صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۳۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸
آنا گزارش می‌دهد؛

دل بچه‌های مناطق سیل‌زده از باران می‌لرزد/ بارش‌ها در غرب کشور می‌تواند سیلاب ایجاد کند

درحالی‌که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است امسال هیچ دانش‌آموزی در مناطق سیل‌زده بدون مدرسه نمی‌ماند؛ اما هنوز تعداد زیادی از این دانش‌آموزان مجبورند در کانکس درس بخوانند و سرما در این روزهای پاییزی آن‌ها را آزار می‌دهد.
کد خبر : 442405

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- ملیحه محمودخواه؛ سیل فروردین‌ماه امسال بیش از 800 میلیارد تومان هزینه تنها برای بازسازی مدارس سیل‌زده روی دست دولت گذاشت. اعتباراتی که با ورود خیرین تا حدود زیادی پرداخته و ساخت مدارس آغاز شد.


چندی پیش وزیر آموزش و پرورش در نشستی خبری اعلام کرد، تمامی مدارسی که در مناطق سیل‌زده نیاز به تعمیر و مرمت داشته‌، بازسازی‌ شده‌اند و مدارسی هم که نیاز به بازسازی کامل داشته‌اند تا شروع سال تحصیلی 1400-1399 ساخته می‌شوند.


بااین‌حال امسال برخی از دانش‌آموزان نتوانستند در سال تحصیلی را در ساختمان مدرسه آغاز کنند و حضور در کانکس‌های تعبیه‌شده به جای کلاس درس، طعم تلخ شروع سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان برخی مناطق سیل‌زده بود.


این اتفاق با شروع فصل پاییز و شروع بارندگی‌ها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است، زیرا با هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال جاری شدن سیلاب در بسیاری از نقاط کشور خصوصاً مناطق غربی که سیل ابتدای سال‌ جاری بسیاری از آن مناطق را تحت تأثیر قرار داده است، بازهم باید شاهد حوادث تلخی باشیم که بخشی از آن به روند تحصیلی دانش‌آموزان این مناطق آسیب خواهد زد.


همه مدارس تعمیری بازسازی شدند


مهرالله رخشانی‌مهر در گفتگویی که با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش خبرگزاری آنا داشت از وضعیت مناسب مدارس در مناطق سیل‌زده سخن گفت و افزود: در مناطق سیل‌زده همه مدارسی که دچار آسیب شده و نیازمند تعمیر بودند، ساماندهی شدند.


وی افزود: در استان خوزستان مدارس آسیب‌دیده بیشتر از آمار مدارس تخریبی بود که بیشتر آن‌ها تعمیر شد و اکنون در حال ساخت مدارس خیرساز در روستاهای سیل‌زده استان هستیم.


رخشانی‌مهر درباره وضعیت مدارس سیل‌زده در استان لرستان نیز افزود: همین اتفاق برای لرستان نیز افتاد و اکنون مدرسه‌ای که نیاز به تعمیر داشته باشد نداریم. در حال حاضر تنها ساخت مدارس بالای 6 کلاس ادامه دارد و امیدواریم تا پایان سال 98 ساخت آن‌ها نیز به پایان برسد.


 رئیس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به مدارسی که هنوز ساخته نشده‌اند، اضافه کرد: مشکلی که ما در برخی از روستاها برای ساخت مدرسه با آن روبه‌رو شدیم این بود که سیل در برخی از مناطق محل روستا را جابه‌جا کرد و به همین دلیل نتوانستیم جانمایی مناسبی برای ساخت مدارس داشته باشیم. برای این مدارس چاره‌ای نداریم جز اینکه در جای مناسب، مدرسه جدید را بنا کنیم.


وی وضعیت استان گلستان را نیز خوب ارزیابی کرده و معتقد است در این استان نیز مدارس تعمیری وجود ندارد و در حال حاضر سازمان نوسازی مدارس در این مناطق در حال ساخت مدارس تخریبی است.


رخشانی مهر با تأکید بر اینکه مدارس بعد از سوله‌های بحران باید محکم‌ترین بنا را ازنظر ساختمانی داشته باشند، تأکید کرد: با این توضیح نباید انتظار دشت یک مدرسه 20 کلاسه در طول مدت چهار ماه ساخته شود و ساخت این‌گونه مدارس حداقل یک سال زمان نیاز دارد.


رئیس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به اینکه تلاش‌های شبانه‌روزی برای ساخت مدارس در مناطق سیل‌زده ادامه دارد، تأکید کرد: امیدواریم تمامی مدارس در حال ساخت این استان‌ها تا شروع سال تحصیلی 1400-1399 به پایان برسد.


وی تأکید کرد:  بیش از 450 میلیارد تومان خسارت به مدارس مناطق سیل‌زده وارد شده است که با توجه به افزایش قیمت مصالح بیش از 800 میلیارد بودجه برای ساخت و تجهیز این مدارس نیاز است.


رخشانی مهر به وجود مدارس کانکسی هم اشاره کرد و افزود: این مدارس در جاهایی ساخته‌ شده‌اند که امکان ساخت مدرسه وجود نداشته و امکان جابه‌جایی مصالح هم نبوده است. زیرا در برخی از مناطق مسیرهای عبور و مرور از بین رفته و برای آنکه دانش‌آموزان بتوانند سال تحصیلی را آغاز کنند ناگزیر از استفاده از کانکس بوده‌ایم.


وی با اشاره به اینکه در کل کشور بیش از 5 هزار کلاس کانکسی داریم، خاطرنشان کرد: برخی از این کلاس‌ها از سال‌ها قبل بوده‌اند و تعداد کمی از آن‌ها را نیز مجبور شدیم در مناطق سیل‌زده به کار ببریم.


صحبت‌های این مقام وزارت آموزش و پرورش در حالی مطرح است که برخی از خانواده‌های سیل‌زده می‌گویند نبود شرایط تحصیل سبب شده دانش‌آموزان‌شان ترک تحصیل کنند و یا در برخی مناطق برای رفت و آمد به مدارس تردد سخت و دشواری داشته باشند.


طبق آمار رسمی، در جریان سیل فروردین ماه امسال ۱۱۴ مدرسه در خوزستان آسیب دیده‌اند که از این تعداد ۳۵ مدرسه "کاملاً تخریبی" بوده‌اند.


امکان جمع آوری مدارس کانکسی در مناطق عشایری وجود ندارد


بابک نوری‌زاد هم در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درخصوص وضعیت مدارس کانکسی در مناطقی که دچار حادثه شده‌اند، گفت: تصمیم داریم کلاس‌های کانکسی را جمع‌آوری کنیم اما در برخی از مناطق عشایری این امکان وجود ندارد.


وی افزود: در مسجدسلیمان به دلیل شرایطی که زلزله ایجاد کرده بود مجبور شدیم چند کانکس برای تشکیل کلاس درس در این شهر قرار دهیم.


مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد:‌ یکی دیگر از مشکلاتی که ما در این بخش با آن روبه‌رو هستیم فرسودگی زیاد مدارس است؛ برخی از این مدارس استانداردهای لازم را ندارند و باید تخریب و بازسازی شوند.


113 مدرسه در لرستان باید ساخته شود


رضا زینی‌وند، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نیز در گفتگو با خبرگزاری آنا گفت: بر اثر وقوع سیل در ابتدای امسال 113 مدرسه در این استان تخریب شده‌اند باید بازسازی شوند.


وی با بیان اینکه هیچ مدرسه کانکسی در این مناطق سیل‌زده لرستان وجود ندارد و مدارس احداثی به صورت پیش‌ساخته هستند، اظهار کرد: برای اینکه دانش‌آموزی از تحصیل جا نماند بیشتر مدارس دوشیفته شده تا سایر پروژه‌های نیمه‌تمام به پایان رسیده و همه مدارس برای استفاده دانش‌آموزان آماده شود.


حل مشکلات دانش‌آموزان در مناطق سیل‌زده موضوعی نیست که بتوان از کنار آن به‌راحتی عبور کرد زیرا پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی خبر از بارش‌های سیل‌آسا در این مناطق می‌دهد و دوباره شرایط زندگی برای مردمی که در حال حاضر به حضور در کلاس‌های کانکسی هم راضی هستند سخت‌تر می‌شود، شرایطی که در حال حاضر برای پایتخت‌نشینان قابل‌تصور نیست.


بنابراین ضرورت رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده ایجاب می‌کند هرچه سریعتر تدابیری اندیشیده شود تا این دانش‌آموزان به جز غم از دست دادن خانه و کاشانه‌شان، مشکل دیگری نداشته باشند و همچون سایر محصلان کشور آینده خود را در کلاس‌های درس جستجو کنند، اقدامی که همت عالی مسئولان را می‌طلبد.


انتهای پیام/4087/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر