صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۱ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸
هفته ترویج علم38/ یک استاد دانشگاه در گفتگو با آنا:

ترویج علم موجب افزایش باور مردم به اثرگذاری علم در زندگی آنان می‌شود/ علم نافع به‌دنبال رفع نیازهای مردم است

عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس گفت: اگر مفاهیم مرتبط با دانش از بستر دانشگاهی بیرون بیاید، در میان اقشار عمومی جامعه آموزش داده شود و باورپذیری و اعتماد عمومی به دستاوردهای علمی افزایش پیدا کند، در واقع اقدام مهمی برای ترویج علم صورت گرفته است.
کد خبر : 444754

مسعود مفرحی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه «ترویج علم» به بیان ساده همگانی کردن مفاهیم علمی و عمومیت بخشیدن به این مباحث است، اظهار کرد: جایگاه تولید دانش در داخل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور بوده و وقتی مفاهیم مرتبط با دانش از بستر دانشگاهی بیرون بیاید، در میان اقشار عمومی جامعه آموزش داده شود و باورپذیری و اعتماد عمومی به دستاوردهای علمی افزایش پیدا کند، اقدامی مهم برای ترویج علم صورت گرفته است. ترویج علم موجب افزایش باور مردم به اثرگذاری علم در زندگی آنان می‌شود.




بیشتر بخوانید:


نشست خبری رئیس انجمن ترویج علم ایران در خبرگزاری آنا




وی افزود: اندیشمندان، صاحب‌نظران علمی، صداوسیما، مطبوعات و حتی مراکز فرهنگی که با مخاطبان عمومی سر و کار دارند، هرکدام راهکاری مناسب برای اشاعه مفاهیم و دستاوردهای علمی و ایجاد اقبال عمومی به موضوع‌های علمی به‌حساب می‌آید.


عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس گفت: وقتی در جامعه‌ای دستاوردهای علمی با سرعت بیشتری میان عموم جامعه ترویج پیدا کند محصولات علمی و نتایج تلاش‌های خردورزانه برای آحاد مردم باورپذیر خواهد شد و این امر موجب می‌شود ثمره توسعه هوش علمی یا منطقی در جامعه در قالب هوش اجتماعی و فرهنگی ظاهر شود.


مفرحی ادامه داد: موضوع‌های علمی و تحقیقاتی معمولاً به‌خاطر پیچیدگی‌هایی که دارند در کوتاه‌مدت به‌طور کامل درک یا تفهیم نمی‌شوند اما ترویج سازماندهی شده علوم در جوامع، سازگاری ایجاد خواهد کرد و فرهنگ عمومی جامعه با دستاوردهای علمی همراه می‌شوند و موجب پیشرفت و توسعه بیشتر علمی نیز در آن جامعه خواهد شد.


وی عنوان کرد: تحولات اجتماعی و تصمیم‌سازی‌های فرهنگی همیشه به درک عمومی اجتماعی و اعتماد و همراهی همه مردم نیاز وافر دارد و در واقع ترویج علم تلاشی در این جهت به‌حساب می‌آید. بی‌شک ثمره چنین تلاش‌هایی دستیابی به محیط زیست سالم، افزایش سطح بهداشت و سلامت عمومی، افزایش رفاه و رضایت‌مندی عمومی و به‌طور خلاصه ارتقای سطح زندگی اجتماعی خواهد بود.


عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بیان کرد: علم و دانش نیروی محرکه ایجاد فناوری‌های جدید و توسعه آن‌ها در یک جامعه است. اما نباید نقش‌آفرینی علم و دانش را محدود به همین دو بعد یعنی توسعه کمی و کیفی علم و فناوری دانست. در واقع هیچ یک از دانشمندان صرفاً به‌دنبال دو وجه علم و فناوری که به‌صورت اندیشه، قدرت و توان علمی ظهور می‌کند، نبوده‌اند بلکه همواره بُعد دیگری وجود داشته و آن آثار اجتماعی و بهره‌مندی‌ بشر از نتایج علمی بوده است.


مفرحی خاطرنشان کرد: علم نافع که در مباحث دینی به آن توجه شده، از آسیب‌های مورد توجه زیست بشر و مخل آسایش انسان‌ها پرهیز می‌کند و میزان سنجش و محک آن منافعی است که جامعه انسانی را از آن بهره‌مند می‌سازد. علم نافع به‌دنبال رفع نیازهای مردم است. امروزه با این همه پیشرفت علمی در تمام مراکز علمی و تحقیقاتی جهان، تلاش‌های گسترده‌ای برای تدوین استانداردها و قواعدی صورت می‌گیرد که هدف آن‌ها بنا نهادن پایه‌هایی برای رعایت اخلاق علمی یا حرفه‌ای است.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر