صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۲:۳۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸
دکتر طهرانچی در دومین دوره هیئت‌های مذهبی دانشگاه آزاد:

هیئت‌های مذهبی دانشجویی کانون مهم تعلیم و تربیت هستند/ جوان باید در مکتب ائمه (ع) و روضه اهل بیت(ع) تربیت شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در کنار همه راه‌حل‌های تربیتی، یک راه‌حل اساسی وجود دارد که جوان ما باید در مکتب اهل بیت (ع) و روضه ائمه تربیت شود.
کد خبر : 428871

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دومین دوره سراسری هیئت‌های مذهبی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که امروز در مسجد واحد رودهن برگزار شد، با بیان این‌که مسجد الگوی خاص تربیتی برگرفته از مکتب پیامبر اسلام (ص) است، گفت: مساجد در مکتب حضرت محمد (ص) صرفاً کانون دعا نبود، بلکه کانون علم آموزی، اداره امور جامعه اسلامی و مشاوره‌های امور نظامی بود.


وی با طرح این پرسش که برخی این سؤال را مطرح می‌کنند که رابطه هیئت با دانشگاه چیست، اظهار کرد: گاهی این سؤال مطرح می‌شود که جای هیئت در محله و شهر است و هیئت‌های مذهبی چه ارتباطی با دانشگاه دارند. در پاسخ باید گفت اگر دقت کنید، نهاد علمی در ایران قدمت چند هزار ساله دارد و مدارس علمیه در ایران بیش از هزار سال سابقه دارند. علاوه بر این، در شهرسازی هزارساله ایران مسجد جامع در مرکز شهر و در کنار آن حوزه علمیه و در حلقه سوم و چهارم، بازار و محیط شهری قرار داشت. بنابراین همواره در شهرهای اسلامی مسجد به‌عنوان محور قرار داشت و پیرامون آن را نهاد علم احاطه کرده بود.


دکتر طهرانچی ادامه داد: سال 1313 شمسی زمانی که دانشگاه تهران به‌عنوان اولین سوغات غرب در حوزه نهاد علم وارد ایران شد، تحت عنوان اونیورسیته شکل گرفت و وقتی خواستند دانشگاه را در ایران تأسیس کنند به این موضوع توجه نداشتند که این نهاد علم در امتداد نهاد علمی گذشته است، بلکه به‌عنوان یک نهاد تمدنی غرب وارد ایران شد تا تهران هم نماد شهر تمدنی داشته باشد و به همین دلیل نهاد علم برگرفته از مدرنیته وارد ایران شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که دستاوردهای علم و فناوری تنها خصوصیات دانشگاه نیست، گفت: دانشگاه دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی و... دارد و ایجاد نهادهای اجتماعی جدید از دستاوردهای نهاد علم است. امروز در کشور با عناوینی چون انجمن‌های اسلامی، علمی و کانون‌ها سروکار داریم که همه آن‌ها مولود نهاد علم جدید در جامعه ماست که تحت عنوان سازمان‌های مردم نهاد (سمن) فعالیت می‌کنند.


وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به گذشته علمی خود برگردیم، ما یک نهاد مردمی به عنوان هیئت در مسجد که محل تربیت بود، داشتیم. بنابراین هیئت‌های مذهبی یک ریشه تاریخی عمیق در فرهنگ ایران اسلامی دارند. پس اگر دانشگاه ما قرار است در امتداد گذشته ما باشد، اولی‌تر از هر کانون و انجمن مفهومی به نام هیئت‌های مذهبی است. هیئت مفهومی در متن فرهنگ ماست و این مفهوم به معنای غیرتشکیلاتی عمل کردن که برخی برای تخریب کارکرد هیئت‌ها از آن استفاده می‌کنند، نیست، بلکه کسانی که با تاریخ هیئت‌های مذهبی در کشور ما آشنا هستند، می‌دانند که مفاهیم تشکیلاتی در هیئت بسیار جدی است. به‌عنوان مثال اگر ناظم یک هیئت شروع به سینه‌زنی نکند، جمعیت چندصدنفره سینه‌زنی را آغاز نخواهد کرد و این نشان می‌دهد که در هیئت‌های مذهبی یک رفتار تشکیلاتی جدی برقرار است.


عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در پاسخ به کسانی که می‌گویند وجود هیئت در دانشگاه چه ارتباطی دارد، باید گفت مگر می‌شود در کانون تربیت، تربیت اخلاقی و اعتقادی در کنار تربیت علمی نباشد؟ بنابر این، هیئت یکی از کانون‌های مهم تربیت اخلاقی و اعتقادی است. اگر واحدهای دانشگاهی ما هیئت‌های مذهبی فعال نداشته باشند، یعنی بخش مهمی از فعالیت‌های مربوط به تعلیم و تربیت در آن واحد تعطیل است.


دکتر طهرانچی تصریح کرد: در پاسخ به ادعای دیگری که می‌گوید هیئت چه ویژگی‌ها و ثمراتی برای دانشجویان دارد، باید گفت کلاس‌های درس اخلاق مرحوم آقا مجتبی تهرانی در قالب هیئت برگزار می‌شد و ایشان 20 سال منظم با یک برنامه حساب‌شده، اخلاق علمی را در جلسات هیئت ارائه می‌داد، اما در انتهای دهه‌های محرم، فاطمیه یا مراسم‌های ماه مبارک رمضان، این نکته را یادآور می‌شد که من مطالب علمی اخلاق را گفتم اما آن‌چه شما را به یک میانبر رهنمون می‌کند، توسل به اهل بیت (ع) است و همواره توسل ائمه را به‌عنوان راه اول و اساسی در درس اخلاق توصیه می‌کرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که در کنار همه راه‌حل‌های تربیتی، یک راه‌حل اساسی وجود دارد که جوان ما باید در مکتب اهل بیت (ع) و روضه ائمه تربیت شود، تأکید کرد: هر دانشجویی که از مجالس روضه و هیئت فاصله گرفت، اثرات منفی آن را سال‌ها بعد مشاهده کردیم. اشک بر امام حسین (ع) سرمایه همه ما و راه حیاتی است که در همه سنین به‌ویژه در جوانی به آن نیاز داریم.


وی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای تقویت فعالیت هیئت‌های مذهبی، گفت: امسال برای اولین بار در بودجه دانشگاه آزاد اسلامی سرانه هیئت‌ها، کانون‌ها و انجمن‌ها را تعیین کردیم تا بروکراسی‌های موجود در این مسیر را حذف کرده و بتوانیم فعالیت دانشجویان را تسهیل کنیم.


عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به دانشجویان گفت: هیئتی بودن امتحان‌های خود را دارد و ما باید هوشیار باشیم و بدانیم آن‌جا که پاداش بزرگ‌تر است، امتحان هم سخت‌تر است و خداوند از کسانی که ادعای ایمان دارند، امتحانات سخت‌تری می‌گیرد، بنابراین باید برای داشتن نقش سازندگی در هیئت، مراقبه، مشارطه و محاسبه داشته باشیم و زمانی که در هیئت پرچمدار شدیم، پرچمداری را از علمدار کربلا که دست داد اما مشک نداد، بیاموزیم.


وی تأکید کرد: هیئت‌های مذهبی دانشجویی کانون مهم تعلیم و تربیت است و این هیئت‌ها برای ما یک اجتماع مهم شناخته‌شده در دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود و حضور من در این مراسم نیز این پیام را برای بدنه مدیریتی واحدهای دانشگاهی دارد که باید هیئت‌ها را به‌عنوان یک کانون مهم تعلیم و تربیت به رسمیت بشناسند.


در پایان این مراسم که در مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن برگزار شد، تعدادی از دانشجویان به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.


انتهای پیام/4127/


انتهای پیام/

ارسال نظر