صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۲۷ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
موسی‌خانی:

توجه جدی به آموزش در دنیای در حال تغییرِ امروز، یک ضرورت است

همایش ملی آسیب شناسی طراحی، اجرا و نظارت در آموزش مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی به همت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین و به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد.
کد خبر : 415967

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری آنا از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، در این همایش یک‌روزه که با حضور صدرالدین صدری معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور و زهرا اربابی معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه، هدایت‌اله جمالی‌پور استاندار قزوین، دکتر موسی‌خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ابوالفضل یاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین و سایر مدیران اجرایی استان و کشور همراه بود، در خصوص سیاست‌ها و راهبردهای توانمندسازی کارکنان دولت و اهمیت آموزش در نظام برنامه‌ریزی گفت‌وگو و تبادل نظر شد.


سید مهدی الوانی معروف به پدر علم مدیریت ایران، سخنران ویژه‌ی این همایش بود که در خصوص نگاه هستی شناسانه و معرفت شناختی به آموزش مدیران در کشور مطالبی بیان کرد.


رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: آموزش‌های حین خدمت مدیران و کارکنان دولت باید کاربردی، مهارت افزا و به روز باشد وموجب تغییر در رفتار و افزایش بهره‌وری نیروها شود.


وی اضافه کرد: بهره‌وری یعنی در کمترین زمان بتوان نتایج مناسبی گرفت و آن را در مدیریت ادارای به کار بست.


الوانی یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۸۰ درصد مطالبی که در مجلات چاپ می‌شود زیاد است و می‌تواند خلاصه شود تا بیشتر مورداستفاده و توجه قرار گیرد.


استاد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تصریح کرد: از سال ۱۳۳۳ آموزش مدیران دولتی شکل گرفته و حدود ۶۰ سال است به مدیران آموزش داده‌ایم و اگر امروز جواب نداده باید در روش‌ها بازنگری کنیم و ببینیم چه کردیم و چرا نتایج آن را نمی‌بینیم.


الوانی اظهارداشت: باید ببینیم چه آموزش‌هایی داده‌ایم و پدیده‌ها در ذهن ماست یا بیرون ذهن ما که باید ساخته شود و در این میان مهارت بدون دانش معنا ندارد لذا توجه به نیازهای کارکنان در ادارات برای تعیین سرفصل‌های آموزشی ضروری است.


استاندار قزوین نیز در این همایش گفت: مدرک‌گرایی در آموزش کارکنان اداری و مدیران باید کنار رفته و جای خود را به یادگیری و ارتقای مهارت‌های تخصصی بدهد.


هدایت‌اله جمالی‌پور با بیان اینکه مهم‌ترین شاخص توسعه‌یافتگی کشورها توسعه نیروی انسانی متخصص است و کارکنان دولت باید آموزش‌های هدفمند و تخصص‌های لازم را داشته باشند، افزود: کارکنان دولت برای بالا بردن سطح دانش و به روز شدن اطلاعات خود به منظور خدمت‌رسانی بهتر و بیشتر به جامعه باید همواره در مسیر آموزش و کسب دانش باشند.


وی اظهار کرد: نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه سازمان‌هاست و هرچه این سرمایه از کیفیت مطلوب و بالاتری برخوردار باشد، موفقیت، بقا و ارتقای سازمان‌ها و دستگاه‌ها بیشتر خواهد شد.


به گفته این مسئول، یکی از خلأهایی که در آموزش نیروی انسانی با صرف هزینه‌های زیاد روبرو هستیم نبود آموزش‌های تخصصی است و این نقص باید برطرف شود.


جمالی پور ادامه داد: در ۴۰ سال گذشته آموزش‌های لازم در مراکز آموزشی ما به جوانان داده نشد و کاری که انجام شد، کنترل هیجانات جوانان طی چهار سال در دانشگاه‌ها بود و آموزش‌های ارائه شده اثربخشی چندانی نداشته و این مسئله یکی از مشکلات مهم در نظام اداری کشور است.


وی تأکید کرد: گرچه پس از انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها شکوفا شدند اما هنوز برخی دانشجویان از مهارت‌های کافی در جهت ارائه خدمات برخوردار نیستند و آموزش‌های بدو خدمت کارکنان منطبق با نیازهای فعلی جامعه نیست و این زنجیره غلط همچنان تا سطح مدیریت کارکنان ادامه دارد.


عباس عباسپور دبیر علمی همایش هم در این مراسم گفت: امکان مناسبی برای بازنگری در توسعه منابع انسانی فراهم‌شده و این همایش فرصتی است برای بازنگری در شیوه‌های آموزشی تا بتوانیم مهارت‌ها را بالا ببریم.


وی افزود: ۲۶ مقاله کامل ارائه شده به همایش در کتابچه‌ای چاپ خواهد شد و امروز ۸ مقاله برتر برای حاضران ارائه می‌شود و در دو پنل تخصصی هم مسائل به صورت کارشناسی بررسی می‌شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز در این همایش ضمن خیرمقدم به اربابی، صدری، زینالی، طیبی، عباسپور، پروفسور الوانی، معمارزاده و سایر میهمانان، گفت: از آقای یاری که این فرصت را ایجاد کردند تا ما میزبان این همایش خوب باشیم قدردانی می‌کنم و همچنین از همکاران خود در معاونت پژوهشی و روابط عمومی که تلاش زیادی برای برگزاری این همایش داشتند، سپاسگزارم.


موسی‌خانی ادامه داد: امیدواریم این همایش منشأ تحولات بهتری برای تحقق اهداف سازمان‌ها و تحقق استراتژی سازمان‌ها باشد و با توجه بیشتر به آموزش که یک ضرورت انکارناپذیر است ما انشا اله بتوانیم در ارتقای بهره‌وری و تحقق اهداف سازمان‌ها نقش ایفا کنیم.


وی افزود: آقای یاری یک آماری مطرح کردند که باید عرض کنم ما در استان با همه‌ی تلاش‌های ایشان و زحمات همکاران خود در حوزه‌ی آموزش، چیزی در حدود 5400 ساعت برای 1400 مدیر در سطوح مختلف برنامه‌ریزی آموزش داشته‌ایم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین خاطرنشان کرد: در حدود 20 سال پیش آماری از ژاپن می‌خواندم که به‌طور متوسط همه‌ی کارکنان و مدیر در این کشور هفته‌ای 3 ساعت آموزش دارند، اما در کشور ما این عدد در سال فقط 3 ساعت است. توجه جدی به آموزش در تمام سطوح در دنیایی که در حال تغییر است و تکنولوژی‌هایی که در سازمان‌های امروز به کار گرفته می‌شود یک ضرورت است؛ ما باید توجه بیشتری به آموزش و سرمایه‌های انسانی داشته باشیم و بیشتر به آن بها بدهیم و برای حفظ و نگهداری آن تلاش بیشتری انجام دهیم.


موسی‌خانی خاطرنشان کرد:‌ در حوزه‌ی سرمایه‌ی انسانی باید به نهادهای آموزشی که به روز هستند توجه بیشتری داشته باشیم؛ شاید آموزش را خیلی هم نمی‌شود خصوصی کرد و در حوزه‌ی منافع شخصی برد، باید بیشتر مراجع آکادمیک و دانشگاه‌ها مرجع و مأخذ آموزش در کشور باشند و فکر می‌کنم یکی از تنگناهایی که وجود دارد در این حوزه است و دانشگاه‌ها همکاری تنگاتنگ و یا وظیفه‌ی آموزش برای دستگاه‌های اجرایی را باید به عهده بگیرند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ارتباط خوبی در دوره‌ی جدید کاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با دانشگاه‌ها شکل گرفته که باید از نوبخت در این حوزه تشکر و قدردانی کنم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین افزود: تحقق استراتژی در سازمان‌ها منوط به این است که استراتژی‌های حوزه‌‌های مختلف با استراتژی کلی آن سازمان تطابق داشته باشد که تحت عنوان یکپارچه‌سازی عمودی و افقی از آن یاد می‌شود.


موسی‌خانی ادامه داد: مسئله‌ی بعدی محتوای آموزشی است که در کشور فنلاند به عنوان پیشگام در این عرصه، حتی در مدارس هم متحول شده و برنامه‌های آموزش و کلاسی دچار تغییر شده است. لذا ضرورت پرداختن به محتوای آموزشی یک مسئله‌ی جدی هست که آن‌هم وظیفه‌ي دانشگاه‌ها است. آن


در این همایش صدرالدین صدری، معاون سرمایه انسانی سازمان امور اداری و استخدامی کشور، زهرا بابایی معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه درخصوص اهمیت آموزش در نظام برنامه‌ریزی سخن گفتند.


انتهی پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر