فوت بیش از 17 هزار نفر بر اثر تصادف در سال گذشته/ چه کسی مقصر است؛ مردم، خودروسازان، وزارت راه یا دستگاه قضا؟!
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- احسان یعقوبی؛ «روزانه حدود 50 نفر بر اثر تصادف در کشور فوت میکنند!» این جملهای است که سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد.
عوامل متعددی در کشور وجود دارد که رسیدگی نکردن به آنها، منجر به بالا رفتن آمار تصادفات با توجه به بالا بودن علاقه مردم به سفر میشود که دو عامل ناایمن بودن خودروهای تولید داخل و عدم رفع نقاط حادثهخیز از عوامل موثر در بروز تصادفات است و بهرغم توصیهها و هشدارهای پلیسی درباره ناایمنی خودروها، خودروسازان و وزارت راه شهرسازی هیچ اقدام موثری در رفع مشکلات انجام ندادند که اگر اقدامات مؤثری صورت میگرفت، قطعاً آمار تصادفات و بهدنبال آن آمار فوتیها کاهش پیدا میکرد. اما در دو سال گذشته آمار فوتیهای حاکی از این است که تصادفات جادهای رشد داشته است که جای تأسف دارد.
آمار کشتههای جادهای از تعداد شهدایی که در جنگ ایران و عراق تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران شد نیز بالاتر است، یعنی نهادهای متولی زمینه کشته شدن افراد را بهدلیل عدم رسیدگی به وظایف قانونی خود نظیر برطرف کردن نقاط حادثه خیز و بالا بردن ایمنی خودروها فراهم میکنند.
فوت 17 هزار نفر بهدلیل تصادف در سال گذشته
براساس گزارشات موجود، حدود 17 هزار و 138 نفر در سال گذشته بر اثر تصادف فوت کردند و همچنین پزشکی قانونی نیز اعلام کرده است که حدود 30 درصد علت مرگ افراد در سال 97 بر اثر تصادف بود. 27 درصد کشتهها عابران پیاده بودند که بهدلیل سهلانگاری جان خود را از دست دادند لذا خود مردم نیز باید با توجه به هشدارهای پلیسی، در کاهش آمار تصادفات نقش ایفا کنند.
اما نقاط حادثهخیز یکی از عوامل مهمی است که در بروز تصادف در جادهها مهم است که وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به رفع این نقاط اقدام کند.
کاهش تصادفات با رفع نقاط حادثه خیز/ هادیانفر: وزارت راه نسبت به رفع این نقاط اقدام کند
براساس این گزارش، سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به شناسایی بیش از 3 هزار نقطه حادثه خیز در جادهها اظهار کرد: یکی از اقداماتی که پلیس در راستای کاهش تصادفات انجام میدهد، شناسایی نقاط حادثه خیز و مشورت دادن به راهداری و وزارت راه و شهرسازی برای رفع این نقاط پرخطر است. ما معتقدیم که در بروز یک تصادف بهویژه در جادهها عوامل متعددی مؤثر است و یکی از آنها نقاط حادثهخیز است که باید رفع شود.
وی ادامه داد: ما نمیدانیم دولت و وزارت راه چه بهانهای دارد که نسبت به رفع نقاط حادثهخیز اقدام نمیکند اما معتقدیم که اگر نقاط حادثهخیز بهطور کامل برطرف شود، آمار تصادفات جادهای کاهش چشمگیری خواهد داشت.
خودروسازان خودروی ایمن تولید کنند/ اصرار سایپا بر تولید خودروی پراید قابل تأمل است
رئیس پلیس راهور ناجا یکی دیگر از عوامل موثر در بالا رفتن آمار فوتیهای ناشی از تصادف را ناایمن بودن خودروهای داخلی بهویژه پراید دانست و ادامه داد: خودروسازان باید بتوانند خودروی ارزان و البته با کیفیت بالا برای استفاده هموطنان تولید کنند و ما بارها به خودروسازان هشدار دادیم که تولید خودرویی مانند پراید علاوه بر اینکه ایمنی مناسبی ندارد بلکه در شأن مردم ما نیست. پلیس از سال آینده به هیچ عنوان خودروی پراید را پلاک نخواهد کرد و ما باید حافظ جان مردم باشیم و در این راه با هیچ فرد یا سازمانی تعارف نخواهیم داشت.
هادیانفر اظهار کرد: اصرار خودروسازان برای تولید خودرویی مانند پراید قابل تأمل است اما پلیس راهور هرگز این خودرو را پلاک نخواهد کرد.
درحال حاضر بیش از 2 هزار دوربین در جادهها برای کنترل تردد وسایل نقلیه نصب است که البته 49 درصد این دوربینها خراب است!
وی گفت: پلیس راهور برای کاهش آمار تصادفات و فوتیهای ناشی از آن اقدامات مؤثری صورت داده است و یکی از این اقدامات نصب دوربینهای جدید در جادهها برای کنترل تردد وسایل نقلیه است و درحال حاضر بیش از 2 هزار دوربین در جادهها نصب است که البته 49 درصد این دوربینها خراب است. طبق قانون اگر در تصادفات رخداده، خودروساز یا راهداری مقصر معرفی شوند قطعاً باید با آنها برخورد شود و پلیس اگر در تصادفی به این نتیجه برسد حتماً مراتب را به دستگاه قضائی ارسال خواهد کرد.
16 هزار نفر در صحنه تصادف جان خود را از دست دادند
طبق اعلام وزیر بهداشت، در سال گذشته 16 هزار نفر در صحنه تصادف جان خود را از دست دادند و قطعاً اگر زمان رسیدن آمبولانسهای امدادی به صحنه تصادف کاهش پیدا کند، شاید آمار کشتهها پایین بیاید. درحال حاضر در تصادفات جادهای بعد از تماسی که با اورژانس گرفته میشود، 14 دقیقه زمان میبرد تا نیروهای امدادی و تکنسینهای اورژانس در صحنه حاضر شوند که زمان بالایی است، لذا افزایش پایگاههای امدادی و بالا بردن تعداد آمبولانس و البته نیروی انسانی میتواند زمان رسیدن نیروها به مصدومان را کاهش دهد که این اقدام قطعاً میتواند جلوی فوت برخی از افراد را بگیرد.
در تصادفات جادهای بعد از تماسی که با اورژانس گرفته میشود، 14 دقیقه زمان میبرد تا نیروهای امدادی و تکنسینهای اورژانس در صحنه حاضر شوند که زمان بالایی است و از طرفی 7 درصد افراد حسن انتقال به بیمارستان فوت میکنند لذا اگر اقدامات لازم برای کاهش زمان رسیدن آمبولانس به صحنه تصادف کاهش پیدا کند، آمار فوتیها نیز کاهش خواهد یافت
53 درصد افراد در صحنه تصادف جان خود را از دست میدهند و حدود 7 درصد نیز حین انتقال به بیمارستان و مراکز درمان فوت میکنند که اگر زمان رساندن افراد به بیمارستان کاهش پیدا کند، آمار کشتهها نیز پایین خواهد آمد.
همواره با افزایش سفرهای مردم، بر آمار کشتهها نیز افزوده میشود. موضوع تصادفات از این جهت قابل تأمل است که مسئله درخصوص حفظ جان مردم است، لذا نهادهای متولی نباید هیچ توجیه و دلیلی برای کمکاری خود داشته باشند.
درخصوص بالا بودن آمار کشتهها در فصل تابستان بهویژه شهریور ماه، ایوب شرافتی جانشین رئیس پلیس راه ناجا به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: بهطور کلی فصل تابستان بهدلیل سفر مردم به نقاط مختلف کشور از نظر تصادف آمار بالایی دارد، بهطوری که در تیر و مرداد امسال بهدلیل تصادف بیش از یکهزار نفر جان خود را از دست دادند، همچنین در شهریور سال گذشته یکهزار و ۳۰۰ نفر بهدلیل تصادف جان خود را از دست دادند.
21 درصد تصادفات مربوط به موتورسواران است
جانشین رئیس پلیس راه ناجا با بیان اینکه عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز و خستگی و خوابآلودگی از عوامل مهم در بروز تصادف در فصل تابستان بوده است اعلام کرد: نکته مهم دیگر این است که بیشترین حوادث و تلفات جادهای مربوط به موتورسواران و عابران پیاده بوده است، لذا به راکبان موتورسیکلت توصیه میکنیم با سرعت مطمئنه حرکت کنند و عابران پیاده نیز باید حتماً برای عبور از عرض خیابان یا بزرگراه از پل عابر پیاده استفاده کنند تا مشکلی به وجود نیاید. در چهار ماهه ابتدایی امسال بیش از 5 هزار نفر در جادهها جان خود را بر اثر تصادف از دست دادند که 21 درصد تصادفات در مدت مذکور مربوط به موتورسواران بوده است.
بیشترین تصادفات در تهران مربوط به خودروی پراید است
از طرفی موضوع ناایمن بودن خودروهای تولید داخل از موضوعاتی است که مورد تأکید رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز قرار گرفته است و سردار محمدرضا مهماندار در این خصوص به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: براساس گزارشات موجود، بیشترین تصادفی که در تهران رخ میدهد مربوط به خودروی پراید است و این خودرو بهدلیل ناایمن بودن میتواند جان مردم و بهویژه شهروندان تهرانی را تهدید کند و معتقدیم که امروزه دیگر نمیتوان به شعار «سایپا مطمئن است» اطمینان کنیم.
سردار مهماندار: خودروی پراید بیشترین خودرویی است که در تهران تصادف میکند و ما معتقدیم که خودروسازان باید خودروی باکیفیت و در شأن مردم تولید کنند
وی ادامه داد: پلیس راهور بارها موارد و نظرات کارشناسی خود را به وزارت صمت و سازمان استاندارد اعلام کرده است و از طرفی جلسات متعددی نیز با خود خودروسازان داشته، اما خودروسازان بر تولید خودروهای بیکیفیتی نظیر پراید و تیبا اصرار دارند.
7 درصد تولید ناخالص ملی هزینه تصادف میشود
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: درحال حاضر حدود 7 درصد تولید ناخالص ملی هزینه تصادف میشود و اگر همه دست به دست هم دهیم تا آمار تصادفات کاهش پیدا کند، میتوانیم هزینه اختصاص یافته به تصادف را ذخیره و در موارد دیگر صرف کنیم.
مهماندار خاطرنشان کرد: تولید خودروی پراید آسیبپذیری بالایی دارد و این خودرو باید از چرخه تولید خارج شود.
اگر از موضوعاتی نظیر نقاط حادثهخیز و ناایمن بودن خودروهای تولید داخل بگذریم، یکی دیگر از عوامل موثر در بروز تصادف نقش خود رانندگان و عدم توجه به هشدارهای پلیسی است که براساس گزارشات پلیسی اگر فرهنگ سازی مناسبی درباره برخی از خطاهای انسانی صورت گیرد، آمار تصادفات و کشتهها کاهش پیدا خواهد کرد.
عدم توجه به جلو، خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز در صدر مهمترین علل بروز تصادف
در این خصوص نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا عدم توجه به جلو، سبقت و سرعت غیرمجاز، خواب آلودگی و خستگی و عدم رعایت فاصله طولی را عامل 80 درصد تصادفات عنوان کرد و گفت: اگر با فرهنگسازی در این زمینهها کار کنیم، شاهد کاهش تصادفات خواهیم بود و رسانه ملی در این خصوص رسانه ملی میتواند نقش بهتری ایفا کند.
وی ادامه داد: اکثر مردم خیال میکنند که تصادف بهویژه در جادهها برای افراد دیگر رخ میدهد، هشدارهای پلیسی را جدی نمیگیرند و مردم باید هشدارهای پلیسی را هنگام رانندگی وظیفه خود بدانند.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با بیان اینکه بیشتر تصادفها در 30 کیلومتری شهرها رخ میدهد اظهار کرد: همین آمار بالای بروز تصادف در 30 کیلومتری شهرها نشان از این است که رانندگان برای رسیدن به مقصد خود عجله دارند و بهدلیل طولانی بودن برخی از مسیرها، رانندگان دچار خستگی شده و علاوه بر به خطر انداختن جان خود، جان سرنشینان خودروهای دیگر را نیز به خطر میاندازند. این درحالی است که اگر رانندگان کمی استراحت کنند و بعد به مسیر خود ادامه دهند، آمار بروز تصادف بهدلیل خستگی و خواب آلودگی کاهش پیدا خواهد کرد.
رانندگان به ازای هر 2 ساعت رانندگی 15 دقیقه استراحت کنند
رحمانی گفت: رانندگان باید بعد از هر 2 ساعت رانندگی، حدود 15 الی 20 دقیقه استراحت کنند و در این صورت، از بروز تصادفات ناشی از خواب آلودگی جلوگیری خواهد شد. پلیس راهور به تمام وظایف خود در راستای کاهش تصادفات عمل کرده و حتی فراتر از وظایف خود اقدام کرده است، اما در حوزه تصادفات فقط پلیس راهور وظیفه ندارد.
وی با بیان اینکه در هر یک ساعت 2 نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست میدهند اظهار کرد: ما باید به نقطهای برسیم که حتی یک نفر نیز بر اثر تصادف جان خود را از دست ندهند که برای رسیدن به این نقطه به یک اقدام همگانی نیاز مندیم.
طبق گزارشات موجود، در هر یک ساعت 2 نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست میدهند!
حوادث رانندگی منجر به فوت افراد در چند سال اخیر رو به رشد بوده است، بهطوری که این مورد جزء پنج عامل علل مرگ و میر مردم اعلام شده است.
چهارمین علت مرگ افراد در ایران حوادث رانندگی است
در این خصوص سیفالله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور درباره مهمترین علل مرگ افراد در سال گذشته به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: بیماریهای قلبی و عروقی و سرطان مهمترین عواملی بودند که منجر به مرگ افراد شد اما حوادثی مانند حوادث رانندگی نیز یکی از دلایل مهم ثبت شده در سازمان ثبت احوال درباره مرگ افراد است، بهطوری که حوادث رانندگی چهارمین عامل فوت افراد در سال گذشته بوده است.
وی اظهار کرد: البته در سال گذشته مرگ ناشی از تصادفات جادهای نسبت به سال 96 کاهش داشته است اما بهطور کلی این آمار درحال افزایش است.
قوه قضائیه در برخورد با تولید خودروهای بیکیفیت چه وظیفهای دارد؟
براساس این گزارش، بالا بودن آمار جانباختگان بر اثر تصادف در کشور ما باید علاوه بر بیدار کردن خود مردم، مسئولان و نهادهای متولی را نسبت به انجام وظایف خود هشیارتر کند. نصب علائم راهنمایی و رانندگی، رفع نقاط حادثه خیز، تولید خودروی با ایمنی بالا، افزایش تعداد دوربینها در جادهها، ارتقاء ایمنی جادهها و توجه مردم به هشدارهای پلیسی قطعاً میتواند در راستای کاهش آمار تصادفات و تلفات تأثیرگذار باشد و هر نهاد و سازمانی باید به اظهارات کارشناسی پلیس راهور توجه کنند تا در امر کاهش آمار تلفات جادهای قدم مؤثری برداریم. تا وقتی که خودروسازان برای رسیدن به اهداف خود، نسبت به هشدارهای پلیسی بیتوجه باشند و به تولید خودروهایی نظیر پراید اقدام کنند، قطعاً آمار تلفات ناشی از تصادفات بالا خواهد رفت.
تجربه نشان داده است که شرکتهای خودروسازی پراید و ایران خودرو برای رسیدن به اهداف خود دست به هر کاری میزنند و نمونه این کار نیز در بحث پیش فروش خودروها بود که معاونان این دو شرکت خودروسازی به جای آنکه شرایط را برای خرید خودرو آسان کنند، روزبهروز سختتر میکنند تا افراد دارای رابطه در کنار موضوع پیش فروش خودرو، سودهای آنچنانی کسب کنند. کجای دنیا نوع خرید خودرو مانند کشور ماست و این دو شرکت خودروسازی روزی را برای ثبت نام تعیین میکنند اما در همان زمان تعیین شده، بعد از گذشت چند دقیقه ظرفیت تکمیل میشود!
ورود دادستانی به موضوع تولید خودروی بیکیفیت که جان مردم را تهدید میکند، امری ضروری است که مدعیالعموم برای دفاع از حقوق مردم همانطور که با تخلفات دو شرکت خودروسازی برخورد و برخی از معاونان این دو شرکت را بازداشت کرد، باید با افرادی که همچنان اصرار به تولید خودروهایی مانند پراید دارند برخورد کند
بعدها مشخص شد که این دو شرکت در این زمینه تخلفات گستردهای داشتهاند که البته با عزم قوه قضائیه در دوره تحول در برخورد با هر نوع تخلفی، افراد و معاونانی از هر دو شرکت خودروسازی دستگیر شدند و تحقیقات درباره تخلفات آنها ادامه دارد و حتی در خصوص تخلف شرکت ایران خودرو، مدیرعامل این شرکت نیز بازداشت شد لذا قوه قضائیه همانطور که در حوزه تخلفات فروش خودرو ورود کرده است و سازمان بازرسی گزارشات مبسوطی را در این زمینه تهیه کرده است، باید در زمینه تولید خودروهای ناایمن که یکی از دلایل فوت هموطنان هنگام تصادف است ورود کند و در زمان فعلی که پلیس راهور اعلام کرده که از سال آینده خودروهای بیکیفیتی مانند پراید را پلاکگذاری نخواهد کرد، دستگاه قضائی نیز باید به این موضوع بهصورت جدی ورود کند که این اقدام قطعاً به نفع مردم خواهد بود.
البته طبق قانون اگر در بروز تصادفات، خودروسازان و نهادهای متولی دیگری مقصر اعلام شوند، با آنها برخورد خواهد شد، اما قطعاً ورود دادستانی به موضوع تولید خودروهای بیکیفیت بهعنوان مدعیالعموم در راستای احقاق حقوق مردم خواهد بود، چراکه رسیدگی به حقوق مردم یکی از شعارهای دستگاه قضائی در دوره تحول بوده است و امیدواریم قوه قضائیه با اقدامات موثر خود در این زمینه نیز مانند برخورد با پروندههای کلان فساد موفق عمل کند. از طرفی سازمان بازرسی بررسی کند که چرا خودروسازان با وجود اظهارات کارشناسی پلیس درباره ناایمن بودن خودروی پراید همچنان به تولید این خودرو اصرار دارد و این سازمان بررسی کند که وزارت راه بهدلیل عدم برطرف کردن نقاط حادثه خیز در جادهها چه دلیل و منطقی دارد.
تجربه نشان داده است که برخورد قضائی با تخلفات برخی از نهادها نتیجه داده و جالب اینجاست که تا برخورد قضائی با نهادهای اجرایی صورت نگیرد، این نهادها به تخلفات خود ادامه میدهند و این رویکرد که از سوی شرکتها و برخی نهادهای اجرایی رخ میدهد، در کشوری که بر پایه مبانی اسلام اداره میشود جای سوال دارد.
با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که آمار تلفات ناشی از تصادفات چه زمانی سیر نزولی پیدا خواهد کرد؟
انتهای پیام/4110/پ
انتهای پیام/