صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۸ - ۱۷ آبان ۱۳۹۸
دانشجویان در تجمع «نه به خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش»:

برخی از مدارس خصوصی با نگاه کالایی به آموزش، ضربه عمیقی به علوم وارد کرده است

دانشجویان در بیانیه تجمع اعتراضی «نه به خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش» تأکید کردند: برخی از مدارس خصوصی با نگاه کالایی به آموزش، ضربه عمیقی به علوم وارد کرده است.
کد خبر : 443974

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جمعی از دانشجویان اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی پس از نماز جمعه امروز تهران تجمعی با عنوان «نه به خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش» برگزار کردند و در بیانیه خود تأکید کردند: برخی از مدارس خصوصی با نگاه کالایی به آموزش، ضربه عمیقی به علوم وارد کرده است.


متن بیانیه به این شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم


امروزه با بررسی وضعیت آموزش و تربیت در نظام اسلامی شاهد وضعیتی هستیم که در آن عده‌ای سرمست ثروت بچه‌های خود را روانه بهترین مدارس به لحاظ آموزشی، امکاناتی و رفاهی با پول‌های هنگفت کرده و عده‌ای هم که هنوز در تأمین حداقل معشیت روزانه خود مانده‌اند، مجبور هستند فرزندان خود را جهت تأمین معیشت از تحصیل محروم یا مدارس دولتی بی‌کیفیت را نگه دارند. 


وقتی سهم مدارس دولتی از قبولی دانشگاه در مقایسه با مدارس غیردولتی مقدار بسیار ناچیزی است، وقتی هنوز در روستاها مدارس کاه‌گلی با یک معلم برای تمام پایه‌ها آن هم فقط ابتدایی برگزار می‌شود، وقتی آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل از مرز یک میلیون نفر هم در کشور تجاوز کرده، عده‌ای که خود چند دهه  از متولیان امر سیاستگذاری آموزش و پرورش بوده‌اند با چه منطقی اعلام می‌کنند مدارس خصوصی نافی عدالت آموزشی نیستند؟



مدرسه‌های خصوصیِ تنها با نگاه کالای به آموزش، ضربه عمیقی به علوم وارد کرده، بلکه با حفظ انحصار ارتقا آموزشی در یک طبقه منجر به افزایش مستمر نابرابری اجتماعی در قالب شکاف میان طبقه اغنیا و فقرا خواهد شد.


چراکه  با انحصاری شدن علم تنها فرزندان یک طبقه محدود، امکان تحصیل در مدارسی را خواهند داشت که آن مدارس شرایط را برای ورود به دانشگاه‌های برتر و سپس عرصه مدیریتی کشور را تسهیل خواهد کرد و سپس همان فرزندان بلوغ رسیده همچنان قدرت و ثروت را در خانواده خود محصور خواهد کرد. 


حال جریان‌های مدعی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی با توجیه سیری ناپذیریشیان در افزایش مدارس خصوصی را چگونه با منطق زیر تطبیق می‌دهند. 


ما أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَىٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ. (آنچه را خداوند از اهل آبادى‌ها به رسولش بازگرداند، پس براى خدا و براى رسول و براى خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و در راه ماندگان است تا (اين اموال) تنها ميان ثروتمندان شما در گردش نباشد).


آموزش و پرورش اگر بناست اسلامی باشد باید به این روند تبعیض آمیز پایان دهد. مطالبه جنبش دانشجویی توقف فرآیند خصوصی سازی مدارس، ارتقای کیفیت آموزشی مدارس تمام مناطق کشور و زمینه سازی تحقق آموزش رایگان طبق اصل 130 قانون اساسی است.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر