صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۵۳ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸
دهقانی فیروزآبادی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز:

معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد سیستمی فعال و چابک است/ این معاونت دارای آیین‌نامه‌های دست‌و‌پا‌گیر نیست

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این معاونت سیستمی فعال و چابک است که دارای آیین‌نامه‌های دست‌و‌پا‌گیر نیست.
کد خبر : 443504

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی امروز در جلسه تبیین سیاست‌های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در واحد تبریز، گفت: هر سیستمی که ایجاد می‌شود برای این است که به نیازی پاسخ دهد وگرنه کار نمی‌کند.


دهقانی فیروزآبادی گفت: بعد از انقلاب اسلامی، کشور از نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری تبدیل شد و وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ادارات زیادی ایجاد شد که به نیروی انسانی زیادی نیاز داشتند، بنابراین به‌طور ناگهانی بازار بسیار بزرگی در دهه‌های 60 و 70 برای شغل‌های دولتی ایجاد و هر کسی که سواد دانشگاهی داشت، استخدام شد.


وی ادامه داد: در آن دوره احساس شد که مردم مشتاق آموزش عالی هستند و از طرفی دانشگاه‌های دولتی نمی‌توانند این نیاز را پوشش دهند، بنابراین بحث ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد و با موافقت امام خمینی(ره) این دانشگاه تأسیس شد.


دهقانی فیروزآبادی گفت: هم اکنون آماری که از ادارات دولتی و سازمان‌های کشور در دست داریم، نشان می‌دهد که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کارشناسان و نیروهایی که در ادارات و وزارتخانه‌ها کار می‌کنند، فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی هستند.


وی افزود: اوایل تأسیس، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه نسل اول بود که هدفش تربیت نیروی دیوان سالار و دادن سواد دانشگاهی به مردم بود.


وی ادامه داد: پس از مدتی با گسترش صنایع مختلف، یکی از نیازهای اصلی جامعه، تربیت نیروی پژوهشگر شد و دانشگاه آزاد اسلامی هم یکی از بزرگ‌ترین مشتری های تربیت نیروی پژوهشگر بود، بنابراین برای توسعه خود و رفع نیازهای جامعه اقدام کرد.


وی اظهار کرد: مأموریت دانشگاه‌های نسل دوم یا همان دانشگاه‌های پژوهشی این بود که پژوهشگر به جامعه تحویل دهند، بنابراین با اصلاح ساختار دانشگاه‌‌های نسل اول و تغییر از فاز دانشگاه آموزش محور به دانشگاه پژوهش محور ، ایجاد رشته‌های کارشناسی ارشد و دکتری و تأسیس مراکز تحقیقاتی، پژوهشگاه‌ها و آزمایشگاه‌‌ها، دانشگاه‌ها و از جمله دانشگاه آزاد اسلامی کارکرد خود را دوباره به‌دست آوردند.


معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: اما امروز متأسفانه پژوهشکده‌ها دیگر نیاز به جذب نیرو ندارند و دانشگاه‌ها کارکرد اجتماعی خود را از دست داده و صرفاً مدرک تولید می‌کنند و کارکرد دیگری به جز کسب اعتبار اجتماعی ندارند.


وی گفت: آقای دراکر دانشمند معروف در سال 1997 در مقاله‌ای بیان کرد که در 30 سال آینده، دانشگاه‌های بزرگ دنیا بناهای یادبود خواهند بود.


مأموریت دانشگاه‌های نسل سوم از تربیت محقق به پرورش کارآفرین تغییر کرده است


دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: هم اکنون ما در مرحله تغییر دانشگاه‌ها از نسل دوم به نسل سوم هستیم. مأموریت دانشگاه‌های نسل سوم از تربیت محقق به پرورش کارآفرین تغییر کرده است.


وی گفت: مفاهیمی نظیر شتاب دهنده، مرکز رشد، پارک علم و فناوری، مفاهیمی است که دانشگاه‌های بزرگ دنیا طی سی سال پیش برای تغییر از دانشگاه نسل دوم به نسل سوم اقدام به ایجاد آن‌ها کردند.


دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: با این‌که در دانشگاه‌های کشور ما هم برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم چنین مراکز تحقیقاتی متعدد حتی بیشتر از دانشگاه‌های دیگر کشورها ایجاد شده، اما متأسفانه نتیجه و خروجی قابل توجهی نداشته است.


وی با بیان این‌که ورودی دانشگاه نسل سوم آدم نیست، بلکه تیم 4 و 5 نفره است، گفت: دانشگاه نسل اول و دوم استاد دارد، اما دانشگاه نسل سوم مربی دارد و یک تیم را در شتاب دهنده‌ها به‌وسیله مربی پرورش می دهد.


معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تیم توسط شتاب دهنده و به وسیله مربی تبدیل به یک شرکت نوپا می شود. شرکت نوپا مثل فارغ التحصیل کارشناسی است که وارد مرکز رشد شده و در این مرکز همانند دوره کارشناسی ارشد با راهنمایی استاد یاد می‌گیرد که چطور به‌صورت شرکتی بیزینس انجام دهد.


دهقانی فیروز آبادی بیان کرد: سپس با پیدا کردن استاد سرمایه گذار بیزینس خود را از مرکز رشد وارد پارک علم و فناوری می‌کند و در این پارک هم با راهنمایی استاد سرمایه گذار به شرکت ثروت ساز تبدیل می‌شود و در این مرحله است که از پارک خارج شده و خودش قادر است این چرخه را مدیریت کند.


وی در پایان با اشاره به فعالیت‌های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم گفت: این معاونت، سیستمی فعال و چابک است که دارای آیین‌نامه‌های دست‌و‌پا‌گیر نیست. هم‌چنین این دانشگاه دانشکده ندارد، بلکه دارای سرای نوآوری است. ذیل هر سرای نوآوری، مرکز رشد، شتاب دهنده و پارک علم و فناوری فعالیت خواهند داشت.


انتهای پیام/4127/


انتهای پیام/

ارسال نظر