صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۳ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴
در مراسم بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان و روز خانواده:

فانی: اختیارات مدرسه باید افزایش یابد/ مدارس باید کانون تربیتی محله شوند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معتقدیم اختیارات مدرسه باید افزایش پیدا کند، گفت: مدارس باید در مناطق کانون تربیتی محله شوند.
کد خبر : 44336

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان و روز خانواده با بیان اینکه ما در آموزش و پرورش با راهبرد ارتقاء کیفیت به دنبال تحقق 5 سیاست هستیم که یکی از آنها سیاست توسعه مشارکت در آموزش و پرورش است، اظهار کرد: ما اعتقاد داریم که آموزش و پرورش به دلیل گستردگی و همچنین کیفیت و اهمیت امری نیست که تنها توسط یک وزارتخانه اداره شود.


وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند آموزش و پرورش 40 میلیون مخاطب دارد، افزود: این 13 میلیون دانش آموزی که در مدارس در حال تحصیل هستند به تعبیری طی 10 تا 20 سال آینده عهده دار وظایف این مملکت می‌شوند به همین منظور هیچ سازمانی به اندازه آموزش و پرورش دارای اهمیت نیست و به طور حتم رئیس جمهور 20 سال آینده ایران از میان همین دانش آموزان انتخاب می‌شود.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این موضوع که ظلم است یک وزارتخانه صفر تا 100 اداره این ماموریت را برعهده داشته باشد، تصریح کرد: توسعه مشارکت یکی از سیاست‌های ما در آموزش و پرورش است تا اولیای دانش آموزان، معلمان، مردم، نهادهای دولتی و نهادهای غیر دولتی همه به آموزش و پرورش کمک کنند زیرا بالاترین سرمایه هر پدر و مادری، فرزندش است و اولیا نیز انگیزه بسیار بالایی برای کمک دارند.


وی با اشاره به دومین سیاست که تمرکززدایی در آموزش و پرورش است، عنوان کرد: تمرکززدایی در آموزش و پرورش به تعبیری عمیق‌تر متن‌محوری است. ما اعتقاد داریم باید اختیارات مدرسه افزایش پیدا کند و مدارس کانون تربیتی محله شود و این یک سیاست جدی است.


وزیر آموزش و پرروش با بیان اینکه پیوند بین خانه و مدرسه با توجه به تحولاتی که در محیط شاهد هستیم یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد:‌ اولیا سرمایه بسیار بزرگی هستند که کمتر در آموزش و پرورش از آن استفاده کرده‌ایم و باید به آن توجه کنیم و بحث مشارکت‌پذیری اولیا و از آن بالاتر مشارکت‌جویی مربیان و مدیران موضوعی است که باید در اولویت آموزش و پرورش قرار گیرد.


فانی ادامه داد: بیش از پیش هماهنگی، همیاری، همکاری و هم‌رأیی بین مدرسه و خانواده طلب می‌شود که البته موانعی نیز در این مسیر وجود دارد که بخشی در اولیا و بخشی در آموزش و پرورش است و هنوز مدیران مدارسی داریم که اعتقاد به انجمن اولیا و مربیان ندارند.


وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه همکاری اولیا با مدرسه فقط در زمینه‌های مالی خلاصه نمی‌شود، اضافه کرد: بسیاری از توانمندی‌ها را اولیا به لحاظ تخصصی و فنی دارند که می‌توانند به مدرسه کمک کنند و باید اول مدیران ما باور کنند که مدرسه به تنهایی قادر به تربیت نیست و دوم اینکه اولیا باید بپذیرند که تربیت فرزندشان اولویت اول آنها است و آن را باور کنند و باید به مدرسه نزدیک‌تر شوند.


وی با اشاره به آموزش خانواده ها توسط انجمن اولیا و مربیان ادامه داد: خانواده‌ها نیاز به اصلاح ساختاری فکری و فرهنگی دارند که یکی از نهادها که می‌تواند در این زمینه کمک کند انجمن اولیا و مربیان است.


فانی ضمن بیان چند توصیه تصریح کرد: مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده باید فعال شوند و این موضوع نیز باید در انجمن اولیا و مربیان دنبال شود. همچنین حضور فعال‌تر اولیا در مدارس باید افزایش پیدا کند و در کنار فعالیت‌های مختلف اولیا حضور در مدرسه را در نظر بگیرند چرا که تربیت اصلی در اختیار خانواده‌هاست و تعامل بین خانه و مدرسه در تربیت موثر‌تر است.


وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: توصیه سوم حضور رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی در تربیت دانش‌آموزان و تقویت ارتباط با پیوند اولیا و مدرسه است و تقاضا داریم رسانه‌ها به کمک تعلیم و تربیت فرزندان این کشور بشتابند تا نسلی مومن، متخصص و موثر برای اداره کشور تربیت کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر