صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۸ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
رساله‌های علمی کارآمد؛

ورود پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی به صنعت/ مسئله‌محوری دانشگاه در زیست‌بوم شهری با پژوهش اثرگذار میسر می‌شود

پژوهش اثرگذار در قالب جهت‌دهی به پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و با هدف ایجاد انسجام در تحقیقات و ایفای نقش در زیست‌بوم شهری محقق می‌شود.
کد خبر : 416529

 به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تغییر و تحولات دانشگاه آزاد اسلامی که از یک سال اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته است، این‌ دانشگاه با ورود به حوزه‌های کارآمد علمی، فناوری از طریق اثرگذاری پژوهشی، عمق راهبردی پیدا کرده است.


اشاره مقام معظم رهبری به انتخاب موضوعات مناسب برای پایان‌نامه‌ها نشان از دغدغه‌مندی ایشان در این حوزه است. نیازمحور بودن و تمرکزگرایی در موضوعات موجب حل مسائل کشوری خواهد شد. توجه به این نکته ضروری است که موضوعات نیازمحور منشأیی بومی دارد و در چنین شرایطی است که پاسخ چالش‌های محلی از بطن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها استخراج می‌شود.


معظم‌له سال‌ها پیش با تأکید بر لزوم ارتقای کیفیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، خواستار تداوم‌ حاکمیت‌ فضای‌ دینی‌ و انقلابی‌ بر محیط دانشگاه‌ آزاد اسلامی شده‌اند که در دوران مدیریت جدید این دانشگاه، توجه به مطالبات رهبری بیش از پیش در متن کار مدیران قرار گرفته است.


سامانه «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای»، که با نام اختصاری «پایش» از سوی مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان قلب تحولات تحقیقاتی و پژوهشی این دانشگاه خوانده می‌شود، ۶ آذر ماه سال گذشته رونمایی و افتتاح شد.


احصای بیش از 10 هزار عنوان موضوع تحقیقاتی


پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای به‌منظور حل مسائل راهبردی، پیچیده و بین‌رشته‌ای کشور، مدیریت و راهبری اثربخش تحقیقات و پایان‌نامه‌ها و مدیریت یکپارچه پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می‌شود.


اکنون پایش در اولین سال، فعالیت خود را با 13 برنامه علمی با بیش از 10 هزار عنوان موضوع نیازمحور شروع کرده است و در نظر دارد در گام‌ بعدی برنامه‌های علمی را به ۴۰ برنامه افزایش داده و واحدهای دانشگاهی تأثیرگذار با این طرح در ذیل واحدهای استانی مشارکت کنند.


این طرح با هدف ایجاد انسجام در تحقیقات، ایجاد محوریت موضوعی در واحدهای دانشگاهی، استفاده حداکثری از پتانسیل‌های واحدهای دانشگاهی و با تأکید بر مسئله‌محوری دانشگاه در زیست‌بوم شهری با مشارکت صنایع، نهادهای اجتماعی و خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی شروع به احصای نظام موضوعات علمی کرده است.


تاکنون بیش از 10 هزار عنوان موضوع تحقیقاتی از مجموع 13 برنامه علمی در بیش از هزار برنامه پژوهشی احصا شده است که با افزایش برنامه‌های علمی به چشم‌انداز تعیین‌شده، موضوعات تحقیقاتی دامنه گسترده‌تری پیدا خواهد کرد.


در یک دهه گذشته دانشگاه‌ها بارها وارد ارتباطات ناقص و یا بی‌سرانجام با صنعت شده‌ است، حال با شرایط موجود صنایع و کمبود منابع مالی در صاحبان صنعت، دیگر ورود بی‌سرانجام و ارائه طرح‌های صرفاً نظری از نظر مدیران صنعتی قابل‌قبول نیست. لازم است از این پس نهاد دانشگاه با یک رویکرد کنشگرانه نسبت به چالش‌های صنعت و جامعه ورود کند.


دانشگاه آزاد اسلامی با سهم ۳۸ درصدی از کل نظام آموزش عالی کشور، بزرگ‌ترین شبکه دانشگاهی ایران به‌حساب می‌آید که تحولات بنیادی این دانشگاه می‌تواند در تحولات نظام آموزش عالی کشور نقش بسزایی داشته باشد.


مهم‌ترین ویژگی پژوهش اثرگذار شبکه‌ای، حرکت دانشگاه به‌سمت مسئله‌گرایی و رفع نیازهای جامعه و صنعت است، چراکه موضوعات احصاءشده از 13 برنامه علمی حاضر، برگرفته از چالش‌ها و معضلات کنونی کشور در حوزه‌های مختلف انرژی، صنعت و سلامت، پدافند غیرعامل، حمل و نقل، چرم و کفش  بوده و پایش درصدد یافتن پاسخ به این چالش‌ها متمرکز است.


پژوهش اثرگذار منشأ تحولات اشتغال در بین دانش‌آموختگان دانشگاهی


پژوهش اثرگذار نه‌تنها تحولات پژوهشی آموزش عالی را دستخوش تغییرات قرار می‌دهد، بلکه با توجه به نیازها و پتانسیل‌های منطقه‌ای در نقاط مختلف کشور، فضای اشتغال و مهارت را نیز تقویت و بهبود خواهد داد. انطباق واحدهای درسی دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشجویان دانشگاه آزاد با طرح پایش از دیگر تصمیمات معاون پژوهش و فناوری دانشگاه است که در راستای شعار «دانشگاه مسئله‌محور» در حال بررسی است.


استفاده از نقاط عطف منطقه‌ای که مورد غفلت قرار گرفته شده، با تعاریف جدیدی همچون اقتصاد دانش‌بنیان و فعال کردن شبکه‌های اشتغال‌زایی در مناطق کم‌برخوردار از دیگر ویژگی‌های پایش در حوزه اشتغال است.


می‌توان پایش را به‌عنوان یک دیده‌بان ملی با بستری شبکه‌ای در سطح ملی متشکل از نخبگان، محققان و پژوهشگران در عرصه‌های مختلف علم و فناوری تعریف کرد که چالش‌های کشور را با تمرکز علمی نیم میلیون نفری پاسخ می‌گوید.


به‌نظر می‌رسد دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک زیر نظام بزرگ در آموزش عالی، پیشگام تحول و عبور از مدل نسل اول دانشگاه به نسل مسئله‌محور و کارآفرین شده است؛ که این تحول می‌تواند پویایی کل نظام آموزش عالی را در بر داشته باشد.


اتصال دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها به جامعه و صنعت یکی از آرزوهای دیرین نخبگان دانشگاهی بود تا پایان‌نامه‌ها از قفسه‌های خاک‌آلود کتابخانه‌ها به دست مدیران صنایع برسد، شاید بتوان گفت پایش همان ریل ارتباطی بین پایان‌نامه‌ها و صاحبان صنایع است.


انتهای پیام/4116/


انتهای پیام/

ارسال نظر