محصول فناور گردگیر نانو چگونه ساخته شد؟/ گرههای کور اداری در مسیر تولید دانشبنیان
گروه استانهای خبرگزاری آنا - داوود دهقانی محمودآباد؛ صنعت خودرو ازجمله صنایع وارداتی به کشور است که عمر چندانی ندارد و با پیکان شناختهشده است هرچند پیش از انقلاب و پس از آن خودروهای مختلف از سایر کشورها به کشور وارد میشد و مورد استفاده مردم قرار میگرفت؛ اما غالب مردم از خودرو پیکان استفاده میکردند که حاصل مونتاژ در داخل بود.
در این روند البته صنعتگران و مبتکرانی بودند که با توجه به وضعیت داخل کشور تغییراتی در ساختار و بدنه خودروهای سبک و سنگین ایجاد کردند که نمونه بارز و شاخص آن مرحوم اصغر قندچی بود که چندی پیش به رحمت خدا رفت. بعد از آن نیز تولیدکنندگان ایرانی بودند که قطعات و بخشهای مختلف خودرو را تولید کردند که با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده است.
دانشگاه آزاد اسلامی با عبور از چند نسل دانشگاهها در مسیر دانشگاه کارآفرین و حل مشکل گام گذاشته و به جرگه نسل سوم و چهارم دانشگاهها ورود کرده است و با ایجاد مراکز رشد و سراهای فناوری سعی در پوشاندن جامه عمل به کارآفرینی و تولید ثروت از محصولات دانشبنیان دارد.
مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه - مجلسی ازجمله مراکز رشدی بوده که توانسته دستاوردهای مختلف علمی و نانو تولید کند و گردگیر پلوس با فناوری نانو ازجمله این محصولات است.
رسول سروشنژاد خود را محقق و تولیدکننده در این زمینه معرفی میکند و در همکاری با مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه مجلسی به این فناوری دست پیداکرده و موفق به تولید این محصول شده است.
این محقق و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار میکند: «در ساخت و تولید تجربه بالایی دارم و سازنده قالبهای لاستیک و پلاستیک بوده و غیر از این محصول، صاحب اختراعها و ابتکارهای دیگری نیز هستم.»
زمان مصرف پایین گردگیر معمولی دلیل رویآوری به محصول نانوفناوری
وی میافزاید: « ازآن جاییکه مدتزمان مصرف و استفاده از گردگیر پلوس خودرو پایین بود -بین پنج ماه تا یک سال- و یکی از معضلات بازار و مصرفکنندگان بود به فکر ساخت این محصول افتادم و با دانشگاهیان تیمی تحقیقاتی تشکیل دادیم و فعالیت خود را آغاز کردیم.»
این کارشناس ساخت قطعات خودرو یادآور میشود: «با شناسایی نقاط ضعف گردگیر پلوس خودروی موجود در بازار بر روی ساخت این کالا با تکنولوژی خاص عاری از تمام آن عیبها و مشکلات تمرکز کردیم.»
به گفته سروشنژاد، آبوهوای مختلف و متنوع، مواد نفتی و روغنی و کششهایی که ایجاد میشود؛ ازجمله عوامل تأثیرگذار بر عمر گردگیر پلوس هستند.
وی خاطرنشان میکند: «با بررسی عوامل به این نتیجه رسیدیم برای تولید گردگیر پلوس باید از مواد جدید استفاده کنیم تا این عیبها برطرف شود و در یک دوره یکساله توانستیم این پروژه را به نتیجه برسانیم. وقتیکه طراحیها انجام شد تقریباً توانستیم با قالبسازی، تکنولوژی تولید اصلاحی گردگیرها را با این مواد خاص اجرا کنیم. در این روند قالبسازی با طرحهای مختلف انجام دادیم و در نهایت توانستیم روش اصلی را پیداکرده و بعد از آن ثبت اختراع صورت گرفت.»
