صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد؛

وصول بیش از ۷ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی/ ۲۷۰ دفتریار به‌دلیل تخلف حکم انفصال موقت دریافت کردند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از وصول بیش از ۷ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در 6 ماهه ابتدایی سال جاری خبر داد.
کد خبر : 444067

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، ذبیح الله خدائیان صبح امروز در نشست خبری که به منظور افتتاح ۱۰ پروژه های فناوری اطلاعات در راستای توسعه خدمات الکترونیک برگزار شد، اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از دستگاه‌های تاثیرگذار در کشور است که نقش مهمی در رشد کشور در ابعاد مختلف دارد. در بعد ابجاد امنیت و آرامش در جامعه، سازمان ما با تثبیت مالکیت های مادی و معنوی مانع بروز اختلافات و درگیری ها می شود.


وی ادامه داد: این سازمان علی‌رغم اینکه یک دستگاه رسیدگی به امور اقتصادی نیست اما در اقتصاد مقاومتی بسیار تاثیرگذار است. در وصول مالیات‌ها قسمت عمده ای از این کار با کمک سازمان ثبت و اسناد صورت می گیرد و هیچ سند مالکیتی صادر نمی شود مگر اینکه مالیات آن پرداخت شده باشد و در ۶ ماهه ابتدایی امسال بیش از ۲ میلیون سند مالکیت صادر شده است.


رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بانک جامع را راه اندازی کردیم و این سامانه شرکت ها را شناسایی می کند و اگر شرکتی از پرداخت مالیات امتناع کند تمام امور شرکت مذکور قطع می شود. از طرفی نقش سازمان ثبت و اسناد در وصول معوقات مالی مهم است و سازمان ما از طریق اجرای ثبت نسبت به وصول معوقات بانکی اقدام می کند و ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته وصول شد و در ۶ ماهه امسال بیش از ۷ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی وصول شد که این مورد نقش موثری در چرخه اقتصاد جامعه دارد.



خدائیان افزود: سازمان ثبت و اسناد کشور بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد مستقیم به خزانه دولت واریز کرده است و سازمان ثبت و اسناد باری بر دوش دولت نیست. از طرفی در بازاریابی نیز به دارندگان کمک می کنیم و مرکز مالکیت معنوی سعی داریم به شرکت های نوبنیان کمک کنیم تا محصولات را تجاری کرده و وارد بازار جهانی شوند. همچنین در پیشگیری از جرائم اقدامات مناسبی انجام دادیم و شفافیت امور اقتصادی یکی از این موارد است و برای مثال ما دارای بانک جامع املاک، اسناد، شرکت ها و اطلاعات اشخاص حقوقی هستیم و این بانک ها در اختیار دستگاه های اقتصادی هستند و مانع سواستفاده افراد می شوند.


معاون رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: پیشگیری از پولشویی نیز یکی دیگر از اقدامات ماست و هرگونه خرید و فروش در سازمان ثبت انجام می شود، در سامانه ثبت شده و امکان ردیابی افراد پولشو نیز وجود دارد. در بحث کلاهبرداری و جلوگیری از زمین خواری نقش به سزایی را داریم.



وی افزود: پیشگیری از فساد یکی از اقدامات اصلی ما بود. یکی از این اقدامات که در پیشگیری از جرم در برون سازمان موثر است، سرویس تصدیق اصالت سند است و در گذشته بسیاری از جعل ها در بیرون صورت می گرفت و امکان اینکه یک سند را با اصل آن تطبیق دهیم نیز وجود نداشت اما از حالا به بعد مردم می توانند سند اصلی را تطبیق دهند و امکان کلاهبرداری نیز دیگر وجود نخواهد داشت. معمولا افرادی که سودجو هستند اگر می خواهند از طریق شرکت ها اقدام کنند، سعی دارند تا اثری را از خود به جای نگذارند و برخی از این افراد اگر بخواهند سهام بسیاری را به نام خود خریداری کنند امکان ردیابی آنها وجود دارد لذا بخشی از سهام ها از طریق افراد حقوقی خریداری می شود. سامانه جدیدی را راه اندازی کردیم تا افراد مستقیم و غیرمستقیم تاثیرگذار در شرکت ها شناسایی شوند.


خدائیان گفت: هرچه قدر مراجعه مستقیم به کارکنان بالا باشد امکان بروز فساد وجود دارد لذا سامانه هایی راه اندازی شده است تا مراجعت مردم کاهش پیدا کند. برای مثال پاسخ خودکار به استعلامات افراد یکی از این موارد است. ثبت خلاصه معاملات نیز از این بعد به صورت خودکار و الکترونیکی صورت می گیرد که زمینه سواستفاده را از بین می برد.



رئیس سازمان ثبت و اسناد کشور خاطرنشان کرد: بازرسی الکترونیکی نیز یکی از اقدامات جلوگیری از فساد است و سامانه ای طراحی شده تا بازرسان به صورت الکنرونیکی دفاتر را مورد بازرسی قرار می دهند. از طرفی پرتال خدمات مشتریان طراحی شده تا افرادی که می خواهند خدماتی را بگیرند، با مراجعه به دفاتر ثبت نام می کنند و با دریافت کد وارد سامانه می شوند. از طرفی افرادی که می خواهند از دفاتر ازدواج شکایت کنند می توانند شکایت خود را به صورت الکترونیکی ثبت کنند.


وی گفت: ۱۹ هزار و ۳۹۱ بازرسی را در ۶ ماهه ابتدایی امسال از دفاتر طلاق و ازدواج انجام دادیم و ۲ هزار پرونده نیز از تخلفات دفاتر رسیدگی شده است و در همین مدت برای ۲۷۰ سردفتر و دفتریار حکم انفصال موقت و برای ۲۳ مورد صلب صلاحیت صادر شده است و بیش از ۵۰۰ پرونده نیز در هیئت های بدوی ما رسیدگی شده است.


خدائیان گفت: حفاظت و اطلاعات سازمان نیز در این مدت اقدام به شناسایی افراد دلال و کارکنان متخلف کرده است و در آینده نزدیک نسبت به دستگیری آنها اقدام خواهد شد. بیش از ۵۰ نفر شناسایی شدند و آماده تحویل پرونده به دستگاه قضائی هستند.


وی درباره ثبت اسناد در ۶ ماهه ابتدایی امسال اظهار کرد: در این مدت حدود ۸ میلیون و ۸۳۵ هزار سند صادر شده است و در بخش ازدواج و طلاق ۳۱۶ هزار و ۷۱۶ ازدواج داشتیم و ۱۰۱ هزار واقعه طلاق نیز به ثبت رسیده است که ۲ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. در زمینه ثبت شرکت ها، ۲۴ هزار و ۶۱۷ مورد ثبت داشتیم که ۹ درصد رشد را نشان می دهد و ۲ میلیون و ۱۹۸ هزار شناسه اشخاص حقوقی صادر شد.


معاون رئیس قوه قضائیه گفت: در بخش مالکیت معنوی که نقش خوبی در رشد و توسعه اقتصاد داشته است در ۶ ماهه ابتدایی امسال تعداد اظهارنامه ثبت علائم تجاری ۸۱ هزار و ۵۷۶ بوده است. اظهارنامه طرح های صنعتی حدود ۹ هزار مورد بوده است و نشان جغرافیایی نیز برای ۱۴ مورد داشتیم که یکی از آنها ثبت بین المللی بود. در جهت بازاریابی و تجاری سازی قراردادهایی را به ثبت رساندیم که انعقاد تفاهم نامه با شرکت معنوی بین المللی داشتیم و با کشور سوئیس نیز تفاهم نامه امضا کردیم تا در راستای آموزش اقداماتی صورت گیرد.



وی درباره ازدواج های آریایی گفت: عقد آریایی شرعا نداریم اما یک رویه ای در برخی از دفاتر رخ داده بود و برخی از دفاتر شناسایی شدند و برخوردهای لازم با آنها صورت گرفت و ما به تمام دفاتر اعلام کردیم که اگر این اقدام صورت گیرد، دفتر متخلف پلمب خواهد شد و بازرسان نامحسوس به دفاتر می روند و درصورت تخلف با آنها برخورد می شود.


رئیس سازمان ثبت و اسناد کشور درباره دوشغله بودن اعضای هیئت مدیره گفت: ما معتقدیم که افراد باید تمام فکر و ذکرشان خدمت در دفاتر اسناد باشد و به آنها اعلام کردیم تا در موعد مقرر نسبت به وضعیت خود تعیین و تکلیف کنند.


خدائیان گفت: برای دفاتر، سقف تعیین شده است و دفاتر اگر به میزان سقف تعیین شده ثبتی انجام دهند، دیکر نباید ثبت جدیدی داشته باشند و از طرفی قاصله دفاتر ما از یکدیگر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر است و مردم می توانند برای انجام امور خود به آنها رجوع کنند.


وی در پاسخ به سوالی درباره املاک فرسوده که دارای سند نیز نیستند گفت: براساس قانون تعیین تکلیف ساختمان ها، اگر افراد به صورت الکترونیکی درخواست خود را ثبت کنند بررسی خواهیم کرد.


انتهای پیام/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر