صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۳ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸
مدیران آموزشی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان فارس پاسخ می‌دهند؛

آیا استادان و معلمان نقشی در برنامه‌ریزی آموزشی دارند؟

کارگاه اصول برنامه‌ریزی آموزشی ویژه معاونان و مدیران آموزشی دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان فارس برگزار شد و چگونگی اثرگذاری استاد و معلم در برنامه آموزشی و اهداف آن مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت.
کد خبر : 444066

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از ممسنی، صبح امروز اختتامیه کارگاه اصول برنامه‌ریزی آموزشی ویژه معاونان و مدیران آموزشی دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان فارس در واحد ممسنی این دانشگاه برگزار شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ممسنی در این نشست گفت: «در اجرای برنامه‌های آموزشی عوامل اساسی از جمله مربی ـ یادگیرنده و فرصت‌های یادگیری برنامه‌ریزی شده و نقش و تأثیر معلم غیر قابل تردید است و معلم و استاد باید مهم‌ترین نقش را در طراحی برنامه آموزشی ایفا و در برنامه‌ریزی و تدوین مشارکت کنند تا بتوانند به اجرا و تغییر برنامه  درسی به سود یادگیرندگان خود بپردازند.»


کسب تجربه استادان و معلمان در کارگاه اصول برنامه‌ریزی آموزشی


سیروس حدادنیا اضافه کرد: «متربی یا یادگیرندگان نظارت مهم و کلیدی مربوط به آنچه از برنامه آموزشی رسمی انتقال داده و اتخاذ می‌شود را فرا می‌گیرند و این موضوع معلمان و استادان را در انتخاب تجارب یادگیری آنها تحت تأثیر قرار می‌دهد.»


وی تصریح کرد: «عوامل دیگری از جمله محیط و نظارت آموزشی در این امر تأثیرگذار هستند و در راستای  نظارت آموزشی اجرای برنامه‌های آموزشی و درسی فقط از طریق کارکرد نظارتی مدیران محقق می‌شود و مدیر یا استاد این کار را از طریق مستقر کردن و نظم دادن به کارکنان، اختصاص دادن زمان به موضوعات تدریس‌شده در مدرسه و دانشگاه، فراهم‌کردن مقدمات تدریس انجام می‌دهد.»


رئیس اداره توانمندسازی و مهارت‌های کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز نیز در این نشست گفت: «براساس شرح مشاغل تصویب شده و داشتن گواهینامه شرکت در این کارگاه در انتصابات و احکام جدید حوزه معاونت آموزشی همکاران لحاظ می‌شود.»


علی رضایی افزود: «این دوره براساس تصویب دفتر توانمندسازی سازمان مرکزی در زمینه دوره‌های شرح مشاغل ویژه معاونان و مدیران آموزشی برگزار شد و استادان این کارگاه سه روزه فلاح، علیرضا ریاضی و احمد هاشمی بودند.»



علیرضا ریاضی مدیرکل برنامه ریزی آموزشی استان فارس نیز در این نشست گفت: «هدف از برگزاری این جلسه کارگاه آشنایی معاونان، مدیران آموزشی واحدهای استان فارس با اجزای نظام آموزشی و چگونگی و ارتباط آنها و آشنایی با نظام آموزش عالی و خرده سیستم‌های آن و کسب شناخت نسبت به مراحل تدوین برنامه آموزشی و بخش‌های مختلف و متنوع یک برنامه است.»


خبرنگار آنا در حاشیه این کارگاه  گفتگویی را با استاد کارگاه اصول برنامه‌ریزی آموزشی ویژه معاونان و مدیران آموزشی دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان فارس انجام داده است.


برنامه‌ریزی آموزشی یکی از اهداف اصلی مدیران در حوزه آموزش عالی است


سیداحمد هاشمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در ممسنی اظهار کرد: «برنامه‌ریزی راه و روشی برای هدایت منظم فعالیت‌های انسانی برای اهداف و مقاصد شخصی است و از نیازها و انتظارات، شرایط، امکانات، منابع، موانع و محدودیت‌های اطلاعات جامع و دقیقی به دست می‌آید.»


وی یادآور شد: «مدیریت آموزشی فعالیت عملی است که در یک موقعیت سازمان‌یافته برای هماهنگی امور مختلف یک سازمان در راستای اهداف معین صورت می‌گیرد و مدیر آموزشی یک مؤسسه یا دانشگاه در نقش کسی است که نقش رهبری دانشگاه و  مؤسسه را برای تحقق هدف‌های آموزش و پرورش برعهده دارد.»


استاد کارگاه اصول برنامه‌ریزی آموزشی ویژه معاونان و مدیران آموزشی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان فارس تصریح کرد: «هدف برنامه‌ریزی آموزشی برآوردن نیازهای آموزشی براساس ارزش‌های اسلامی و اصول صحیح مدیریت است و نهایتاً هدف از برنامه‌ریزی آموزشی فراهم کردن فرصت‌های یادگیری و یاددهی هرچه بیشتر برای گروه‌های یادگیرنده، دانشجویان، علاقمندی به یادگیری و تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز جامعه است.»



هاشمی افزود: «برنامه‌ریزی آموزشی یکی از اهداف اصلی مدیران در حوزه آموزش عالی است؛ به‌ویژه  در این مرحله حساس و کاربردی ضرورت بیشتر پیدا می‌کند.»


وی تبیین کرد: «مدیران و معاونان باید تسلط کافی در این زمینه برای حضور و شرکت در کارگاه و استفاده لازم و کافی از کارگاه را داشته باشند.»


استاد کارگاه اصول برنامه‌ریزی آموزشی ویژه معاونان و مدیران آموزشی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان فارس توضیح داد: «هدف از این دوره تسلط و آگاهی از شیوه‌های برنامه‌ریزی آموزشی و استفاده از آن در حیطه وظایف دانشگاهی است، به همین دلیل مدیران و معاونان در این کارگاه شرکت کردند.»


هاشمی درباره مباحث مطرح شده در این کارگاه‌ خاطرنشان کرد: «برنامه‌ریزی آموزشی و اهداف آن، انواع برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، مراحل برنامه‌نویسی درسی و طرح‌های آموزشی، با نگاه آمایش استان در دانشگاه آزاد اسلامی، خصوصیات و ویژگی‌های محیطی و منطقه‌ای هر یک از واحدها در این دوره بحث شده است.»


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر