صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۸
پرونده برنامه محوری احزاب-4/عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفتگوی مشروح با آنا:

احزاب و ائتلاف‌ها کرکره تبلیغاتی‌ در زمان انتخابات هستند/ خودخواهی دامن احزاب را گرفته است

فعال سیاسی اصلاح‌طلب دلیل اصلی نبود کارایی حزب در ایران را خودمحوری اعلام کرد و احزاب کشور را کرکره تبلیغاتی گروه یا افراد خاص برای شب انتخابات دانست.
کد خبر : 442310

عبدالله ناصری در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با بیان این‌که فرهنگ تحزب در کشورهایی توسعه و فراگیر می‌شود که توسعه سیاسی و مختصات دموکراسی نهادینه شده باشد، اظهار کرد: «متأسفانه در کشورمان بیش از 200 حزب فعال هستند که این نه‌تنها مصداق توسعه‌یافتگی سیاسی نیست، بلکه نشانه‌ای از توسعه‌نیافتگی سیاسی و نهادینه نشدن دموکراسی است».


کسب قدرت و تأمین منافع شخصی به اسم کار حزبی


او با اشاره به این‌که بسیاری از مؤسسان احزاب، هدفشان از تأسیس حزب جدید پیگیری اهداف خاص سیاسی است، گفت: «آن‌ها به‌جای این‌که بخواهند فرهنگ حزبی را در کشور نهادینه کنند، بیشتر رویکرد قدرت‌محور و منافع‌محور به حزب دارند».


عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان افزود: «بسیاری از این احزاب که تأسیس می‌شوند دارای نشریه هستند و تعداد تیراژ این نشریه‌ها کمتر از 35 هزار است؛ لذا وقتی در شرایط توسعه رسانه‌های نوین و استفاده فراگیر و روزمره مردم از رسانه‌های نوین، نشان می‌دهد وقتی نشریه‌ای متعلق به یک حزب، کمتر از 35 هزار تیراژ دارد، آن حزب از اثرگذاری ناچیز سیاسی و اجتماعی برخوردار است».


آیا دریافت یارانه دولتی آفت توسعه فرهنگ تحزب است؟


ناصری درباره این‌که دریافت یارانه دولتی از سوی احزاب یک آفت برای رشد تحزب محسوب می‌شود، گفت: «بسیاری از احزاب موجود فقط بازو یا سلسله تبلیغاتی گروه خاصی هستند که درون‌گروهی فعالیت می‌کنند».


به گفته او؛ تعداد احزابی که فرهنگ تحزب را توسعه می‌دهند و واقعاً دموکراسی‌خواهانه در حزب رفتار می‌کنند از تعداد انگشتان دست هم کمتر است.


خودخواهی دامن احزاب را گرفته است


فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که از گذشته تاکنون احزاب کشور یک رویه را طی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: «از همان ابتدا این احزاب یک سری افراد و تصمیم‌گیرندگان ثابت داشتند و اجازه نمی‌دهند به‌راحتی افراد جدید وارد شورای مرکزی حزب شود یا حتی نمی‌گذارند دامنه اجتماعی احزاب از یک تعدادی فراتر رود تا به‌راحتی بتوانند تصمیمات فردی مورد نظر خودشان را بگیرند».


ناصری اضافه کرد: «شورای مرکزی و اعضای ثابت احزاب به‌خاطر این‌که منافع و مطامع شخصی خود را پیگیری کنند، اجازه نمی‌دهند تا دامنه تأثیرگذاری اجتماعی آن‌ها از یک حدی بالاتر برود و این مشکل هم در میان احزاب اصول‌گرا وجود دارد و هم در میان احزاب اصلاح‌طلب».


او با تأکید بر این نکته که بسیاری از احزاب کوچک قائل به فرد هستند، گفت: «برای مثال اگر شخصی که به عضویت حزبی درآمده و امکانات فراوانی را به همراه خود به درون آن حزب آورده است، به‌عنوان دبیرکل انتخاب نشود، امکانات خود را از حزب خارج می‌کند و عملاً با این کار حزب تعطیل می‌شود».


75 درصد احزاب؛ کرکره تبلیغاتی گروهی خاص


عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان یادآور شد: «از 200 حزبی که در کشورمان وجود دارند، 95 درصد آن احزاب کوچک هستند و از این 95 درصد، حدود 75 درصد اصلاً به‌معنای واقعی کلمه، ساختار حزبی ندارند یا حتی حزب محسوب نمی‌شوند، بلکه یک کرکره تبلیغاتی‌ هستند تا بتوانند در آستانه انتخابات از طریق نشریه‌ای با تیراژ اندک به تبلیغات گروه یا فردی خاص بپردازند و عملاً در سایر روزهای سال هم هیچ‌گونه فعالیتی به غیر از چاپ نشریه ندارند».


چرا حزب عدالت و توسعه در ترکیه موفق شد؟


ناصری با اشاره دلیل موفقیت احزاب مطرح در کشورهای دارای فرهنگ تحزب گفت: «دلیل این‌که حزب عدالت و توسعه در جمهوری ترکیه توانسته موفق شود به خاطر این است که این حزب هرگز رویکرد سیاسی و قدرت‌محور به تحزب و فعالیت‌های حزبی نداشته و فقط رویکرد اجتماعی به حزب داشته است و فعالیت‌های مدنی فراگیری را در دستور کار خود قرار داد و به واسطه آن موفق شد در سرتاسر ترکیه حمایت‌های قابل توجه مردمی را جلب کند و پس از فعالیت‌های گسترده اجتماعی بود که توانست قدرت سیاسی را به دست بگیرد، اما متأسفانه چنین احزابی با این رویکرد در ایران وجود ندارد».


او بیان کرد: «احزابی که دارای راهکار برون‌رفت از مشکلات و راهکار توسعه‌ای پیشنهاد می‌دهند، علاوه بر این‌که خودشان آکنده از نخبگان و کارشناسان مطرح هستند، اصرار دارند از کارشناسان بیرون از حزب هم استفاده کنند که این شرایط فقط در دو یا سه حزب موجود در کشورمان دیده می‌شود».


عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به انجام ائتلاف‌ها میان احزاب خاطرنشان کرد: «چون احزاب فراگیر و تأثیرگذار در کشور وجود ندارد، هر دو جبهه سیاسی مجبور هستند که در آستانه انتخابات ائتلاف شکل دهند و پس از اتمام انتخابات شاکله و ساختار خود را از دست می‌دهد».


ناصری افزود: «ائتلاف هرگز عاملی بر تأثیرگذاری و فراگیری حزب محسوب نمی‌شود، مگر این‌که در درون ائتلاف، احزاب بزرگ تصمیم بگیرند در هم ادغام شوند و یک حزب جامع و فراگیر را به‌وجود آورند، اما فعلاً شرایط این نوع ائتلاف بنا به شرایط منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای در میان احزاب کشورمان وجود ندارد».


انتهای پیام/4079/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر