صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۴ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸
هفته ترویج علم6/ مدیر فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد در گفتگو با آنا؛

اجرای روش «ناب» به «کمینه محصول» ختم می‌شود/ راه‌اندازی سامانه بوم ناب دانشگاه آزاد

مدیر فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ایده‌پردازان در «بوم ناب» از یک چرخه بساز، بسنج و بیاموز بهره می‌برند و به یک «کمینه محصول» پذیرفتنی می‌رسند.
کد خبر : 444104

حمید مهدی در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با اشاره به روش‌های موفقیت در تجاری‌سازی گفت: امروزه در اکوسیستم‌های بالغ با توجه به اهمیت نوآوری و خلق ایده‌هایی که به کسب‌وکارهای پایدار منتهی می‌شود، روش‌های مختلفی برای موفقیت در تجاری‌سازی وجود دارد.




بیشتر بخوانید:


فعالیت‌های فرهنگی بستر ضروری تحقق دانشگاه اجتماعی است




وی افزود: در کشور ما افراد فعال به‌محض اینکه یک ایده در ذهن آنها نقش می‌بنند، سریعاً به‌سراغ پیاده‌سازی آن می‌روند و این تیم‌ها بعضاً حتی توان و صبر شنیدن نقاط ضعف ایده را در بسیاری از موارد ندارند و بر روی اجرایی شدن ایده خود شدیداً پافشاری می‌کنند. به‌همین دلیل در حال حاضر در کشور محصولات زیادی موجود است که بازار ندارند و این موضوع در حال تبدیل شدن به یکی از نقطه ضعف‌های اکوسیستم نوآوری ما می‌شود، در حالی‌که چالش اصلی بر روی عدم وجود دانش مورد نیاز برای راه اندازی یک کسب‌وکار و روش‌های تجاری سازی ایده‌ها است.


مدیر فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که چگونه متوجه شویم یک ایده می‌تواند تجاری‌سازی  شود، اظهار کرد: این‌که یک ایده قابلیت تجاری‌سازی دارد را باید از روش‌هایی که وجود دارد متوجه شد و برای آن می‌توان از راه‌هایی نظیر روش ناب (Lean) یا Living Lab استفاده کرد. در این دو روش‌ پایه و اصرار آنها بر روی درگیر شدن با اکوسیستم مرتبط با آن موضوع است. چیزی که مشخص است این روش‌ها تلاش دارند تا کارآفرین در زمان اندک بتواند یک ایده را تجاری‌سازی نماید بدون اینکه انگیزه، پول و زمان را از دست بدهند.


مهدی عنوان کرد: روش ناب (Lean) راهی برای هرچه سریع‌تر رسیدن به محصول با کمترین اتلاف منابع (انگیزه، زمان، پول) است. در این روش به شما می‌آموزد که چگونه از یک ایده به یک کسب‌وکار پایدار برسید. همچنین این روش به فناورها یاد می‌دهد که چگونه کسب‌‌وکار خود را هدایت و با حداکثر شتاب رشد دهند و در یک کلام می‌توان گفت متُد ناب یک روش توسعه محصول به‌شمار می‌رود.


وی در توضیح روش «ناب» خاطرنشان کرد: در این روش از یک چرخه بساز، بسنج و بیاموز استفاده می‌شود. اولین مرحله این است که یک مشکل یا نیازمندی از طریق مصاحبه‌های حضوری بررسی می‌شود؛ سپس ساخت یک محصول کمینه (MVP) و در انتهای این چرخه ارائه این کمینه محصول به مشتری‌های بالقوه و آموختن اینکه چه تغییراتی را برای ادامه باید در این کمینه نمونه انجام داد، چرخه فرآیند این روش به‌شمار می‌رود.


مدیر فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی پارک بیان کرد: پارک دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص روش ناب یک سیستم طراحی کرده و با توضیحات کاملاً ساده و شفاف به توضیح این روش پرداخته است. ایده‌پردازان علاقه‌مند می‌تواند به‌صورت کاملاً رایگان از خدمات سایت استفاده کنند و ابتدا در سیستم سایت پارک علم و فناوری به نشانی park.iau.ir ثبت نام کرده و سپس وارد سیستم شده و نام ایده اولیه خود را وارد و بوم ناب مربوطه را پُر کنند.


مهدی تصریح کرد: یک Living Lab و اکوسیستم نوآوری باز،  مبتنی بر کاربر که گاهاً در یک منطقه جغرافیایی مشخص همانند شهرها و یا هر جایی که یک تراکمی از افراد مبتنی بر یک موضوع مشخص وجود داشته باشد و انجام فرآیند تحقیق و نوآوری با مشارکت بخش‌های مختلف حاضر چه خصوصی و چه دولتی در آن محدوده صورت می‌گیرد.


انتهای پیام/4116/


انتهای پیام/

برچسب ها: تجاری‌سازی
ارسال نظر