گردگیر نانو برای نخستین بار در دنیا تولید شده است
به گفته سروشنژاد، این گردگیر با مواد اولیهای که در ساخت آن بهکاررفته برای نخستین بار در دنیا تولیدشده و میتوان ادعا کرد در شرکتهای بزرگ خودروسازی دنیا مانند BMW، بنز و تویوتا نیز نتوانستهاند گردگیری با این مواد تولید کنند.
وی میافزاید: «وقتی این گردگیر را تولید کردیم بعد از دو سال رقبای ما توانستند به این تکنولوژی دست پیدا کنند و شبیه این گردگیر تولید شد. این را هم باید اضافه کنم که ازنظر رنگ شبیه کالای ما بود و ازنظر مواد حدود چهار سال طول کشید تا به این تکنولوژی دست پیدا کنند.»
سروشنژاد درباره این محصول اظهار میکند: «محور گیربکس که به چرخها وصل میشود، میل محوری است که قدرت را از گیربکس به چرخها منتقل میکند، قسمت بلبرینگ مانند باید محافظ داشته باشد که گریس داخل آن بماند که اگر نباشد بعد از مدتی گردوخاک سر این گریسها میریزد و پلوس خراب میشود.»
وی در مورد مشکل گردگیرها که مورد استفاده عموم است، میافزاید: «معمولاً گردگیرهای موجود در ایران از جنس کامپانت لاستیک بود و اینها در مناطق سردسیر مثل ازنا و الیگودرز وقتیکه هوا سرد میشد و به منفی 30 میرسید، سرما داخل این گردگیرها نفوذ میکرد و یک قسمت از گردگیر کاملاً بریده میشد.»
سروشنژاد درباره عملکرد این گردگیرها در مناطق گرمسیر مانند استان خوزستان به آنا میگوید: «براثر شوک حرارتی که در محیط بود، بعد از مدتی اگر کسی به گردگیر نگاه میکرد، متوجه میشد که گردگیر حالت پوسیده مانند پیداکرده و درنتیجه خرد میشد و از بین میرفت و گریسها میریخت و بعد از یک هفته هم پلوس از بین میرفت.»
وی یادآور میشود: «مشکل دیگر ساخت گردگیرها موادهای موجود در بازار بود، همان کامپاند لاستیک که افراد غیرمتخصص فرمولیزه میکردند و دستور ساخت و ترکیب آن را افراد غیرمتخصص میدادند و بیشتر چینی بودند و کیفیت ثابتی نداشتند و چون مواد اولیه بدون کیفیت بود، ترکیب مناسبی به تولیدکننده نمیداد و اینها از دلایل وجود جنس بیکیفیت (گردگیر) در بازار بود.»
اشتغال مستقیم 10 نفر در تولید گردگیر نانو
این تولیدکننده قطعه خودرو میافزاید: «در ساخت این قطعه (گردگیر نانو) تمام مؤلفههایی که در این گفتار بیان کردم از قبیل کشش، سایش، تأثیرگذاری مواد نفتی، سرما و گرما مورد توجه و بررسی قرار گرفت و سعی کردیم بهترین جنس را در اختیار مصرفکننده قرار دهیم و به گواه خود مشتریان بهترین جنس در بازار توسط ما در حال تولید است.»
سروشنژاد با بیان اینکه در کنار کارگاه تولیدی ما حدود 10 نفر بهطور مستقیم شاغل هستند، خاطرنشان میکند: «در تولید محصول دانشبنیان گردگیر نانو، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه - مجلسی با این واحد تولیدی همکاری داشته و مشکلی که در این مسیر با آن مواجه بودیم تأمین مواد اولیه بود که در این راستا دستگاههایی مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز بهطور شایسته با ما همکاری نکرده و همکاری ندارند.»
گلایه محقق از مسئولان و گرههای کور اداری
این تولیدکننده بخش صنعتی میافزاید: «ظرفیت تولید این کالا بسیار بالاست منتهی همکاری نکردن در تأمین مواد اولیه ما را در بحران خیلی شدید قرار داده و برای حل این بحران به وزارتخانه بخش خودرو نیز مراجعه کردیم که همکاری نکردند و در این روند حدود هشت ماه مواد اولیه نداشتیم و هر چه به مسئولان مربوط در وزارتخانه التماس کردیم راه به جایی نبردیم.»
سروشنژاد با بیان اینکه کارشناسی از وزارت صنعت، معدن و تجارت در روند کار ما حضور داشت که با ما همکاری نمیکرد، یادآور میشود: «حتی برای برطرف کردن این مشکل به معاون وقت وزیر مراجعه کردم و با وجود دستورهای متعدد وی بر همکاری راه بهجایی نبردیم.»
وی میگوید: «کارمندان وزارت صنعت، معدن و تجارت کار خیلی خاصی نباید میکردند، درواقع وزارتخانه انحصار واردات مواد اولیه که باید در ساخت گردگیر از آن استفاده میکردیم را به یک شخص داده بودند و همین باعث ایجاد مشکل شده بود.»
در این بخش از گفتگو با ذکر این جمله که (این سخنان را برای تشریح وضعیت از قول کارشناس برای شما نقل میکنم، خاطرنشان میکند: «کارشناس مربوط با شنیدن سخنان ما در پاسخ گفت که وزیر سابق دستور دادهاند که واردات این مواد اولیه فقط باید توسط شخص موردنظر انجام شود و این انحصار توسط دستور وزیر صورت گرفته است.»
سروشنژاد اظهار میکند: «با دیدن این وضعیت خودم شخصاً واردکننده انحصاری مواد اولیه را پیدا کردم و در گفتگویی که با وی داشتم به من گفت در صورتی مجاز به دادن مواد اولیه به شما هستم که معرفینامه از وزارتخانه داشته باشید. بعد از گذراندن مراحل مختلف به همان کارشناس که مسئول بخش خودرو در وزارتخانه بود مراجعه کردیم و شرح ماوقع را گفتم در پاسخ من گفت که بروید مواد اولیه خود را وارد کنید که در پاسخش گفتم این مواد جزء مواد استراتژیک وارداتی و واردات آن سخت است و حدود 3 تا 4 ماه طول میکشد.»
وی با بیان اینکه مواد اولیه گردگیر نانو از کشورهایی مانند آلمان، انگلستان، ایتالیا و ژاپن وارد میشود، وجود تورم ناگهانی بازار کشور را یادآور میشود و اظهار میکند: «موج تورم اردیبهشت سال 97 باعث شد تا تجاری که در فروش آن مواد اولیه بودند تا زمانی که بازار ثبات پیدا کند از عرضه آن خودداری کردند و همین باعث شد که در بازار آزاد نیز نتوانیم مواد اولیه موردنیاز خود را تهیه کنیم.»
این تولیدکننده بخش صنعت با بیان اینکه بعد از پیگیریهای بینتیجه از وزارتخانه مربوط درنهایت مجبور به تهیه مواد اولیه از طریق بازار آزاد شدیم، میگوید: «با تجربهای که بهدست آوردم با یک واردکننده وارد مذاکره شدم تا برای من مواد اولیه وارد کند؛ چراکه برای پروسه تولید اگر خواسته باشم کارهای پژوهش، تولید، فروش و واردات مواد اولیه را انجام دهم بهتنهایی نشدنی است.»
اکنون که محققان و پژوهشگران کشورمان اینگونه تلاش میکنند و مقام معظم رهبری بر پشتیبانی و حمایت از محصولات فناور و دانشبنیان و نخبهپروری تأکید دارند، شایسته است که مسئولان امر و دستاندرکاران در حوزههای مختلف از این افراد حمایت کنند تا کشور در شرایط کنونی به اهداف مورد نظر خود در چشمانداز تعیین شده برسد.
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/