرداخت کند ولی یارانه بلیت مترو و اتوبوس و تأمین ناوگان حمل‌ونقل تهران را متقبل نشود.


به نظر می‌رسد این سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین با توجه به وضعیت فعلی جامعه زمینه را برای بروز نارضایتی فراهم کند ولی امید آن می‌رود تا دستگاه‌های مسئول ضمن عمل به وظایف خود در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی و همچنین صرفه‌جویی در مصرف سوخت شرایط را برای فرهنگ‌سازی نسبت به استفاده بهینه منابع ملی فراهم کنند.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر