صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۱:۰۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۸

چگونه بودجه خود را مدیریت کنیم؟

شاید بتوان گفت که یکی از سخت‌ترین کار‌ها در جهان یکی کردن دخل و خرج است! اینکه بتوانید با توجه به بودجه‌ای که دارید دست به خرید و پرداخت هزینه‌های مختلف بزنید کمی کار سختی است و باید برای آن دقت بالایی به کار برد.
کد خبر : 442088

به گزارش گروه رسانه‌های‌دیگر خبرگزاری آنا، شاید بتوان گفت که یکی از سخت‌ترین کار‌ها در جهان یکی کردن دخل و خرج است! اینکه بتوانید با توجه به بودجه‌ای که دارید دست به خرید و پرداخت هزینه‌های مختلف بزنید کمی کار سختی است و باید برای آن دقت بالایی به کار برد.


بسیاری از افراد توصیه می‌کنند که پول خود را از کارت اعتباری بیرون آورده و به صورت نقد خرج کنید. این کار باعث می‌شود که ترس از خرج کردن یا بهتر است بگوییم ولخرجی در شما شکل بگیرد و دست به خرج تمامی پولتان نزنید، اما باید اعتراف کرد کمی که این کار را انجام دهید، در خواهید یافت که شاید خرج کردن پول نقد خیلی راحت‌تر از کارت اعتباری خواهد بود!



پس چه باید کرد؟ در این مطلب همراه ما باشید تا ببینیم که چگونه می‌توان بودجه خود را مدیریت کرد.


دریافتی‌های خود را یادداشت کنید


اگر دقیقاً نمی‌دانید که دریافتی‌هایتان چقدر است طبیعتاً نمی‌توانید دخل‌وخرجتان را باهم یکی کنید، پس هر چه زودتر دفترچه‌ای تهیه کنید و پایه حقوق و درآمدی را که هرماه دریافت می‌کنید یادداشت نمایید، یادتان باشد این میزان، پایه حقوق و درواقع کمترین دریافتی شما در طول ماه است، پس اگر هرچقدر بیشتر از این نیز دریافت کنید طبیعتاً شرایطتان بسیار بهتر از چیزی که برنامه‌ریزی می‌کنید خواهد بود، بنابراین بهتر است که دریافتی‌هایی که در طول هرماه کمتر و بیشتر می‌شوند را لحاظ نکنید و فقط و فقط به پایه حقوقتان بپردازید.


مخارج و هزینه‌هایتان را بنویسید



یادداشت‌های خود را کامل کنید. در یک ستون اجاره خانه ماهیانه، اجناسی که باید در طی ماه خریداری کنید، پرداختی‌های ماشین، هزینه‌های رفت‌وآمد، قسط‌ها و هر هزینه ثابت ماهیانه‌ای که دارید را به‌طور دقیق یادداشت نمایید. سعی کنید هیچ‌چیزی را کم‌وزیاد نکنید و دقیقاً به همان اندازه‌ای که هست بنویسید تا مخارج به‌صورت دقیق و برنامه‌ریزی‌شده‌ای برایتان مشخص باشند.


 


حالا به سراغ ستون دوم بروید. در این ستون مخارج و هزینه‌های غیرضروری‌تان را یادداشت کنید. این موارد دقیقاً همان‌هایی هستند که می‌توانید بی‌خیالشان شوید، اما نمی‌خواهید! چیز‌هایی مثل هزینه باشگاه، تفریحات و...


در ستون سوم یا همان ستون آخر به سراغ هزینه‌هایی بروید که تقریباً بیهوده هستند و می‌توانید آن‌ها را در صورت لزوم کنار بگذارید، چیز‌هایی مثل رستوران، بلیط سینما و... این موارد را در طول ماه بررسی کنید و هزینه‌ای که باید بابتشان بپردازید را به‌صورت دقیق یادداشت نمایید.


همه‌چیز را بسنجید


حالا به سراغ لیستی که تهیه‌کرده‌اید بروید و مجموع هرکدام از ستون‌ها را پایین آن‌ها یادداشت کنید. بعد به سراغ دریافتی و حقوق پایه‌تان بروید و ببینید که آیا با آن همخوانی دارد یا نه؟ اگر ندارد باید کمی در برنامه‌ریزی‌هایتان دست ببرید. اگر هزینه‌ها و پرداختی‌هایتان از چیزی که در طول ماه دریافت می‌کنید بیشتر است باید به سراغ لیست پرداختی‌هایتان بروید و کمی با آن‌ها بازی کنید. موارد غیرضروری را حذف کرده و یا تغییراتی در آن ایجاد کنید. اگر نمی‌خواهید از باشگاه خود بزنید می‌توانید به‌جای آن به مقدار کمتری به رستوران بروید. اگر برنامه تئاتری در این ماه هست که تصمیم دارید حتماً به تماشای آن بروید، می‌توانید درازای آن اشتراک‌های اینترنتی خود را حذف کنید.


شما می‌توانید لیست خود را بالا و پایین کنید تا به دخل‌وخرجی همخوان برسید. البته موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود و هنوز کار‌های دیگری نیز هست که باید انجام دهید.


اینکه فقط دخل‌وخرجی یکسان داشته باشید کافی نیست! شما باید مخارجتان را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که در پایان ماه مقداری پول برای پس‌انداز برایتان باقی‌مانده باشد، بنابراین باید یک‌بار دیگر به لیست خود برگردید و تا جای ممکن هزینه‌های غیرضروری را حذف کنید. ببینید که در ماه چقدر می‌خواهید که پس‌انداز کنید. آیا می‌خواهید که پول خود را جمع کنید تا یک‌خانه بخرید و یا همین‌که یک برنامه مناسب برای سفر بچینید برایتان کفایت می‌کند؟ انگیزه و هدف خود را به‌طور کامل مشخص کنید و بعد وارد مرحله پس‌انداز کردن بشوید.


بهتر است با خودتان سخت‌گیر باشید و آن چیزی را که ضروری نیست واقعاً نادیده بگیرید. شاید بتوانید به‌جای آنکه با خودروی شخصی‌تان بروید از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. شاید بتوانید به‌جای استفاده از تاکسی هزینه‌ها را صرفه‌جویی کرده و با اتوبوس به مقصد خود برسید، پس با خودتان صادق باشید و با برنامه پیش بروید.


دست‌به‌کار شوید



اکنون‌که بررسی‌ها را انجام داده‌اید و اعداد و ارقام مخارجتان را در دست دارید وقت آن می‌رسد که وارد عمل شوید. اولین کاری که باید انجام دهید آن است که صورت‌حساب‌های ضروری را پرداخت کنید و بعد هر چه باقی ماند را پس‌انداز نمایید. توصیه ما این است که برای پس‌انداز کردن دو حساب بانکی جداگانه داشته باشید، یکی را برای حساب پرداختی‌های ضروری کنار بگذارید و دیگری را برای سرگرمی‌ها و پرداختی‌های غیرضروری. با این کار می‌توانید مدیریت بهتری بر روی هزینه‌ها و پرداختی‌هایتان داشته باشید.


وقتی پرداختی‌های ضروری را انجام دادید می‌توانید مقداری از باقی‌مانده دریافتی خود را به‌حساب پس‌انداز و یا پرداختی‌های غیرضروری مثل سرگرمی‌هایتان واریز کنید. با این کار تکلیفتان مشخص خواهد شد که تا چه میزان می‌توانید به‌حساب خود دست ببرید و پولتان را خرج کنید.


صرفه‌جویی کنید


طبیعتاً اگر بخواهید پول خود را خرج کنید حتی می‌توانید به قران آخر آن‌هم رحم نکنید! اما باید کمی هوشمندانه‌تر عمل کنید و مدیریت و صرفه‌جویی در پرداخت هزینه‌ها را از یاد نبرید، برای مثال شما می‌توانید از خیر خریدن یک گلدان گران‌قیمت بگذرید و به‌جای آن‌یک شام لذت‌بخش و به‌مراتب کم‌هزینه‌تر در کنار خانواده‌تان داشته باشید.


خوبیِ کارت‌های اعتباری آن است که هزینه دقیقی از پرداختی‌ها و البته مانده‌حساب شما ارائه می‌دهد و با این کار تکلیف شمارا روشن می‌کند. توصیه ما این است که از این امکانات استفاده کرده و تا جای ممکن از هزینه‌های اضافی دست بکشید. صرفه‌جویی کردن به شما کمک می‌کند که بتوانید بعد‌ها پول خود را صرف هزینه‌های لذت‌بخش‌تری مثل سفر، خرید وسایل خانه و... کنید.


 


بهتر است با خودتان صادق باشید و سعی کنید که با بررسی دقیق‌تر در رابطه با بودجه و دریافتی‌های خود و البته کنترل مخارجتان برای داشتن زندگی راحت‌تر و آسوده‌تری تلاش کنید. قطعاً باوجود هزینه‌های بالای زندگی در این روز‌ها و البته گرانی محصولات، این کار کمی سخت به‌حساب می‌آید، اما قطعاً شدنی است!


منبع: livingly


انتهای پیام/


 


انتهای پیام/

برچسب ها: بودجه مالی مدیریت
ارسال نظر